آرژانتین هواپیمای ونزوئلایی توقیف‌شده «مرتبط با ایران» را به آمریکا تحویل می‌دهد

 هواپیمای باری بوئینگ ۷۴۷ متعلق به شرکت امتراسور در فرودگاه بوئنوس آیرس آرژانتینرادیو فردا: در پایان یک روند قضایی و دیپلماتیک طولانی، دادگاهی در آرژانتین با تحویل دادن هواپیمای زمین‌گیر شده ونزوئلایی به مقامات آمریکایی موافقت کرد. این هواپیما پیشتر در اختیار ماهان ایر بود.

وزارت دادگستری آرژانتین روز چهارشنبه ۱۳ دی به خبرگزاری فرانسه گفت که در همین روز، قاضی فدریکو ویلنا دستور تسلیم این هواپیما به ایالات متحده را صادر کرده است.

این هواپیمای باری بوئینگ ۷۴۷، متعلق به شرکت «اِمتراسور» ونزوئلا است که دو سال پیش از شرکت ایرانی «ماهان ایر» خریداری شده بود.
غلامرضا قاسمی، خلبان ایرانی هواپیمای باری ونزوئلایی، پس از آزاد شدن و هنگام ورود به ونزوئلاواشینگتن شرکت ماهان را به همکاری با نیروی برون‌مرزی سپاه پاسداران برای حمل سلاح متهم کرده است.

این هواپیما روز ۱۶ خرداد پارسال از مکزیک وارد آرژانتین شد و دو روز بعد از آن به مقصد اروگوئه پرواز کرد، اما اروگوئه به این هواپیما اجازه ورود نداد.

این هواپیما مجبور شد به آرژانتین بازگردد اما آرژانتین در پی درخواست آمریکا و همچنین شکایت دو سازمان یهودیان آرژانتین، این هواپیما را در فرودگاه بوئنوس آیرس توقیف کرد.

خدمه آن نیز، شامل ۱۴ ونزوئلایی و پنج ایرانی، ابتدا بازداشت و سپس آزاد شدند. یکی از خدمه ایرانی این هواپیما از سوی ایالات متحده مظنون به داشتن ارتباط با نیروی قدس سپاه پاسداران اعلام شد.

کاراکاس و تهران به توقیف این هواپیما اعتراض کرده‌اند و ونزوئلا تصمیم جدید آرژانتین برای تحویل دادن این هواپیما به ایالات متحده را «سرقت» توصیف کرده است.
+17
رأی دهید
-3

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.