گزارش آی‌تی‌وی‌نیوز از توطئه سپاه برای «ترور» دو مجری خبر با چاقو در لندن

 استودیوی ایران اینترنشنالصدای آمریکا: رسانه خبری آی‌تی‌وی نیوز روز چهارشنبه ۲۹ آذر در گزارشی تحقیقی نوشت: «عوامل جمهوری اسلامی به یک قاچاقچی انسان ۲۰۰ هزار دلار پیشنهاد دادند تا سیما ثابت و فرداد فرحزاد، دو مجری خبر با اسم رمز «عروس و داماد» را در خارج از استودیوی لندن تلویزیون ایران اینترنشنال ترور کند.»

بنا بر این گزارش، هدف آن‌ها نشان دادن به منتقدان رژیم بود که «هر زمان می‌توانند به آن‌ها آسیب برسانند.

خبرنگار تحقیقی رسانه خبری آی‌تی‌وی نیوز با به دست آوردن فیلم‌ها و پیام‌های متنی رد و بدل شده به‌عنوان بخشی از نقشه یاد شده، توانست نام متولیان و جزئیات برنامه‌هایشان را فاش کند.

در این گزارش آمده است که پاییز گذشته، جاسوسان قصد داشتند با یک خودروی بمب‌گذاری شده به استودیوهای کانال خبری فارسی‌زبان ایران اینترنشنال در غرب لندن حمله کنند، اما در طول یک ماه، با افزایش نگرانی‌ها، مجبور شدند برنامه‌های خود را تغییر دهند و در عوض دستور «به سادگی با چاقوی آشپزخانه [مجریان را] چاقو بزنند» صادر شد.

با این حال، نقشه آنها توسط همان قاچاق‌بر انسانی که برای ترتیب دادن این «اقدام تروریستی» استخدام کرده بودند، خنثی شد. این قاچاق‌بر که «آی‌تی‌وی» او را «اسماعیل» می‌نامد، جزئیات مربوط به نقشه را با این رسانه به اشتراک گذاشت. چندین مقام رسمی هم گفته‌های او را تأیید کرده‌اند.

به گفته اسماعیل، فرماندهانش در اکتبر سال گذشته به او گفتند: «این کار در لندن باید تحت هر شرایطی انجام شود.» آن‌ها ظاهراً به او گفته بودند: «باید آن‌ها را نابود کنیم.»

شواهد روش‌های مورد استفاده جاسوسان ایرانی را نشان می‌دهد که شامل استخدام مجرمین فرامرزی مانند اسماعیل به جای ایدئولوگ‌ها برای انجام ترور در خارج از کشور بود. این تلاشی برای بهره‌برداری از دسترسی به سلاح گرم و در عین حال ارائه فرصتی برای انکار به تهران بود.

شواهد جمع‌آوری‌شده توسط آی‌تی‌وی نیوز نشان داد که علیرغم تلاش برای پوشاندن ردپایشان، گروه پشت سر این نقشه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که شاخه اصلی نیروهای مسلح ایران است.
تغییر نقشه
طرح استقرار خودروی بمب‌گذاری شده در خارج از استودیوهای ایران اینترنشنال در آخرین لحظه تغییر کرد، زمانی که فرماندهان پشت پرده عملیات تروریستی به این نتیجه رسیدند که حمله با چاقو احتمال موفقیت بیشتری خواهد داشت.

بنا بر این گزارش وقتی بررسی‌ها نشان داد که تعداد زیادی نگهبان از استودیوها محافظت می‌کنند، وحشت بین اعضای گروه ایجاد شد. آنها تصمیم گرفتند به جای آن به اهداف در داخل خانه‌هایشان حمله کنند.

اسماعیل در پاسخ به سوالات آی‌تی‌وی نیوز گفت: «ترور باید در محل زندگی‌شان، انجام می‌شد. در خانه‌شان، در آسانسورها، روی پله‌ها یا در راهروها.»

زمانی که افسران متخصص «اسکاتلندیارد» از این نقشه مطلع شدند، وارد عمل شدند و به ایران اینترنشنال هشدار دادند. در نتیجه، این کانال تلویزیونی از نوامبر سال گذشته پخش برنامه‌های خود را از لندن به پایتخت ایالات متحده منتقل کرد.

