کلیسایی که به یک پسربچه می‌گوید «روح شیطانی» در او پنهان شده

بی بی سی: فیلمی پنهانی از مراسم خارج کردن ارواح شیطانی پسر شانزده‌ساله‌ای در شاخه‌ای از کلیسای مسیحی بریتانیا به دست آمده است.

در این فیلم، کشیش فرقه مسیحی کلیسای جهانی پادشاهی خداوند را می‌بینیم که دعا‌های مخصوص رهایی فرد از ارواح پلید را می‌خواند.

یک عضو پیشین همجنسگرای این فرقه به بی‌بی‌سی گفته است که در سیزده‌سالگی مراسم دعای مخصوص بیرون راندن شیطان و ارواح خبیث را برای او اجرا کردند تا او را دگر‌جنسگرا کنند.

فرقه مسیحی کلیسای جهانی پادشاهی خداوند می‌گوید افراد زیر ۱۸ سال اجازه ندارند در "مراسم دعا‌های ویژه خروج ارواح پلید" شرکت کنند و "تبدیل‌درمانی (تلاش برای تغییر گرایش جنسی افراد) انجام نمی‌دهند".

بی‌بی‌سی در تحقیقات خود دریافته است :

  *  کلیسای پادشاهی خداوند به پیروان خود اعلام کرده است که با بیرون راندن ارواح خبیث می‌توانند سلامت روانی خود را به دست آورند.

  *  رهبر این کلیسا در بریتانیا بیماری صرع را "مشکل معنوی" می‌داند.

کلیسای پادشاهی خداوند در سراسر جهان شعبه‌هایی دارد و در بریتانیا ۳۵ شعبه دارد و به عنوان سازمان خیریه ثبت شده است. این کلیسا اعلام کرده است که در سراسر کشور ۱۰٬۰۰۰ عضو دارد و خود را کلیسای مسیحی پنطیکاستی می‌داند.

مراسم بیرون راندن شیطان و ارواح خبیث در دنیای مسیحیت مرسوم است. برخی کلیسا‌ها آن را رستگاری یا جن‌گیری می‌نامند، هرچند کلیسای پادشاهی خداوند از این اصطلاح آخری استفاده نمی‌کند.

دکتر جو آلدره، اسقف کلیسای پنطیکاستی که تلاش می‌کند سنت‌های گوناگون مسیحی را اجرا کند، می‌گوید:" کلیسای انگلستان جن‌گیری را کمابیش در تمام مناطق و اسقف‌نشین‌ها انجام می‌دهد. پرسش فقط چگونگی انجام آن است".

مراسم بیرون راندن ارواح شیطانی در کلیسای پادشاهی خداوند به طور معمول به این ترتیب است که کشیش دستانش را بر یکی از اعضای کلیسا قرار می‌دهد و می‌خواهد که ارواح شیطانی از بدن او خارج شوند. کلیسا می‌گوید این مراسم که تحت عنوان "پاکسازی معنوی" نامیده می‌شود هر هفته برای "ریشه‌کن کردن علت و علل تمام مشکلات" انجام می‌شود.

کلیسای پادشاهی خداوند پس از قتل ویکتوریا کلیمبه، دختر هشت‌ساله‌ بر اثر شکنجه‌های خاله و دوست‌پسر او تحت نظر قرار گرفت.

یک هفته پیش از به قتل رسیدن او در سال ۲۰۰۰ این زوج ویکتوریا را که نشانه‌های اذیت و آزار بر بدن او مشهود بود به شعبه‌ای از کلیسای پادشاهی خداوند می‌برند.

کشیش می‌گوید که فکر می‌کند دخترک به تسخیر ارواح شیطانی درآمده باشد و بلافاصله پیشنهاد می‌دهد که او را برای اجرای مراسم بیرون راندن ارواح شیطانی ببرند. اما پیش از اجرای مراسم کشیش از خاله می‌خواهد که ویکتوریا را فوراً به بیمارستان برساند.

سازمان نظارت بر مؤسسات خیریه در گزارش خود تأکید می‌کند در روز پیش از مرگ ویکتوریا "وضعیت وخیم ویکتوریا به درستی تشخیص و در مورد آن هیچ گزارشی به مسئولان مربوط داده نشده است". این سازمان همچنین اظهار نگرانی کرده است که کلیسا فاقد سیاست‌های حمایتی از کودکان است.

