آلون شمریز، یکی از سه گروگان کشته‌شده، که بود؟

رادیو فردا: یکی از سه مرد جوان اسرائیلی که ارتش اسرائیل کشتن «اشتباهی» آن‌ها را با آتش خودی هنگام فرار از دست حماس در محله شجاعیه در شرق شهر غزه در روز جمعه، ۲۴ آذر، تأیید کرد، آلون لولو شِمریز نام دارد که فرزند یک مرد ایرانی‌زاده ساکن جنوب اسرائیل، آوی لولو شمریز بود.

آلون،‌ ۲۶ ساله، دانشجوی مهندسی انفورماتیک و کامپیوتر، روز ۱۵ مهر در حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل، در خانه خود در کیبوتص «کفر عازا» خواب بود.

او تازه از یک سال گردش در آمریکای لاتین به اسرائیل بازگشته و برنامه زندگی او برای ادامه سال پیگیری تحصیل در دانشگاه بود و ثبت نام کرده بود.

بعد از شروع حملات سنگین راکتی در آن روز به صدها نقطه در اسرائیل و رخنه هزاران تن از اعضای مسلح گروه افراطی حماس به کیبوتص‌ها و شهرک‌های نزدیک به مرز غزه، یکی از همسایگان جوان او نیز که خانه مستقل داشت، نزد آلون آمده بود تا آن ساعات دلهره‌آور را با یکدیگر در اتاق امن خانه آلون سپری کنند. آن همسایه بعدا به خانه خود بازگشته بود.

آلون در طول ساعاتی که در اتاق امن بود، از طریق پیامک با پدر و مادر و به‌ویژه با دو برادر خود در ارتباط بود. اما نزدیک به ساعت ده بامداد شنبه، ۱۵ مهر، در حالی که حدود چهار ساعت از آغاز حمله حماس سپری شده بود، این ارتباط قطع شد.

یوناتان یکی از دو برادرش که با او در کارگاه خانوادگی همکار هم بود در آخرین پیام واتزآپی برای آلون نوشته بود: «قوی باش، دوستت داریم». آلون در پاسخ تنها ایموجی قلب فرستاده و نوشته بود که اعضای حماس وارد خانه او شده‌اند و باید ساکت باشد.

تحقیقات و شهادت‌های بعدی نشان داد که اعضای حماس مرد همسایه او را کشته و آلون را با خود به غزه بردند.

خانم دیکلا، مادر و دو برادر آلون: عیدان و یوناتان، در ۷۰ روز گذشته بارها در گفت‌وگو با رسانه‌های اسرائیل خواهان کوشش بیشتر دولت برای آزادی آلون و سایر اسرائیلی‌های ربوده شده به غزه شده بودند.

یوناتان شمریز در هیئت‌هایی از اعضای خانواده‌های اسرائیلی‌های ربوده شده به کشورهای خارجی از جمله اروپا و آمریکا نیز سفر کرد تا توجه دولت‌ها و افکار عمومی غرب را به لزوم فشار بر حماس برای آزادی این شهروندان اسرائیلی جلب کند.

یوناتان با همسر آبستن در روز حمله حماس در خانه مستقل خود در کیبوتص «کفار عازا» بود و در ادامه حملات اعضای حماس، همراه با مردان دیگری در آن شهرک کشاورزی وارد کارزار جنگی برای دفاع از کیبوتص شده و نجات یافته بود.

رسانه‌های اسرائیل در ۷۰ روز گذشته مطالب متعددی در مورد زندگی آلون منتشر کرده و به نقل از نزدیکان و دوستانش او را مردی اجتماعی که به هر شکل ممکن به همه کمک می‌کند و در تقویت همبستگی در میان دوستان و خانواده آوازه دارد، توصیف کرده بودند. او عضو تیم بسکتبال شهرک نیز بود. پنج عضو آن تیم از آغاز حمله حماس کشته شده‌اند.

مادر او در گفت‌وگو با شبکه کان گفته بود دیگران او را زنی قوی می‌بینند اما داغ ربوده شدن پسر جوانش او را درهم شکسته است. این مادر در برابر دوربین گریه کرد و از چشم‌انتظاری خود برای آزادی فرزندش سخن گفت.

یوناتان در آغاز این هفته نسبت به سرنوشت برادرش ابراز نگرانی شدید کرده و گفته بود که وقت دارد به‌رعت می‌گذرد.

کیبوتص اسرائیلی «کفار عازا» تا مرز غزه تنها ۱.۵ کیلومتر فاصله دارد. پدر آلون در آغاز بحران جنگی، در گفت‌وگو با رادیویی وابسته به روزنامه معاریو بعید ندانسته بود که پسرش به محله شجاعیه در غزه که بسیار نزدیک به محل کیبوتص اسرائیلی است، ربوده شده باشد. آقای آوی شمریز از رسیدگی ناقص دولت و مسئولان در روزهای نخست این بحران انتقاد کرده بود.

والدین و برادران آلون نیز که ساکن آن شهرک بودند، از آغاز جنگ از خانه خود تخلیه شده و به محل اقامت موقت در یک هتل برده شده‌اند.

آوی شمریز با نام فارسی کامران شمریز زاده آبادان است که ده‌ها سال پیش زمانی که سه سال داشت، خانواده‌اش به اسرائیل مهاجرت کردند. فرزندان او زاده اسرائیل هستند.
+6
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.