مرگ یک فرمانده ارشد و سه عضو دیگر حزب‌الله لبنان در حمله منتسب به اسرائیل

 حامیان حزب‌الله در بیروترادیو فردا: حسین یزبک، فرمانده ارشد در گروه حزب‌الله لبنان، در یک حمله منتسب به اسرائیل در شامگاه چهارشنبه، ۱۳ دی‌ماه، در شهرک رأس نقوره در جنوب لبنان کشته شد. گزارش رسانه‌های لبنان حاکی است در حمله یادشده سه تن دیگر از فعالان حزب‌الله نیز از پای درآمدند.

این حمله ساعاتی پس از آن رخ داد که دبیرکل حزب‌الله به مناسبت چهارمین سالروز کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران، در عملیات آمریکایی در فرودگاه بغداد، یک سخنرانی با دوربین‌های مداربسته برای هواداران خود در بیروت انجام داد.

حسن نصرالله در اظهارات چهارشنبه شب خود تأکید کرد که گروه او نسبت به رویداد کشته شدن صالح العاروری، از سران ارشد گروه افراطی حماس که یک شب پیش از آن در انفجاری در بیروت کشته شد، «سکوت نخواهد کرد».

گروه حماس در آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروهی تروریستی شناخته می‌شود و پس از حمله هفتم اکتبر این گروه به خاک اسرائیل، اسرائیل ریشه‌کن کردن این گروه و رهبران آن را هدف‌گذاری کرده است.

ارتش اسرائیل شامگاه چهارشنبه اعلام کرده بود که به حملات راکتی و خمپاره‌ای حزب‌الله که در طول این روز از سوی جنوب لبنان متوجه شمال اسرائیل شد، پاسخ داده بود.

به گزارش رویترز، در طول روز چهارشنبه ۹ تن دیگر از نیروهای حزب‌الله در بحران مرزی در جنوب لبنان با شمال اسرائیل کشته شدند و شمار تلفات این سازمان از آغاز دور جاری این تنش به ۱۴۷ تن افزایش یافت.

با این حال خبرگزاری رویترز چهارشنبه شب به نقل از «یک منبع آمریکایی» نوشت دولت واشینگتن تمایلی روشن در حزب‌الله یا اسرائیل برای ورود به یک جنگ تمام‌عیار نمی‌بیند.

این مقام آمریکایی افزود تنش جاری در مرز اسرائیل و لبنان به این دلیل است که حزب‌الله به طور دایم به سوی اسرائیل آتشباری می‌کند و طبیعی است که اسرائیلی‌ها به آن پاسخ می‌دهند.

کشته شدن این فرمانده ارشد میدانی حزب‌الله ساعاتی پیش از آن رخ داد که قرار بود آموس هوکشتاین، نماینده ویژه دولت جو بایدن که در مذاکرات سال‌ گذشته میان اسرائیل و لبنان سهیم بود، مأموریت جدید خود را روز پنج‌شنبه با سفر به اسرائیل آغاز کند.

در این میان، روزنامه لبنانی الاخبار که به حزب‌الله نزدیک است، روز پنج‌شنبه، ۱۴ دی، نوشت این گروه به صالح العاروری هشدار داده بود که از حضور دوباره در دفتر کار حماس در بیروت که بعد از حمله به اسرائیل در روز ۱۵ مهر تخلیه شده بود، خودداری کند اما او به این هشدار «بی‌توجهی کرده بود».

اسرائیل مسئولیت حمله به بیروت را که منجر به کشته شدن صالح العاروری شده، برعهده نگرفته است. العاروری عضو ارشد گروه افراطی حماس به شمار می‌رفت که توسط آمریکا و اروپا گروه تروریستی تلقی می‌شود.

داوید برنئا، رئیس موساد، سازمان اطلاعات خارجی و عملیات ویژه اسرائیل، روز چهارشنبه در سخنرانی در خاکسپاری تسوی زمیر، یکی از رؤسای اسبق موساد، در تل‌آویو گفته بود که سازمان او متعهد است با همه عواملی که در برنامه‌ریزی و اجرای حمله روز ۱۵ مهر به مردم اسرائیل دست داشتند، تسویه حساب کند.

روز پنج‌شنبه، ۱۴ دی، که روز ۹۰ از جنگ میان اسرائیل و گروه افراطی حماس در غزه است، در حالی در طرف اسرائیلی آغاز شد که صدای آژیر خطر حمله قریب‌الوقوع راکتی در شهرهایی مانند بندر اشکلون در بامداد طنین انداخت و ساکنان را برای دقایقی به پناهگاه‌ها کشاند.

آمریکا تأکید کرده که با گذشت سه ماه از عملیات ارتش اسرائیل در غزه، حماس کماکان توان نظامی قابل توجهی دارد.