پس از این انتقاد کلیسا سیاست حفاظتی خود را اعلام می‌کند و اکنون تعهد داده است که مراسم دعای ویژه برای بیرون راندن ارواح شیطانی روی افراد زیر ۱۸ سال یا در حضور افراد زیر ۱۸ سال برگزار نشود.

بی‌بی‌سی از مراسم نوجوانان کلیسا در بریکستون در جنوب لندن بازدید کرد که نوجوانان و جوانان در آن شرکت داشتند.
مراسم را اسقف ایدیر ماسیدو، بنیانگذار کلیسای پادشاهی خداوند اجرا می‌کردفیلمی که پنهانی گرفته شده نشان می‌دهد که کشیش افراد را به ترتیب سن تقسیم می‌کند.

پسری که به خبرنگار مخفی ما گفت در آن زمان ۱۶ سال داشته دعا‌های مخصوص بیرون راندن ارواح شیطانی را از کشیش دریافت کرد. کشیش گفت:"باشد که آتش خداوند همه ارواح پنهان شیطانی را بسوزاند".

کشیش سر پسر را نگه داشت و دعاهایی ‌خواند تا شیطانی که پسر را تسخیر کرده است از وجود او بیرون بیاید.

بی‌بی‌سی فیلم موجود را در اختیار جانین دیویس، که عضو نهاد دولتی برای محافظت از کودکان است، قرار داد.

او گفت: «با توجه به اینکه مرگ ویکتوریا کلیمبه بیش از دو دهه پیش رخ داد، بر اساس فیلم‌هایی که به اشتراک گذاشته‌اید، بایدببینیم کلیسای پادشاهی خداوند از این موضوع چه درسی گرفته است.»

"وجود سیاست‌های حمایتی از کودکان خوب است اما وقتی به کار بسته نشود بی‌فایده‌ است."

در بیانیه‌ای کلیسای پادشاهی خداوند اعلام کرده است: "مراسم بیرون راندن ارواح شیطانی فقط در برنامه‌های ویژه پاکسازی روح انجام می‌شود و هیچ فرد کمتر از ۱۹ سال حق شرکت در این مراسم را ندارد و این کلیسا به‌شدت ادعای نقض سیاست‌های حفاظت از حقوق کودکان را رد می‌کند".

کلیسای جهانی پادشاهی خداوند با بیش از ۳۰ شعبه در بریتانیا ادعا می‌کند که زندگی افراد را دگرگون کرده است.

بی‌بی‌سی با ۴۰ عضو پیشین این کلیسا که برخی چند سال و برخی چند ماه پیش کلیسا را ترک کرده‌اند گفتگو کرده است.

شارون در ۱۹ سالگی به شعبه این کلیسا در استراتفورد پیوست.

او می‌گوید به کشیش در مورد افسردگی بالینی خودم گفتم، او می‌گوید هرگز به او توصیه نکردند که به پزشک متخصص مراجعه کند.

او تعریف می‌کند که مراسم بیرون راندن شیطان از جسم انسان یا جن‌گیری برای او انجام دادند برخلاف سیاست‌های حفاظتی که این مراسم نباید در مورد افرادی که دچار بیماری‌های روانی هستند انجام شود.

شارون می‌گوید:"من به مرحله‌ای رسیدم که از شرکت در هر نوع از این مراسم وحشت داشتم چون همیشه من یکی از هدف‌های آنها بودم".

کلیسا می‌گوید: دعا‌های نیرومند برای خروج ارواح شیطانی قرار نیست باعث ترس یا صدمه به افراد باشد و هیچ‌کس نباید احساس کند در این مراسم هدف قرار گرفته است. کلیسا همچنین گفته است اگر موضوع بیماری‌های روانی در میان باشد تیم سیاست‌های حفاظتی کلیسا می‌تواند در این زمینه بررسی‌های لازم را انجام دهد".

بی‌بی‌سی هم‌چنین با مارک یکی از اعضای سابق این کلیسا که به دلیل هراس از واکنش کلیسا مایل بود ناشناس بماند، گفتگو کرده است. او می‌گوید مراسم بیرون راندن ارواح شیطانی یا جن‌گیری را در ۱۳ سالگی روی او هم انجام داده‌‌اند تا دگر‌جنسگرا شود.

