سازمان حفاظت محیط زیست: برای حفظ یوزپلنگ ایرانی حداکثر پنج سال فرصت داریم

 یوزپلنگ ایرانی یا آسیاییرادیو فردا: معاون سازمان حفاظت محیط زیست ایران می‌گوید که برای حفظ یوزپلنگ ایرانی حداکثر پنج سال فرصت وجود دارد.

به گزارش «همشهری آنلاین» حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، روز دوشنبه ۲۷ آذر گفت: «با توجه به ضعیف بودن جمعیت پایه یوز، تعداد محدود خانواده‌ها، محدودیت تعداد یوزهای نر و ضعف ژنتیکی ناشی از درون‌آمیزی، فرصت بسیار کمی برای نجات این گونه از پرتگاه انقراض داریم.»

آقای اکبری در ادامه گفت که «خطرات طبیعی و انسانی از جمله تصادفات جاده‌ای» به تهدید بیشتر یوزپلنگ ایرانی دامن می‌زند و افزود: «به نظر نمی‌رسد بیش از چهار تا پنج سال برای حفظ این گونه ارزشمند وقت داشته باشیم.»

یوزپلنگ ایرانی یا آسیایی زمانی در مناطق وسیعی از آسیا پراکنده بود، اما در حال حاضر در فهرست جانوران در آستانه انقراض اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت قرار دارد.

آمار دقیقی از تعداد یوزپلنگ‌های موجود در ایران در دست نیست. حسن اکبری، معاون سازمان حفاظت محیط زیست، در سال ۱۴۰۰ تعداد یوزپلنگ‌های ایرانی را ۱۲ قلاده اعلام کرده بود. در حالی که آمار این گونه در اواخر دهه ۱۳۸۰ تا ۱۰۰ قلاده هم برآورد شده بود.

در سال‌های گذشته گزارش‌های متعددی از کشته شدن یوزپلنگ‌های ایرانی در تصادف‌های جاده‌ای منتشر و از مهم‌ترین دلایل آن نبود دوربین کنترل سرعت، کمبود روشنایی و نبود زیرگذر یا روگذر استاندارد عنوان شده است.

تاکنون پروژه‌های تکثیر یوز ایرانی نیز در ایران موفقیت‌آمیز نبوده است.

ایران یکی از آخرین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی است. معاون دفتر توسعه ملل متحد در سال ۱۳۹۵ از کمک ۴۷ هزار دلاری سازمان ملل برای حفظ و صیانت از یوز ایرانی خبر داده بود. اما تاکنون گزارشی درباره همکاری‌های سازمان حفاظت محیط زیست ایران با دفتر توسعه ملل متحد و نحوه هزینه این بودجه ارائه نداده است.
+6
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا
    اخوند سعی میکنه نابودش کنه نه حفظ دقیقا کاری که با آثار تاریخی دارند میکنند
    1
    2
    ‌سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    antifascism - تهران، ایران
    خاک بر اون سر بی مغزتون که عرضه نگهداری از چنتا گربه رو هم ندارید چون همه جا دزدی میکنید و این حیوانات بیچاره در اکوسیستم نابود شده ایران شانس زندگی ندارن. ایرانیها اکثرا گربه ستیزن چون جماعت حسود و خودخواهی هستن. برعکس افغانها در بدترین شرایط زندگی هم گربه دوست هستن.
    2
    3
    ‌سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.