برنامه‌ریزی روسیه برای «خرید موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد از ایران»

رادیو فردا: روزنامه آمریکایی وال‌استریت جورنال، روز پنج‌شنبه ۱۴ دی به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که روسیه در حال برنامه‌ریزی برای خرید موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد از ایران است.

این گزارش تأکید می‌کند که خرید این موشک‌ها، توانایی مسکو برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های اوکراین را افزایش می‌دهد.

وال‌استریت جورنال می‌گوید روس‌ها در اواسط ماه دسامبر از یک منطقه آموزشی در ایران بازدید کردند تا شاهد آزمایش‌های سپاه پاسداران از جمله با موشک کوتاه‌برد ابابیل باشند.

کاخ سفید پیش از این اعلام کرده بود که نشانه‌های فزاینده‌ای از همکاری دفاعی بی‌سابقه و در حال گسترش بین روسیه و ایران مشاهده کرده است.

به گفته کاخ سفید، این نوع از همکاری از یک‌ سو به مسکو کمک می‌کند تا جنگ در اوکراین را طولانی‌تر کند و از سوی دیگر، تهدیدات جمهوری اسلامی علیه همسایگان ایران را افزایش خواهد داد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز سی‌ام آبان امسال به خبرنگاران گفت دولت آمریکا همکاری میان روسیه و ایران را رصد می‌کند و در صورت لزوم دست به اقدام خواهد زد.

او همچنین در آن نشست خبری خبر داد که گروه مزدوران واگنر در روسیه در حال آماده شدن برای تحویل سامانه پدافند هوایی به گروه حزب‌الله لبنان یا ایران بوده است.

او توضیح بیشتری در این زمینه نداد که آیا این تلاش همچنان در جریان است یا نه.
تصویری از آِزمایش موشک بالستیک «خیبر» با برد ادعایی دو هزار کیلومتر
بیشتر در این باره:
کاخ سفید: ایران قصد دارد موشک بالستیک به روسیه ارسال کند

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ماه گذشته در تماسی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به دلیل «همکاری خطرناک بین روسیه و ایران» از او انتقاد کرده بود.

در حالی‌ که حکومت جمهوری اسلامی هم‌چنان منکر حمایت تسلیحاتی از روسیه است، در تیرماه امسال برآورد شد که طی سه ماه منتهی به تیرماه، پهپادهای مدل «شاهد» ساخت ایران، حدود ۶۰ درصد تسلیحات حمله‌های هوایی روسیه به اوکراین را تشکیل داده بود.

گزارش دو رسانه‌ تحقیقاتی روس نیز از جزئیات تدارکات برای تولید پهپاد مدل «شاهد» در خاک تاتارستان در غرب روسیه پرده برداشته است.

مسکو در هفته‌های اخیر دریافت موشک‌های بالستیک از کره شمالی را نیز آغاز کرده است
+9
رأی دهید
-29

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن
    شما بخون خرید ، ما میگیم مفت بَری و بعد هم با خا. عربها ، یقُل دوقُل بازی کردن توسط پوتین و لاورف !
    0
    3
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.