او می‌گوید:"وقتی فهمیدند که همجنسگرا هستم به من می‌گفتند که روح پلیدی باعث آن شده است و باید در مراسم دعای روز‌های جمعه شرکت کنم که در آن جن‌گیری می‌کردند". مارک می‌گوید بیش از چهار سال بود که هر هفته این مراسم برگزار می‌شد و تلاش می‌کردند به او بقبولانند که به زنان تمایل داشته باشد. "هر شب موقع خواب گریه می‌کردم و روزگار سختی را می‌گذراندم چون این همه بیزاری از خود را نمی‌توانستم تاب آورم".

کلیسای پادشاهی خداوند به بی‌بی‌سی می‌گوید:"ما تبدیل‌درمانی انجام نمی‌دهیم و مراسم دعای بیرون راندن ارواح شیطانی برای امور جنسیتی یا مسائل جنسی نیست. ما افراد را با هر نوع تمایل جنسیتی پذیرا هستیم".

در یک مراسم شفا که "بیرون راندن ارواح شیطانی" هم انجام می‌شد و بی‌بی‌سی توانسته آن را مخفیانه ضبط کند اسقف جیمز مارکوس رهبر کلیسای جهانی پادشاهی خداوند در بریتانیا به جماعت حاضر در گردهمایی می‌گوید برخی بیماری‌ها مشکلات معنوی هستند و بیماری‌های روانی به ارواح شیطانی مربوط می‌شوند.

او به خبرنگار مخفی ما گفت:"افسردگی مشکلی معنوی است. ورای بیماری افسردگی، روح خبیثی حضور دارد".

او همچنین می‌گوید:"ما می‌دانیم که صرع نوعی بیماری است اما در انجیل می‌بینیم عیسی مسیح روح شیطانی که باعث بروز صرع شده را بیرون می‌کشد. می‌بینیم که صرع در‌واقع مشکلی معنوی است که نشانه‌های جسمی و قابل مشاهده دارد".

کلیسای جهانی پادشاهی خداوند می‌گوید: "دعا‌های مخصوص بیرون راندن ارواح شیطانی هرگز به جای درمان‌های دارویی و تخصصی به کار نرفته‌اند".

بسیاری از اعضای سابق این کلیسا در گفتگوبا بی‌بی‌سی گفتند خروج از کلیسا به‌طور باورنکردنی دشوار بود.

راشل که این کلیسا را ترک کرده و اکنون کارزاری برای مبارزه با کلیسای پادشاهی خداوند به راه انداخته است در مورد خطر‌هایی که جوانان دیگر را تهدید می‌کند صحبت می‌کند و هشدار می‌دهد.
گزارشگر بی‌بی‌سی کیتی مارک در مراسم کلیسای پادشاهی خداوند که کشیش میگل کنته انجام می‌دهد شرکت کرده است"آنها می‌گویند آیا آن عضو کلیسا که آن گوشه می‌نشست را به‌خاطر داری؟ او کلیسا را ترک کرد و حالا طلاق گرفته است یا حالا دچار سرطان شده است".

شارون می‌گوید به او فیلم هولناکی درباره یکی از اعضای پیشین نشان دادند که در تصادف با موتور‌سیکلت "همه دل‌و ‌روده‌اش بیرون ریخته بود".

او در ادامه می‌گوید:"آنها می‌گفتند این بلایی است که بر سر افرادی که کلیسا را ترک کنند خواهد آمد، شیطان می‌آید و روح تو را با خود می‌برد".

در مراسمی که بی‌بی‌سی توانسته به‌طور مخفی فیلمبرداری کند آلورو لیما، یکی از اسقف‌های کلیسای پادشاهی خداوند به پیروان می‌گوید زمانی که کلیسا را ترک کردم "مادرم به‌شدت بیمار شد، او دچار سرطان ریه شده بود".

او در ادامه می‌گوید وقتی به سوی کلیسا بازگشت "سرطان مادرش عقب نشست و او هر روز حالش بهتر و بهتر شد".

کلیسای پادشاهی خداوند به بی‌بی‌سی می‌گوید:"از روش‌های ایجاد ترس و تهدید استفاده نمی‌کنند و برنامه‌های آنها مبتنی بر فعالیت‌های داوطلبانه اعضاست و هیچ اهل فشار و اجبار نیستند".

کلیسای پادشاهی خداوند می‌گوید پیروان فراوان این کلیسا قدردان آن و کارهای خوبش هستند.

اما بسیاری از اعضای سابق این کلیسا در گفتگو با بی‌بی‌سی گفتند که نمی‌خواهند به آن بازگردند.
+1
رأی دهید
-12

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.