منابع فلسطینی گزارش دادند در حملات اسرائیلی در ۲۴ ساعت در غزه، دست‌کم ۱۲۸ فلسطینی دیگر کشته و ۲۶۱ تن زخمی شده‌اند. بمباران‌ها عمدتا در نواحی خان‌ یونس و اردوگاه‌های نصیرات و المغازی گزارش شد.

همزمان تنش در روابط اسرائیل با فلسطینیان کرانه باختری ادامه دارد. وزارت بهداشت فلسطین در این منطقه که زیرنظر تشکیلات خودگردانی است، بامداد پنج‌شنبه از مرگ یک مرد ۲۹ ساله فلسطینی براثر آتش نیروهای اسرائیلی در شهرکی در حومه شخم (نابلس) خبر داد.

ارتش اسرائیل تأیید کرد که از چهارشنبه شب تا بامداد پنج‌شنبه در نقاطی در کرانه باختری، از جمله در شهرک نور الشمس در جستجوی «مظنونین» بوده و ده تن را بازداشت کرد.
+103
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۱۰۰
    تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک

    انگاری اسرائیل تصمیم گرفته همشون و بفرسته پیش هفتاد دو باکره ، مگه نه چلی
    0
    74
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    اخوند شیپیشو - اندیمشک، استرالیا

    کتلت لبنانی خوردن داره ها - بزودی کتلت های ایرانی هم زیاد خواهد شد . کتلت دوست داریم 🤣🤣🤣🤣
    1
    65
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    فیل دانا - سیدنی ، استرالیا

    عجب سالی شروع شد، با خبرهای عالی، این عصای موسی بدجوری گیر کرده به اینها.
    1
    72
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    arian1 - ابادان، ایران

    به نظر می‌آید که اسرائیل بعد از نابود کردن حماس در غزه، حالا بدنبال هدف بعدی یعنی حزب الله لبنان و تروریست‌های آن است و شاید بعد از آن آخوندها و سپاه.
    1
    66
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان

    اسراییل سال نو را کتلت باران کرد.زنده باد ارتش دفاعی اسراییل
    1
    24
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

    واقعا دم اون کسی که دستور درست کردن کتلت را به اسرائیل داد گرم. فقط یکی آدرس علی گدا و مجلس و تویله علمیه قم را هم بشون بده
    1
    26
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان

    دست سربازای اسراییلی درد نکنه تا باشه از این خبرهای خوب
    1
    22
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۱
    یا فاطمه زهرا - برابراند ، دانمارک

    الان وقت یکرنگی و همبستگی استش. همانطور که حاج قاسم نشانمان داد که چگونه از حرم دفاع کنیم و جمهوری اسلامی که حرم است، دفاع از حرم وظیفه یک‌یک من و شماها استش.
    34
    1
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    همان روز اول اسراییل اعلام کرد که با عملیات شمشیر آهنین آنچنان انتقامی خواهد گرفت که تا نسل های بعد در مورد آن صحبت کنند و آن را فراموش نکنند ، خودمان را‌گول نزنیم ، شوربختانه حماس پایگاه مردمی در غزه داشت ، ۳۰ تا ۵۰ هزار نیروی مسلح ، با توجه به سمپاتی اعضای خانواده و دوستان و آشنایان ، رقم بالایی است ، هدف اسراییل انتقام از غزه بوده و هست ، از کسانی که با رقص و شیرینی از این جنایت تروریستی دفاع کردند
    1
    19
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Persian2600 - استکهلم، سوئد

    دمت گرم اسرائیل، این دقیقا همانیست که اکثر مردم ایران ازشما انتظار داشتند،فقط کم کم هدف رو تغیر بدید به طرف آخوندهای دزد و جنایتکار و سپاهیان فاسد اسلام متعفن و بسیجیان بیشعور مغزفندقی. سال جدید میلادی رو خیلی خوب شروع کردید و امیدوارم امسال را با نابودی کامل رژیم تروریست پرور و اسلام متعفن و دزد آخوندی به پایان برسانیم که موجب شادمانی تمام ایرانیان وطنپرست و آزادیخواه و همچنین ملت اسرائیل شود. آآآآآآمین!!!
    1
    24
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۰
    تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک
    یا فاطمه زهرا - برابراند ، دانمارک
    فاطی افغانی اینجا کسی‌ واسه افکار پوسیده تو عرزشی قائل نیست ....
    1
    19
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان
    یک خبر شیرین و امیدبخش دیگر.فعلا که سال جدید خبرهای خوبی به همراه داشته حداقل در مورد رویدادهای سیاسی.
    0
    1
    شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.