آی‌تی‌‌وی نیوز در گزارش خود از دو فرد دیگر هم نام می‌برد یکی عبدالرزاق کنفانی که او را یکی از سازمان‌دهندگان ارشد گروه ترور و از نزدیکان بشار اسد، رئیس جمهور سوریه معرفی می‌کند و دیگری محمدرضا انصاری که طراح اصلی حمله، از فرماندهان سپاه پاسداران و از نزدیکان خانواده بشار اسد و در لیست تحریم‌های وزارت امور خارجه آمریکا معرفی شده است.

به گزارش آی‌تی‌وی نیوز انصاری به کنفانی دستور داده تا از این طرح ترور با عنوان «عروسی» یاد کنند تا از شناسایی و لو رفتن عملیات جلوگیری شود.

براساس این گزارش کنفانی در یک تماس تلفنی در ۲۲اکتبر ۲۰۲۲ به اسماعیل دستور داده تا مدیران کانال را به جای مجریان هدف قرار دهد.

در فایل‌های ضبط شده این گفتگو که توسط آی‌تی‌وی نیوز بررسی شده است، کنفانی لوگوی ایران اینترنشنال را برای عامل خود می‌فرستد تا به او در شناسایی دفتر آنها در میان شرکت‌های دیگر مستقر در منطقه کمک کند.

کنفانی در این فایل صوتی به «اسماعیل» می‌گوید: «من مدیرش را می‌خواهم. مدیر و معاونش و پنج تا شش نفر. کارگردان از همه مهمتر است.»
حمله به رسانه‌ها
گزارش آی‌تی ‌وی نیوز می‌گوید ایران اینترنشنال که هدفش ارائه یک روایت بی‌طرفانه از اخبار است، هدف قرار گرفت زیرا جاسوسان معتقد بودند مجریان آن باعث «تحقیر جمهوری اسلامی در رسانه‌ها» شده‌اند.

اسماعیل گفت: «این رسانه جمهوری اسلامی را به اعمال خلاف متهم می‌کنند و ما باید آنها را نابود کنیم تا درس عبرتی باشد برای بقیه نفراتی که می‌خواهند در این تلویزیون کار کنند، بنابراین هر کسی که جای آنها را در تلویزیون بگیرد، از آنچه برای آنها اتفاق افتاده درس خواهد گرفت.»

دو مجری فقط یک سال بعد، زمانی که توسط آی‌تی‌وی نیوز با آن‌ها تماس گرفته شد، متوجه شدند که هدف توطئه ترور بودند. یکی از مجریان، فرزاد فرزاد، خبرنگار سابق بی‌بی‌سی نیوز بود که قبل از انتقال برنامه شبانه‌اش به واشنگتن دی‌سی، در لندن مستقر بود.

فرداد فرحزاد در استودیوی ایران اینترنشنال در ایالات متحده به آی‌تی‌وی نیوز گفت: «تا به حال نمی‌دانستم که تهدید خاصی علیه من وجود دارد.»

او پس از دیدن شواهد به دست آمده توسط آی‌تی‌وی نیوز گفت: «شنیدن از افرادی که به طور عادی درباره آسیب رساندن به من صحبت می‌کنند، شوکه‌کننده است.»
محاکمه در لندن
همزمان روز چهارشنبه ۲۹ آذر مردی که متهم به انجام «تجسس خصمانه» علیه شبکه تلویزیونی «ایران اینترنشنال» در لندن بود، به دلیل جمع‌آوری اطلاعاتی که می‌توانست در یک حمله تروریستی مورد استفاده قرار گیرد، محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محمدحسین دو‌وتایف در بهمن سال گذشته با سفر از اتریش به لندن، به منطقه‌ای رفت که دفتر شبکه فارسی‌زبان «ایران اینترنشنال» در آن قرار دارد.

به گفته دادستان، دووتایف ۳۱ ساله، پس از گزارش‌های این شبکه درباره کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، و آغاز اعتراضات سراسری در ایران، به اطراف دفتر ایران اینترنشنال رفت تا از تدابیر امنیتی موجود در محل فیلم‌برداری کند.

دادستان نیکلاس دلا پوئر، هفته گذشته در دادگاه «اولد بیلی» لندن گفت که وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، شبکه ایران اینترنشنال را یک سازمان تروریستی اعلام کرده است، و حتی پیش از دووتایف، افراد دیگری این شبکه تلویزیونی را تحت نظر داشتند.

دووتایف اتهام «تلاش برای جمع‌آوری اطلاعات» برای افرادی که «احتمالا» در حال آماده‌سازی یا ارتکاب اقدام تروریستی علیه این شبکه فارسی‌زبان بودند را تکذیب کرد.
او مدعی شد که در رفتن به دفتر ایران اینترنشنال در لندن «بازی خورده است.»

