داعش مسئولیت انفجارهای مرگبار کرمان را برعهده گرفت: انفجارها انتحاری بوده است

به گزارش مقام‌های رسمی در ایران در جریان این انفجارها ۸۴ نفر کشته و ۲۸۴ نفر زخمی شدندبی بی سی: گروه موسوم به دولت اسلامی - داعش - با انتشار اطلاعیه‌ای مسئولیت دو انفجار مرگ‌بار روز گذشته -چهارشنبه ۱۳ دی- در شهر کرمان (جنوب مرکزی ایران) را برعهده گرفته و آن را «ادامه کارزار» خود «علیه شیعیان» خوانده است.

در اطلاعیه این گروه که امروز - پنجشنبه ۴ ژانویه - در کانال تلگرامی وابسته به داعش منتشر شده، نام دو نفر ذکر شد که به گفته داعش با منفجر کردن کمربندهای انتحاری خود در میان شرکت‌کنندگان در مراسم چهارمین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، موجب کشته و زخمی شدن دهها نفر شدند.

مقامات رسمی در ایران کشته شدن ۸۴ نفر در جریان این دو انفجار را تایید کرده‌اند هر چند در اطلاعیه داعش ادعا شده که این انفجارهای انتحاری «۳۰۰ کشته» بر جای گذاشته است.

انتحاری بودن انفجارهای دیروز در کرمان ساعتی قبل از سوی منابعی که با خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - گفتگو کرده بودند هم تایید شده بود.

ایرنا عصر پنجشنبه به نقل از «یک منبع آگاه» نوشت «بررسی صحنه انفجار گلزار شهدای کرمان در ساعات اولیه، حکایت از عملیات بمب‌گذاری با بسته‌های انفجاری داشت اما بررسی شواهد و قرائن از جمله فیلم دوربین‌های مداربسته نشان می‌دهد که قطعا انفجار اول در نتیجه اقدام عامل انتحاری بوده است».

رسانه رسمی دولت ایران در ادامه نوشته است: «نحوه انفجار دوم نیز در دست بررسی است که به احتمال زیاد این عملیات نیز انتحاری بوده است».

منبع آگاه ایرنا گفته است: «عامل انتحاری در حادثه اول، مرد بود که در نتیجه انفجار کاملا تکه تکه شده و کار شناسایی عامل انتحار در دست بررسی است».

در اطلاعیه‌ای که کانال تلگرامی نزدیک به داعش منتشر کرده هم به نام دو مرد که از آنها به عنوان مهاجمان انتحاری یاد شده اشاره شده است.
در بیانیه منتسب به داعش که عصر روز پنجشنبه منتشر شد، اسامی عوامل انتحاری «عمر الموحد» و «سیف الله مجاهد» اعلام شده که با انفجار کمربندهای انفجاری خود در میان مردم بیش از ۳۰۰ نفر از شیعیان را در شهر جنوبی کرمان در ایران کشته یا زخمی کردند. در جریان این دو انفجار همچنین صدها نفر مجروح شدند که اکنون با گذشت حدود ۲۴ ساعت، مقام‌ها از وخامت حال برخی از آنها خبر داده‌اند. مهدی احمدی‌نژاد، رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان امروز به خبرگزاری تسنیم گفته است: «شب گذشته تمام عمل‌های جراحی حیاتی انجام و ۳۰ درصد مجروحان نیز امروز ترخیص می‌شوند».

به گفته وی برخی از «۴۶ بیمار در بخش‌های ویژه روبه بهبود هستند اما حال بعضی از آنها وخیم است، چون ترکش به سر آنها اصابت کرده» است.

مقام‌های رسمی در ایران آمار مجروحان این دو انفجار را ۲۸۴ نفر اعلام کرده‌اند.
ادامه واکنش‌ها به انفجارهای کرمان
همزمان با قبول مسئولیت این انفجارها از سوی داعش، دولت‌ها، نهادها و شخصیت‌های مهم جهان در واکنش به این انفجارها پیام‌های هم دردی و محکومیت صادر کرده‌اند.

صبح پنجشنبه به وقت نیویورک، شورای امنیت سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای «خواستار شناسایی و محاکمه عاملان، سازمان‌دهندگان،‌ تامین‌کنندگان مالی و حامیان این اقدامات تروریستی مذموم» شد.

در واکنشی دیگر چین که روابط نزدیکی با ایران دارد، گفته است که از انفجارهای روز گذشته در کرمان «عمیقا شوکه» شده است.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است که پکن «از حمله تروریستی که منجر به تلفاتی سنگین شده، عمیقا شوکه شده است». او که در کنفرانسی خبری صحبت می‌کرد، گفت:‌«پکن تسلیت عمیق خود را در مورد قربانیان ابراز کرده و با مجروحان و خانواده‌های قربانیان هم همدردی می‌کند».

