لودریان : اسرائیل در هفتم اکتبر به دام افتاد و حکومت ایران پیروز راهبردی بحران خاورمیانه شد

ژان-ایو لودریان وزیر امور خارجه پیشین فرانسهرادیو فرانسه: ژان-ایو لودریان، وزیر دفاع و وزیر امور خارجه پیشین فرانسه، در گفتگو با هفته‌نامه "اکسپرس" گفته است که بحران جاری خاورمیانه یک پیروزی راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران است و حمله هفتم اکتبر گذشته دامی بود که اسرائیل در آن گرفتار شد. او گفته است که ادامه خشونت‌های جاری به سود ایدئولوژی حماس و اسلامی شدن آرمان و مسئله فلسطین تمام خواهد شد.

لودریان در توضیح این نظر گفته است که حکومت ایران فعلاً برنده راهبردی بحران خاورمیانه است، زیرا، جنگ فعلی میان اسرائیل و حماس پویش عادی شدن مناسبات اسرائیل و عربستان را متوقف کرده است. افزون بر این، حمله هفتم اکتبر تصور شکست‌ناپذیری اسرائیل را متزلزل ساخت و این پیروزی کمی برای جمهوری اسلامی ایران نیست.

به گفته وزیر امور خارجه پیشین فرانسه، این موفقیت، گفتمان رسمی حکومت ایران را در دفاع از مبارزه مسلحانه تقویت می‌کند. و بالاخره، به گفته ژان-ایو لودریان، حکومت ایران اکنون از حمایت های خود از گروه‌های فلسطینی بهره‌برداری می‌کند، چون مسئله فلسطین حالا به کانون مباحث تبدیل شده است.

به همین خاطر، وزیر امور خارجه فرانسه گفته است که رهبران تهران برغم هیاهوی خود خوب می‌دانند که گسترش جنگ در منطقه که به درگیر شدن مستقیم یا غیرمستقیم ایران منجر خواهد شد به سود جمهوری اسلامی نیست. زیرا، آنها خوب می‌بینند که ادامه نبردهای جاری در غزه‌ نفوذ تهران را افزایش می‌دهد.  افزون بر این، جمهوری اسلامی ایران به موازات همین بحران، بی سر و صدا برنامه‌های اتمی، موشکی و فضایی خود را پیش می‌برد، همدستی و تبانی خود را با روسیه تقویت می‌کند و با عربستان و امارات نیز به توافقاتی می‌رسد.

با این حال، به گفته ژان-ایو لودریان خطرات جنگ در منطقه مضاعف‌اند. به گفته او جنگ فراگیر در خاورمیانه می‌تواند ثمره یک خطا، یک حادثه باشد یا نتیجه اقدام نیروهای نیابتی ایران که می‌خواهند نقش مستقل بازی کنند.

ژان-ایو لودریان در جای دیگری از سخنان خود عمیقاً از وضعیت کنونی جنگ در غزه به ویژه پس از ازسرگیری نبردها ابراز نگرانی کرده و از آن به عنوان بن‌بست تراژیک یاد نموده و گفته است که این وضع یک آشوب پایدار و وضعیتی انفجاری در منطقه را به دنبال دارد.

وی با اشاره به خشونت‌های آبادی نشین‌های یهودی در کرانه غربی رود اردن علیه غیرنظامیان فلسطینی گفته است که خطر اشاعه جنگ در این بخش از سرزمین‌های فلسطینی و مرزهای شمالی اسرائیل با لبنان بسیار جدی است و هشدارهای مهمی نیز در این باره به حزب‌الله و اسرائیل داده شده است.

وزیر امور خارجه پیشین فرانسه در ادامه گفته است که سازمان حماس فقط یک گروه تروریستی نیست، بلکه حامل ایدئولوژی‌ای است که از حمایت ساکنان غزه و کرانه غربی رود اردن و دیگر جاها برخوردار است. لودریان اشغال غزه توسط اسرائیل در پایان جنگ جاری را غیرقابل قبول و بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به غزه را تنها راه‌حل برای تأمین امنیت اسرائیل و پیشگیری از بروز آشوب دانسته است. او همچنین خواستار یک آتش‌بس درازمدت در غزه شده مشروط به این که این آتش بس هم امنیت اسرائیل را تأمین کند هم حق فلسطینیان را برای تشکیل یک دولت مستقل به رسمیت بشناسد.
+16
رأی دهید
-44

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

    هرومزاده های فرانسه از بنیانگذارهای حکومت کثیف اسلامی دارند هندون زیر بقل نوکر خود اخوند میزارند و شدند آتیش بیار معرکه. لعنت به شماها.
    9
    84
    یکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    از جهت اینکه فرانسه خیلی پان اسلامیست و چپول دارد این اقا راست نمی گوید.این موضوع باعث شد تا اسرائیل غزه را شخم بزند و حتی یک اعتراض موثر و واقعی از طرف اردن و مصر و عربستان نمی بینید. دبی رهبران ان ها را اخراج کرد (در حقیقت تمام این کشورها موافق حذف حماس هستند). پیش بینی میکنم که بعد از پایان غائله هم عربستان با اسرائیل روابط عادی برقرار خواهد کرد
    11
    62
    یکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Realman - کالیفرنیا ، ایالات متحده امریکا
    کاملا درست گفته البته متاسفانه
    20
    8
    یکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    PERTAPANI - بن، آلمان

    زر زیادی میزنه بحران جاری خاورمیانه یک پیروزی راهبردی برای روسیه است!! همه توجه ها از اکراین برگشت به سمت اسرائیل رفت
    5
    29
    یکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    سرزمین اریا - کویت ، کویت

    کاش این صحبت‌ها رو به زبون عامیانه و فارسی میگفتی بلکه براندازهای دوزاری ما از خواب غفلت بیدار شن .آخه نه اینکه تو مغزشون پهن هست خیلی گیرایی نداره
    33
    13
    یکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.