رهبر یا سپاه!؟ کدامیک بر ایران حکومت می کنند؟

مصطفی تاج‌زاده می نویسد:
تا قبل از یکدست شدن حکومت، هرکه از من می‌پرسید کشور را رهبر اداره می‌کند یا سپاه؟ می‌گفتم آقای خامنه‌ای. ولی پس از وی، سپاه ولی‌فقیه را مدیریت خواهد کرد و روندی مانند آنچه در خلافت عباسی رخ داد حاکم خواهد شد، اگر سکوت و انفعال پیشه کنیم. در دوره عباسیان این لشکریان عمدتاً تُرک بودند که خلیفه را عزل و نصب می‌کردند و سررشته امور را در دست داشتند.

با کودتای انتخاباتی۱۴۰۰ و استقرار دولت رئیسی، فرماندهان سپاه فرصتی استثنایی یافته‌اند که با انتصاب وزرا، استانداران، سفرا و غیره و نیز با استفاده از اهرم‌های دیگر، مقامات و نهادهای کشور را مجبور به تبعیت از خود و تحقق منویات خویش کنند. درست است که تصمیم‌گیر اصلی همچنان آیت‌الله خامنه‌ای است، اما تصمیم‌سازان اصلی، فرماندهان و اطلاعات سپاه شده‌اند.

در حقیقت رهبری به دلایل کمابیش روشن، چنان دست سپاه را باز گذاشته که خود وی نیز اکنون در اغلب موارد، جز همراهی با نظریات و خواسته‌های سپاهیان چاره‌ای ندارد و انتخابی نمی‌بیند. یعنی حتی اگر خود او مشارکت حداکثری را به مصلحت بداند، با گزارش‌ها و بولتن‌ها و هشدارهای فرماندهی سپاه به مشارکت حداقلی رضایت می‌دهد.
+23
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۴
    زنده باد رضاشاه دوم‌ پهلوی - پاریس، فرانسه
    هیچکدام! حسن نصرالله!
    1
    8
    ‌سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن
    هر دو مکمل هم دیگه هستند ، با یک هدف مشترک ! فلاکت و ذلالت بیشتر مردم ایران و نهایتاً نابودی مملکت !!
    1
    16
    ‌سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    arian1 - ابادان، ایران
    هر دو به یکدیگر احتیاج دارند و بدون دیگری توان ماندن در قدرت را نخواهند داشت چون آخوندها با نام اسلام و مذهب مردم را فریب می دهند و سپاه با نام نگاهداری از انقلاب اسلامی. اما رویگردانی مردم از مذهب پلید و اهریمنی اسلام می تواند قدرت هر دو را خیلی تضعیف بکند چون هر دو این شیاطین از ایدولوژی اسلامی قدرت گرفته اند
    2
    17
    ‌سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.