سعودی، امارات، مصر، ایران و اتیوپی در ابتدای ژانویه ۲۰۲۴ به «بریکس» می‌پیوندند

العربیه: نماینده آفریقای جنوبی در گروه کشورهای بریکس اعلام کرد کشورهای سعودی، ایران، امارات متحده عربی، اتیوپی و مصر در اول ژانویه به آن خواهند پیوست.

اعضای فعلی بریکس یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی در اوت ماه گذشته از شش کشور دیگر دعوت کردند تا به گروه بریکس بپیوندند که باعث اتصال برخی از بزرگترین تولیدکنندگان انرژی زمین با کشورهای در حال توسعه می‌شود.

کشور آرژانتین یکی از این کشورهای دعوت شونده بود، ولی پس از اینکه خاویر میلی رئیس جمهوری جدید آرژانتین در این ماه به قدرت رسید، درخواست پیوستن به بریکس را رد کرد.

آنیل سوکلال، نماینده آفریقای جنوبی در بریکس، در مصاحبه‌ای با «بلومبرگ» روز جمعه گفت: پنج کشور دعوت شده در اوایل ماه جاری، نمایندگان خود را به نشست شرپا بریکس در شهر «دوربان» آفریقای جنوبی فرستاده و در این نشست شرکت کردند، که این خود یک سیگنال واضح برای پذیرش دعوت آن‌ها است.

سوکلال افزود که اعضای جدید همچنین نمایندگان خود را برای شرکت در نشست شرپای مسکو در 30 ژانویه، اعزام خواهند کرد.

اصطلاح «بریک» در سال 2001 از سوی جیم اونیل اقتصاددان که در گروه «گلدمن ساکس» مشغول به کار بود، برای جلب توجه به رشد اقتصادی قوی برزیل، روسیه، هند و چین به کار رفت. هدف از این اصطلاح، ایجاد یک سناریوی خوش بینانه برای سرمایه گذاران پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر آمریکا بود. این گروه اولین اجلاس خود را در سال 2009 برگزار کرد و یک سال بعد آفریقای جنوبی با دعوت اعضای قدیمی به آن پیوست و حرف «س» به آن افزوده شد.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه این هفته گفت، حدود 30 کشور خواستار برقراری روابط با «بریکس» هستند.

یوسف توگار، وزیر خارجه نیجریه در ماه نوامبر گفت، نیجریه، پرجمعیت ترین کشور آفریقا، تا دو سال آینده به عضویت گروه «بریکس» خواهد پیوست.

«بلومبرگ اینتلیجنس» گزارش داد، گروه «بریکس» به جز هند، در پنج سال گذشته نسبت به همتایان خود در بازارهای نوظهور ضعیف‌تر عمل کرده است.
+1
رأی دهید
-7

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.