گزارش فیگارو: السنوار از موضع حز‌ب‌الله خشمگین است.. نصرالله از ایران گله‌مند است

العربیه: روزنامه فرانسوی «لو فیگارو» با انتشار گزارشی درباره افشای برخی اسرار علمیات «طوفان اقصی» نوشته که رهبر حماس از موضع ضعیف حز‌ب‌الله در چگونگی واکنش به عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر خشمگین است و مدعی شده دبیرکل حزب‌الله لبنان از اینکه تهران او را از طرح این عملیات مطلع نکرده بود گله‌مند است.

در گزارش این روزنامه روز چهارشنبه 6 دی آمده است از یک منبع نزدیک به رهبر حماس در اردن نقل شده که طرح این عملیات به دو سال پیش باز می‌گردد. این منبع گفته: «این ایده را اولین بار در سال 2021 شنیدم.»

«لو فیگارو» همچنین به نقل از اسامه حمدان از رهبران حماس که مقیم بیروت است نوشته او از طریق اخبار از حمله هفتم اکتبر آگاه شد. به گفته او تنها کسی که قبل از اجرای این عملیات مطلع بوده، صالح العاروری، جانشین رئیس دفتر سیاسی گروه حماس است که یحیی السنوار در یک تماس تلفنی از او خواست 30 دقیقه پیش از عملیات، حسن نصرالله دبیر کل «حزب الله» را در جریان بگذارد.

بر اساس این گزارش، یحیی السنوار و محمد ضیف پیش از آغاز عملیات، برخی از تدارکات خود برای حمله را مخفی کردند، به طوری که السنوار فرماندهان جدیدی را با فرماندهان قدیمی که اسرائیل آن‌ها را می‌شناخت جایگزین کرد اما این عملا اقدامی پوششی بود چون قدیمی‌ها را مسئولیت‌هایشان باقی گذاشت. حدود یک ماه و نیم پیش از عملیات، حماس به فرماندهان اصلی نظامی خود دستور استتار داد تا ارتباطات خود را با یکدیگر محدود کنند.

این روزنامه همچنین نوشته «رهبر حزب‌الله بخاطر عدم آگاهی از نقشه حماس از ایران گله‌مند شده» و یحیی السنوار و محمد ضیف «از نصرالله بخاطر اینکه پس از حمله به جنوب اسرائیل از تمام قدرت نیروی حزب‌الله استفاده نکرده عصبانی شدند و پیامی با این مضمون فرستادند.

طبق این گزارش، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس برای ترغیب علی خامنه‌ای رهبر ایران برای پیوستن به جنگ به تهران سفر کرد، اما خامنه‌ای درخواست او را رد کرد.
+19
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

    به چپش
    1
    36
    جمعه ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۲:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۰
    GORG AMERICAN - واشنگتن دی سی، ایالات متحده امریکا

    کلا بوی دو دستگی میان وحوش میاد.الان چندین مرتبه است تو ۳ روز که حماس حرف سخنگوی سپاه رو با بیانیه های کتبی و شفاهی رد میکنه که گفته بود ابن عملیات تلافی خون قاسم بود
    1
    22
    جمعه ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۴:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    sama128 - شیراز، ایران
    شبیه مهدی فخیم زاده توی اون فیلم نمکیه ؛ چیه داری اذیت میکنی ؛ میخوای اذیت کنی 😂😂
    1
    9
    جمعه ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.