حمله سایبری گسترده به جایگاه‌های سوخت در ایران/ خدمات در ۷۰ درصد از پمپ بنزین‌ها مختل شده

بی بی سی:رسانه‌ها در ایران گزارش دادند عرضه بنزین و گازوئیل در ایران و برخی دیگر استان‌ها با مشکل مواجه شده است. جلیل سالاری، معاون وزارت نفت گفت این اختلال «توطئه» است.

جواد اوجی وزیر نفت هم دوشنبه به تلویزیون دولتی گفت که خدمات در حدود ۷۰ درصد از پمپ بنزین‌های ایران مختل شده است و «احتمال دخالت خارجی» وجود دارد.

از اوایل صبح امروز پمپ بنزین‌ها در سراسر ایران به ویژه در پایتخت با اختلال مواجه شدند.

رضا نواز، سخنگوی انجمن جایگاه‌های سوخت ایران هم احتمال «حمله سایبری» را منتفی ندانست و گفت «اختلال در عرضه بنزین سراسری و مشکل فنی است.»

مقامات هنوز جزئیات علت حادثه را منتشر نکرده‌ند و مردم خواستند اگر کار ضروری ندارند به جایگاه‌ها مراجعه نکنند.

در همین حال، گزارش‌های تایید نشده‌ای از هک سامانه‌های سوخت‌رسانی در ایران منتشر شده است.

یک گروه هکری که پیش از این نیز اقداماتی را علیه سامانه‌های آنلاین ایران صورت داده بود، مسئولیت این اختلال را پذیرفته است. بی‌بی‌سی قادر نیست مستقلا این گزارش‌ها را تایید کند.

شبکه ۱۲ اسرائیل و خبرگزاری رسمی فلسطینی وفا هم گزارش‌ها از اختلال در پمپ بنزین‌های ایران را منتشر کردند.

معاون وزیر نفت با تایید مشکل برای کارت‌خوان‌ها گفت «سهمیه بنزین شهروندان تغییری نکرده است».

آقای اوجی اضافه کرد «حداقل ۳۰ درصد از پمپ بنزین ها کار می‌کنند و بقیه به تدریج اختلال در خدمات را برطرف می‌کنند.»

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت درباره گستردگی این اختلال گفت علاوه بر تهران برخی دیگر استان‌ها نیز درگیر شدند اما دست‌اندرکاران در تلاشند تا مشکل را به صورت دستی حل کنند.

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت «توقف عرضه هم در بنزین و هم در گازوئیل دیده شده، همه متخصصین امر پای کار هستند و در تلاشند تا این اختلال تا ساعاتی آینده رفع شود.»

او اضافه کرد «کمبود بنزین و گازوئیل به‌هیچ وجه مطرح نیست و افزایش قیمتی در دستور کار نیست، این اختلال یک مشکل فنی است و از مردم خواهش می‌کنیم اگر نیازمند ضروری به بنزین نیستند، فعلا تا رفع کامل مشکل، به جلایگاه‌های عرضه مراجعه نکنند.»
درخواست رییس صنف جایگاه‌‌داران از مردم برای مراجعه نکردن به پمپ‌ بنزین‌ها
ایران اینترنشنال: در پی اختلال سراسری در جایگاه‌های سوخت، رییس صنف جایگاه‌داران از مردم خواست در صورتی که نیاز ضروری به بنزین ندارند، طی چند ساعت آینده از مراجعه به جایگاه‌های سوخت خودداری کنند.
گروه هکری گنجشک درنده مسئولیت اختلال در پمپ‌بنزین‌ها را بر عهده گرفت
گروه هکری گنجشک درنده روز دوشنبه در حساب‌ خود در شبکه اجتماعی ایکس و کانال تلگرامی‌اش مسئولیت این اختلال را برعهده گرفت.
فراگیری اختلال در جایگاه‌های سوخت در استان‌های مختلف
اختلال در جایگاه‌های سوخت در پمپ‌بنزین‌های استان‌هایی از جمله تهران، گلستان خوزستان، خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان شرقی، هرمزگان و سیستان گزارش شده است و وزارت نفت از مردم خواسته فعلا به جایگاه‌ها مراجعه نکنند.
+46
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    اینگونه حمله های سایبری باید مراکز حساس و حیاتی که مرتبط با بقای رژیم هست رو هدف قرار بده ، مثل بنادری که عمده صادرات و واردات از آنها انجام میشه ، یا پالایشگاهها و پایگاههای سپاه و نیروی انتظامی ، وزارتخانه های مهم و قوه قضائیه ووو !
    1
    43
    دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۴
    Butler - سیدنی، استرالیا
    یکی از مسئولان وزارت نفت همین یک ماه پیش در صدا و سیما گفته بود امکان هک شدن سامانه سوخت وجود ندارد چون اصلا به اینترنت وصل نیست!. پس چطوری اعلام کردن هک‌شده!؟با خودتون چند چند هستین!؟
    0
    3
    دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.