دووتایف، با ارائه شواهدی، مدعی شد که از او و پدرش حدود ۲۰ هزار یورو کلاهبرداری کردند و به آنها گفته شد که کلاهبرداران را می‌توان در یک ساختمان تجاری در غرب لندن پیدا کرد، بدون اینکه بداند این ساختمان، دفتر ایران اینترنشنال است.

وی همچنین در پاسخ به پرسش وکیل خود، هرگونه وابستگی یا دریافت حمایت از جمهوری اسلامی را تکذیب کرد.

هیئت منصفه در پایان محاکمه، دووتایف را مجرم شناخت. او هنگام صدور حکم آرام بود و هیچ واکنشی نشان نداد. قاضی ریچارد مارکس گفت که روز جمعه حکم دووتایف را اعلام خواهد کرد.

ایران اینترنشنال در ماه بهمن، پس از دستگیری دووتایف، گفته بود که استودیوهای پخش زنده خود را به دنبال تهدیدهایی که در بریتانیا با آن مواجه شده است، به آمریکا منتقل می‌کند. این شبکه از شهریور امسال پخش برنامه‌های خود در لندن را از سر گرفت.

سخنگوی ایران اینترنشنال در بیانیه‌ای گفت: «این محاکمه یادآور تهدیدهایی بود که روزنامه‌نگاران و سازمان‌های خبری با آن مواجه هستند. روزنامه‌نگاری در سراسر جهان از سوی کسانی که به دنبال سرکوب آزادی رسانه‌ها هستند، مورد حمله قرار گرفته است.»

در بخش دیگری از این بیانیه گفته شد: «ما در معرض تهدید قرار نخواهیم گرفت. خبرنگاران ما به ارائه اخبار مستقل و بدون سانسوری که شایسته مردم ایران است، ادامه خواهند داد.»

در این بیانیه ادامه آمده است: «حکم امروز پیام روشنی را ارسال می‌کند که بریتانیا همچنان سنگر آزادی بیان است، و در آن، تهدیدها علیه روزنامه‌‌نگاران تحمل نخواهد شد.»

این گزارش با استفاده از گزارش تحقیقی آی‌تی‌وی‌ نیوز تهیه شده است
+26
رأی دهید
-3

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۹
    Arya man - لندن، انگلستان
    متاسفانه پول همه کار میکنه سال پیش یکی از دوستان که اپارتمانی رو در غرب لندن اجاره داده بود از من خواست تا برای حل مشکلی که مستاجر داشت به ان اپارتمان بروم قبل از رفتن گفت که مستاجرین دو خانم جوان هستند که یکی از انها برای بی بی سی فارسی کار میکرد و من چون هیچوقت این تلویزیونهای فارسی را نگاه نمیکنم ( به جز بعضی قسمت های شبکه من ونو ) قادر به شناختن ان خانم نبودم . مشکل پیش امده ورود غیر مجاز به اپارتمان بود ولی وسیله ای به سرقت نرفته بود ولی قفل ورودی کمی اسیب دیده بود . بعدا به صاحبخانه گفتم احتمال اینکه عوامل حکومت سعی دارن تا توانایی خود بر اسیب زدن به این کارکنان شبکه های فارسی رو نشون بدهند چون با وجود تغییر قفل ها و همینطور تا دو مستاجر بعدی که اصلا ایرانی هم نبودند چند بار همان مشکل پیش امد تا اینکه ظاهرا متوجه شدند ان افراد دیگر ساکن ان اپارتمان نیستند
    1
    6
    ‌پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Mamad_Zendoni - لندن، انگلستان
    هیچی دیگه ایران خیلی باید بیکار باشه که خواسته این دو تا احمق رو ترور کنه، 2 تا دلقک patt & matt 🤣🤣
    21
    4
    ‌پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    PERTAPANI - بن، آلمان
    Mamad_Zendoni - لندن، انگلستان
    آی کیو این patt & matt رو تازه یادگرفتی هر جا میرسی میگی و مینویسی!!
    2
    18
    ‌پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    Arya man - لندن، انگلستان
    Mamad_Zendoni - لندن، انگلستان
    همشهری اول خوب به متن نوشته شده دقت کن بعد نظر بده . داستان توانایی حکومت در شناسایی واقدام علیه افراد بود نه الزامن ترور
    1
    2
    ‌پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.