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: «چین با هرشکلی از تروریسم مخالف است و این کشور به شدت حملات تروریستی را محکوم می‌کند و قاطعانه از تلاش‌های ایران برای حفظ امنیت و ثبات ملی حمایت می‌کند».

    احمد مسعود، رهبرجبهه مقاومت ملی افغانستان در پیامی در شبکه ایکس (توییتر سابق) نوشت: «‌پدیده شوم تروریسم از سال‌ها بدین‌سو دامن‌گیر منطقه‌ شده و همواره از مردم ما قربانی می‌گیرد. ما به عنوان مردمی که بیش از نیم‌قرن در آتش تروریسم سوخته‌ایم و متاسفانه امروز کشور ما تبدیل به لانه‌ امن تروریست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شده‌ است، درد امروز ملت بزرگ ایران را بیشتر از هر کس دیگری درک می‌کنیم»
    وزارت خارجه طالبان، حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین و عبدالله عبدالله، رئیس اجرائی پیشین افغانستان نیز به حادثه کرمان واکنش نشان داده‌اند و ضمن محکوم کردن آن به مردم ایران و حکومت این کشور تسلیت گفته‌اند. آقای کرزی با تقبیح این حملات آنرا «جنایت ضد بشری و در تضاد با تمام اصول و ارزش‌های انسانی و اسلامی» دانسته است. آقای عبدالله هم این حملات را «دهشت‌افکنانه، جنایت‌کارانه و خلاف ارزش‌های انسانی و اسلامی» خوانده است.
    در همین حال، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مراسم روز گذشته در کرمان به مناسبت چهارمین سالمرگ قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس این نهاد نظامی-عقیدتی بود در اطلاعیه‌ای انفجارهای ۱۳ دی ماه در کرمان را «محصول کینه و بغض دشمنان» از قاسم سلیمانی فرمانده سابق واحد برون‌مرزی سپاه دانسته است. در پایان این بیانیه نیز سپاه پاسداران نوشته است که خون کشته‌شدگان این انفجارها «انرژی جدیدی» بر «مکتب سلیمانی» و طرفداران او تزریق کرده و «آنان را برای مجازات قطعی و عادلانه جنایتکاران مصمم تر کرده است».
    احمد وحیدی، وزیر کشور ایران هم گفته است که کشته و زخمی شدن اکثر قربانیان انفجارهای روز گذشته ناشی از اصابت ساچمه‌ها و ترکش‌های انفجار بوده است و برخی دیگر هم دچار موج انفجار شده‌اند.
    به گزارش خبرگزاری تسنیم، کشورهای فرانسه، ایرلند، بحرین، هلند، مصر و نروژ و دانشگاه اسلامی الازهر مصر این انفجارها را محکوم کرده و به ایران تسلیت گفته‌اند.
    خبرگزاری تسنیم همچنین نوشته امیر قطر در تماس تلفنی با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، ضمن گفتگو درباره مسایل منطقه‌ای به خصوص جنگ غزه، به او تسلیت گفته است.
    همچنین، سخنگوی آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در حساب شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق) خود نوشت: «دبیرکل حمله به یک مراسم یادبود در شهر کرمان در ایران را به شدت محکوم می‌کند و خواهان پاسخگویی افراد مسئول آن است».
    برخی مقامات و رسانه‌های حکومتی ایران گفته‌اند که اسرائیل یا نیروهای مرتبط با آن مسئول این انفجارها بوده‌اند اما اسرائیل هنوز رسما به این اتهام پاسخی نداده است.
+3
رأی دهید
-91

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۷
    azadi2011 - تورنتو، کانادا

    کار داعش است، ایرانی ها متحد تر از همیشه باشید، امنیت مهمترین مسئله است. مواظب پشتون ها باشید، مرزهای شمال و شمال غرب را خوب مواظب باشید، نماینده مجلس باکو از خوشحالی حرف های پستی زده است، گویا در این بلبشو دنبال سیخک زدن به مرزها و استان سیونیک ارمنستان هم دارند، با داعش( پشتون ها شاید)هماهنگ کرده اند، گول نخورید
    127
    8
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    فیل دانا - سیدنی ، استرالیا

    داعش یه گروه بی هویت و جنایت کاره که دست به هر کار غیر انسانی ازش بر میاد
    5
    41
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Persian2600 - استکهلم، سوئد

    این فقط یه زر مفت و الکیه، همانطور که قبلان هم گفته شد، کا کار خود آخوندا و سپاه چاپان است. در ضمن، خیلی ناجور ضایع است که ادعادی بودن ابرقدرت منطقه رو داشته باشی ولی هرکی از راه رسید خیلی راحت زرتی بکنه تو اونجات. آخه آخوند پاپتی تو رو چه به این حرفا؟ برو بچسب به همون ساختن آفتابه برای مستراح که و توضیح بده که با کدوم پا بریم تو مستراح و با کدوم پا بیاییم بیرون🤣🤣
    13
    116
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ginger - چگو، اسپانیا

