هشدار وزیر دفاع ایران علیه طرح آمریکا برای ایجاد گروه ضربت در دریای سرخ

 محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع ایرانرادیو فردا: درپی اعلام تصمیم ایالات متحده برای ایجاد یک گروه ضربت دریایی برای حفاظت از امنیت کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، وزیر دفاع جمهوری اسلامی به این خبر واکنش نشان داده و پیش‌بینی کرد که این طرح «با مشکلات فوق‌العاده‌ای مواجه» شود.

محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع ایران، روز پنج‌شنبه، ۲۳ آذر، به خبرگزاری ایسنا گفت که به باور او، «منطقه، دیگر فضای این را ندارد که کسی در آن بیش از این تردد کرده و تضارب نیرو داشته باشد. این‌ها هم قطعاً چنین کاری را نمی‌کنند و اگر بخواهند چنین بی‌عقلی انجام دهند با مشکلات فوق‌العاده‌ای مواجه خواهند شد.»

محمدرضا آشتیانی در ادامه مدعی شد: «دریای سرخ منطقه ایران محسوب می‌شود و قطعاً کسی نمی‌تواند در منطقه‌ای که تسلط داریم، مانور بدهد.»

ادعای این مقام جمهوری اسلامی در حالی است که دریای سرخ بین عربستان سعودی و مصر و سودان و اریتره و یمن واقع شده و ایران در آن ساحلی ندارد.

در پی حمله اسرائیل به غزه در پاسخ به حمله مرگبار گروه افراطی حماس به خاک این کشور، شورشیان حوثی یمن که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردار است، در دو هفته اخیر اقدام به ناامن کردن تنگه باب‌المندب در دریای سرخ برای کشتی‌های تجاری کرده‌اند.

آنها در این مدت با اعلام حمایت از حماس، دیگر گروه نیابتی جمهوری اسلامی، کشتی‌هایی را که به گمان آنها در خدمت منافع اسرائیل هستند یا به سمت این کشور حرکت می‌کنند، در دریای سرخ یا تنگه باب‌المندب مورد هدف قرار داده‌اند.

در ادامه انتشار هر روزه اخباری از تعرض این گروه یمنی به کشتی‌های باری، خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه هم گزارش داد که یک قایق تندرو حوثی‌ها با نزدیک شدن به نفتکشی که با پرچم جزایر مارشال حرکت می‌کرد به سمت آن تیراندازی کرده و سپس دو یا سه موشک به سمت این نفتکش شلیک شده است.

در واکنش به تلاش حوثی‌ها برای «ناامن کردن» تنگه پر رفت و آمد باب‌المندب برای همه کشتی‌های تجاری که به مقصد اسرائیل حرکت می‌کنند، یک مقام وزارت دفاع ایالات متحده گفته است که واشینگتن برای ایجاد یک گروه ضربت دریایی به منظور برقراری امنیت رفت و آمد کشتی‌های تجاری در دریای سرخ با دست‌کم ۱۲ کشور رایزنی کرده است.

به گفته مقامات آمریکایی، به دنبال راه‌هایی برای گسترش نیروی ضربت چندملیتی ۱۵۳ هستند که در بحرین مستقر است. گروه ضربت چندملیتی ۱۵۳ متشکل از ۳۹ کشور است.

از سوی دیگر، ارتش اسرائیل هم بامداد چهارشنبه اعلام کرد که چهار ناو جدید خود را «برای اولین‌ بار به دریای سرخ» اعزام کرده است.

سخنان وزیر دفاع جمهوری اسلامی در مورد «تسلط» ایران بر دریای سرخ در حالی بیان می‌شود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز ۲۴ آبان در مصاحبه با سی‌بی‌اس نیوز، هرگونه ارتباط ایران با اقدامات حوثی‌ها در دریای سرخ را تکذیب کرده بود.
+10
رأی دهید
-64

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Mamad_Zendoni - لندن، انگلستان

    دریای سرخ، دریای سفید، زرد آبی همه از زمان هخامنشیان تا الان که جمهوری اسلامی هست متعلق به ایران بوده و هست، دم وزیر دفاع ایران گرم. آمریکا چه غلطی میکنه از اونور دینا اومده اینجا واسه ما order میده. مرد اون زمانی که رضا پا لو نی شاه ایران رو تبعید کردید و کشور ایران رو اشغال کردید دادید دست نوچه هاتون. امروز تمام خاورمیانه دست ایران و متحدان ایران هست بزیند می‌خورید
    93
    8
    ‌پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    vg2000 - اسلو، نروژ

    باز ....زیادی می‌خوردید این زرا مصرف داخلی نداره
    2
    62
    ‌پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    Mamad_Zendoni - لندن، انگلستان
    این زر زر ها مال قبل از جنگ غزه بود که سایز خا.... هاتون برای بقیه معلوم نشده بود. دیگه شورت افتاده سایز نخود معلوم شده. نتیجه ٤٤ سال عر و گو. کردن رو نشون دادین. داداش!! شماها با کلی تجهیزات سر کوب و گله اب میرین تو خیابون جلوی دخترهای ١٥ ساله، ولی هنوز ....نمیکنین که صورتتون رو نپوشونین، اونوقت باز ...زیادی میخورین که بزنین میخورین؟؟؟ بقول اون بارو کیه وإیرال شده؟ بیاین اینو . 😀😀😀
    1
    66
    ‌پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    PERTAPANI - بن، آلمان

    Mamad_Zendoni - لندن، انگلستان
    ببین آی کیو!! 🤣 واسه اینکه آمریکا و بقیه نتونند کاری بکنند اون ده تا ناو هواپیمابرتون رو بعلاوه اون زیردریایی های اتمی که دارید رو بفرستید به دریای سرخ!! البته به همراه همین وزیر دفاع متوهم تون
    1
    52
    ‌پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان

    باز این شیره ایهای بیعرضه برای مصرف داخلی و تغذیه مغزهای فندقی بسیجیها و ارزشیهای متحجر گنده گوزی کردند؟ خشتکتون رو بالا نمیتونید بکشید مفنگیها،به آمریکا هشدار میدید؟
    1
    25
    ‌پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    امریکا از تو چلغوز ترسید!
    1
    27
    ‌پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    بخندیم...
    0
    13
    ‌پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    زنده باد رضاشاه دوم‌ پهلوی - پاریس، فرانسه
    جمهوری مفعولی اسلامی با رهبر معلول الحال و مفعول الوجود!
    0
    13
    ‌پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۳
    Hassan1479 - تهران، ایران
    آقای امیر نیروی دریایی ، تا حالا همیشه سپاه جلوی مبارزه با آمریکا بود ، حالا که دیده جدال در دریای سرخ جدی شده و سمبه پر زوره ، شما را جلو انداخته ، گول نخورید
    0
    11
    ‌پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.