تناقض‌گویی‌های جمهوری اسلامی درباره رضی؛ «دیپلماتی» که «مسئول پشتیبانی جبهه مقاومت» بود

رضی موسوی (چپ)، معروف به «سیدرضی» بلند‌پایه‌ترین فرمانده نیروی قدس سپاه در سوریه، کنار قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس، دیده می‌شود. رضی روز دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ در حمله‌ای هوایی در نزدیکی پایتخت سوریه کشته شد.صدای آمریکا:با گذشت یک روز از کشته شدن رضی موسوی، از بلندپایه‌ترین فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریه، در یک حمله هوایی در نزدیکی دمشق، روایت‌های ضد و نقیض مقامات جمهوری اسلامی درباره او و ماهیت فعالیت‌هایش همچنان ادامه دارد.

سایت‌های ایرانی از قول حسین اکبری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه، گزارش دادند که خانه رضی هدف «سه موشک» قرار گرفت و جسدش نیز «به حیاط پرتاب شد.»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در بیانیه‌ای گفت موسوی از «همرزمان» قاسم سلیمانی و «مسئول پشتیبانی جبهه مقاومت» در سوریه بود. مقامات جمهوری اسلامی به گروه‌های شبه‌نظامی در خاورمیانه که به آنها سلاح و پول می‌دهند «جبهه مقاومت» می‌گویند.

بیانیه سپاه در حالی است که حسین اکبری، رضی موسوی را «دیپلمات و رایزن دوم در سفارت» ایران خواند و گفت او «گذرنامه دیپلماتیک و اقامت دیپلماتیک» در سوریه داشت و «در واقع بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی ۱۹۶۱ و ۱۹۷۳ این حمله به عنوان جنایت» اسرائیل انجام شده است.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، از بیان رسمی این که اسرائیل رضی را هدف قرار داد خودداری کرده است. هاگاری به خبرنگار رویترز که از او خواسته بود به کشته شدن موسوی و گزارش‌های دست‌داشتن اسرائیل در این حمله پاسخی دهد گفت درباره «گزارش‌های خارجی» نظر نمی‌دهد. او اما گفت که وظیفه ارتش اسرائیل حفاظت از منافع امنیتی اسرائیل است.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز که خودش نظامی است و عضویت در سپاه پاسداران را در کارنامه‌اش دارد، گفت رضی «گره هر کاری را در میدان باز می‌کرد.»

میدان، اصطلاحی است که در سال‌های اخیر در جمهوری اسلامی و برای فعالیت نظامی سپاه در خارج استفاده می‌شود. جمهوری اسلامی از گروه‌های شبه‌نظامی نظیر حزب‌الله و حماس و جهاد اسلامی که با اسرائیل درگیر می‌شوند حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند.

از سویی دیگر خبرگزاری فرانسه به نقل از «رصدخانه حقوق بشر سوریه» که اخبار خود را از مخالفان دولت سوریه می‌گیرد در لندن مستقر است گزارش داد که علاوه بر رضی «دو جنگجوی خارجی و یک جنگجوی سوری نیز در حمله اسرائیل کشته شدند.»

رضی بلندپایه‌ترین مقام سپاه است که در طول چهار سال گذشته در خارج از ایران کشته شده است.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه گفت که جمهوری اسلامی انتقام کشته شدن رضی را می‌گیرد.

مقامات جمهوری اسلامی پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه، در یک حمله پهپادی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد نیز تهدیدهای مشابهی مطرح کردند و پس از یک حمله موشکی به یک پایگاه میزبان نیروهای آمریکایی (عین الاسد) همچنان می‌گویند این «انتقام سخت» گرفته نشده است.

در حمله موشکی سپاه به پایگاه عین الاسد در عراق، هیچ نیروی آمریکایی کشته نشد. اما ساعتی پس از آن یک هواپیمای مسافربری اوکراینی با شلیک دو موشک سپاه دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی (خمینی) تهران سرنگون شد و همه مسافران آن کشته شدند.

استفاده جمهوری اسلامی از عنوان «دیپلمات» برای ماموران اطلاعاتی و نظامی سابقه دارد.

برای نمونه پیشتر یک «دیپلمات» جمهوری اسلامی به نام اسدالله اسدی، به اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در پاریس بازداشت و در دادگاهی در بلژیک مجرم شناخته شد. او در آلمان بازداشت و پس از انتقال به بلژیک در سال ۱۴۰۰ به تحمل ۲۰ سال زندان محکوم شد.

اسدالله اسدی «دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی ایران» در وین بود. جمهوری اسلامی با تاکید روی مصونیت دیپلماتیک او، اتهامات و شواهد علیه او را رد کرد.

خرداد ماه سال جاری، مقامات جمهوری اسلامی توانستند اسدی را با یک امدادگر بازداشت شده بلژیکی در ایران معاوضه کنند. کارشناسان غربی می‌گویند جمهوری اسلامی با بازداشت خارجی‌ها و دوتابعیتی‌ها برای فشار گذاشتن بر دیگر کشورها، عملا آنها را گروگان می‌گیرد.
+13
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.