    داعش زاده آخوند برای برداشتن تقصیر رژیم آخوندی به میدان آمد گروه های دیگر که توسط آخوند به دنیا عرضه شده اند نمی خواهند مسئولیت را بر عهده بگیرند بلاخره اینقدر از جیب مردم ایران برای شما رژیم اسلامی غذا داده الان نوبت شما گروه های انگل نیابتی تروریست است که از رژیم اسلامی تروریستی دفاع کنید حماس که برای نجات رژیم اسلامی از تداوم انقلاب مردم ایران به جوخه اسرائیل سپرده شده این هم از داعش که سناریو وزارت اطلاعات را اعلام کرد گروه مجاهد یا القاعده یا بقیه هم برای بقیه انتقام سخت رژیم اسلامی از مردم ایران آماده جانفشانی باشند چون رژیم اسلامی مقدمه کشتن گروه دیگری از مردم ایران را دارد هر چند وقت یکبار لشکر انقلاب اسلامی به مردم ایران حمله می کند و می کشد تا مردم ایران سرگرم باشند و چای دبش سرطان زا میلیارد دلاری را فراموش کنند
    3
    33
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    تا حالا که می گفتند کار اسرائیل است! حالا داعش از آستین خودشان بیرون آمده و ادعا میکند که ابواب جمعی اش کار انتحاری انجام داده اند. البته بیشتر کار خودشان است ولی به هر صورت سر تا پای اسلام توحش و عقب افتادگی و جنایت است
    10
    39
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    varied - ریزه، ترکیه

    خوب قبول میکنیم کار داعش است اما داعش ساخته و تربیت شده توسط خود طویله اسلامی و روسیه است حتی در اوج دستگیری نیروهای داعشی در بغداد سران داعش در ایران مخفی بود خوب حالا سوال است ایران شیعه داعش سنی مذهب هستند بخاطر بسپارید که طالبان و القاعده هم سنی بودند ولی سران این نیروهای تروریستی در ایران مخفی بود تروریستهای حماس هم سنی مذهب هستند اما توسط شیعیان طویله اسلامی تغذیه میشوند کلا طویله اسلامی برای رد گم کردن 45 ساله ار این حیله ها بکار میبرند
    4
    34
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان

    خوب یک تف سر بالای دیگه همین قاسم کتلت به بهانه مبارزه با داعش میلیونها دلار رو به سوریه برد بعد داعش بیاد سر قبرش و طرفداراش رو بکشه دیگه این نهایت خوار کردن همون قاسم کتلت شونه یعنی هر جور بخوان درستش کنند بیشتر خودشون قهوه ایی میشن
    4
    38
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    به امید فردایی بهتر - تهران، ایران

    این نشد اون، اون نشد این، گم شید بابا، حناتون دیگه واسه خودیهاتون هم رنگی نداره، دستور از رهبر الدنگ مفعول بوده و بس، کلیه ترور ها و انفجارها و کشتار و قتل ها کار خود ذلیل و علیل و فکر بیمار مفعول علی خامنه ای هست و بس، مردیکه مفعول بیمار. قاتل همه ایران و ایرانیها چه در داخل و چه در خارج، اگر خودش زنده نماند و دادگاهی نشود پسر ها و کل بقیه مفعولین تک تکشان دادگاهی و به سرای اعمال ننگینشان خواهند رسید.
    6
    36
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    lehrte - هانوفر، آلمان

    این جنایتکارا بامزدورای خارجیشون تلاش کردن بندازن گردن اسراییل ولی چون دیدن مردم میدونن کار خودشونه به داعش گفتن گردن بگیر تا ابرومون بیشتر نره
    5
    34
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    machan - لس انجلس، ایالات متحده امریکا

    کار خود سپاه و آخوندهاست. همه مردم میدونند. حناتون دیگر رنگی نداره. قمبل کنین قهرمانانه جلوی اسرائیل که خوب چپونده. مردم ایران دیگر به این رژیم پست فطرت هیچ اطمینانی ندارند.
    4
    26
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Azadi@Iran - برمینگام ، انگلستان
    داعش یک گروه متمرکز نیست. خودشون هم گفت هر کس هر جای دنیا اقدامی هم راستا با اونها انجام بده میتونه از همونجا بگه بیعت کردم و داعش میزنه به نام خودش. اسم ها که واضح است واقعی نیستند و آن عکس با صورت پوشیده هر کسی میتواند درست کند.
    1
    13
    جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    saeed scotland - لاس وگاس، ایالات متحده امریکا
    حالا صدرصد معلوم شد که کار خود حکومت ایران است چون اینها خود داعش هستند
    0
    15
    جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Daheye 60 - نیویورک، ایالات متحده امریکا
    کار کاره خود آخوندا و سپاه هست , فریب نخورید , مرگ بر جمهوری اسلامی
    1
    6
    جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    داعش الله های دوره دیده دانشگاو امام‌ حسین و جعفر صادق؟
    1
    6
    جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.