دیوید کامرون: باید به ایران پیامی بسیار روشن داد که این تشدید تنش‌ها تحمل نخواهد شد

 دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیارادیو فردا: وزیر امور خارجه بریتانیا در اولین مصاحبه روزنامه‌ای خود پس از بازگشت به دولت، حماس، حوثی‌ها و حزب‌الله لبنان را گروه‌های «نیابتی» جمهوری اسلامی خواند و گفت که این گروه‌ها در «میزانی بسیار بالا» در ایجاد «خطر و ناامنی» در سراسر جهان نقش دارند.

دیوید کامرون افزود که باید به ایران «پیامی فوق‌العاده روشن داد مبنی بر اینکه این تنش‌افزایی‌ها تحمل نخواهد شد.»

او متعهد شد که بریتانیا با متحدان خود برای «ایجاد مجموعه‌ای از اقدامات بازدارنده واقعاً قوی» علیه تهران همکاری خواهد کرد، اما درباره جزئیات این اقدامات احتمالی توضیح نداد.

دیوید کامرون این مطلب را روز شنبه دوم دی در گفت‌وگو با روزنامه «ساندی تلگراف»، ویژه‌نامه آخر هفته روزنامه «تلگراف» چاپ بریتانیا، اعلام کرد و افزود که «خطر و ناامنی در جهان در مقایسه با سال‌ها و دهه‌های گذشته در سطح فوق‌العاده‌ای قرار گرفته و تهدید ایران بخشی از این تصویر کلی است.»

هم‌زمان با تحریکات منطقه‌ای جمهوری اسلامی و گروه‌های تحت حمایت آن پس از آغاز جنگ غزه، در هفته‌های گذشته آمریکا و بریتانیا شمار دیگری از نیروی قدس سپاه پاسداران، گروه افراطی حماس و جهاد اسلامی را در فهرست تحریم‌های خود قرار دادند.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا که از ماه گذشته بار دیگر به عنوان وزیر امور خارجه به عرصه سیاست این کشور بازگشته است، در گفت‌وگو با ساندی تلگراف هم‌چنین گفت در این که «نفوذ ایران در منطقه و جهان یک نفوذ کاملاً بدخیم است، شکی نیست.»

این گفت‌وگو روزی منتشر شد که یک کشتی حامل محصولات شیمیایی در سواحل هند هدف حمله قرار گرفت.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک پهپاد از خاک ایران به این کشتی شلیک شده بود.


ایران در سال‌های گذشته متهم شده بود که به کشتی‌های تجاری حمله کرده، اما این نخستین بار است که از زمان آغاز جنگ غزه در ۱۵ مهر امسال آمریکا مستقیما تهران را به حمله به کشتی‌های تجاری متهم می‌کند.

هشدار روز شنبه وزیر خارجه بریتانیا درباره نقش ایران در ناآرامی‌های منطقه و جهان در واقع بازتاب اتهامات ایالات متحده مبنی بر دست داشتن ایران در حملات شبه‌نظامیان حوثی به کشتی‌های تجاری، ارائه پهپاد، موشک و اطلاعات تاکتیکی است.

دیوید کامرون که هفته گذشته به خاورمیانه سفر کرده بود در دیدار با همتای مصری خود علاوه بر جنگ اسرائیل در غزه درباره وضعیت ناآرام دریای سرخ گفت‌وگو و تهران را به کمک به گروه‌های نیابتی و شبه‌نظامی مختلف در منطقه متهم کرده بود.

شبه‌نظامیان حوثی یمنی از چند هفته پس از حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل که به اعلان جنگ ارتش اسرائیل علیه این گروه در غزه منجر شد، کشتی‌رانی در آب‌های دریای آزاد به‌ویژه در تنگه باب‌المندب و دریای سرخ را با تهدید روبه‌رو کرده‌اند.

حوثی‌های مورد حمایت ایران تا حال یک کشتی را ربوده و درصدد تسلط بر شمار دیگری از کشتی‌های اروپایی و ژاپنی برآمد‌ه‌اند، اما تاکنون ناکام شده‌اند.
+31
رأی دهید
-24

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

    شما همچین کاری نمیکنید چون همش به نفع و دستور شماست.
    5
    42
    یکشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    سرزمین اریا - کویت ، کویت
    دوران نخست وزیری هیچ غلطی نتونستی بکنی حالا هم نمیتونی .گذشت دوره پهلوی و وابستگی .دوره دوره ایران قوی است .به قول رهبر انقلاب گذشت دوره بزن درو .الان بزنی میخوری
    15
    1
    یکشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    عزیزم ادم به گاو شیرده خودش که لگد نمیزنه. نهایت یه ذره علفش رو کم میکنین
    0
    13
    یکشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۰
    GORG AMERICAN - واشنگتن دی سی، ایالات متحده امریکا
    هیچ تروریستی در دنیا نیست که با دولت و نظام پادشاهی انگلیس تعامل و همکاری نداشته باشد.ساکهای پول نقد میلیون پوندی برادران اسامه بن لادن به پادشاه انگلیس کوچکترین نمونه است
    0
    5
    یکشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.