حمله موشکی از منطقه تحت کنترل حوثی‌ها به نفتکشی با پرچم نروژ

 کشتی میسون آمریکا به درخواست کمک کستی استریندا پاسخ داد و به گفته سنتکام، اکنون در حال ارائه کمک استرادیو فردا: ارتش آمریکا اعلام کرد یک موشک که از منطقه تحت کنترل شبه‌نظامیان حوثی در یمن شلیک شد، به یک نفتکش با پرچم نروژ در سواحل یمن در دریای سرخ و در نزدیکی گلوگاه کلیدی دریایی باب‌المندب اصابت کرد.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای نوشت که در ساعت چهار بعد از ظهر روز دوشنبه کشتی استریندا (STRINDA) هنگام عبور از این تنگه مورد حمله موشک کروز ضدکشتی قرار گرفت که از منطقه تحت کنترل حوثی‌ها در یمن پرتاب شده بود.

بر اساس این بیانیه، کشتی استریندا گزارش داد که خسارت وارده ناشی از این حمله موشکی موجب آتش‌سوزی در این کشتی شده اما در حال حاضر تلفات جانی نداشته است.

سنتکام اضافه کرد که در زمان حمله، هیچ کشتی آمریکایی در مجاور کشتی استریندا نبود، اما کشتی میسون آمریکا به درخواست کمک کستی استریندا پاسخ داد و اکنون در حال ارائه کمک است.

استریندا از مالزی حرکت کرده و قرار بود از کانال سوئز عبور کند.
خبرگزاری فرانسه نوشته حوثی‌ها که تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارند، در اطلاعیه‌ای مسئولیت این حمله را بر عهده گرفتند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت که حمله به کشتی حامل نفت و مواد شیمیایی استریندا، نشان‌دهنده گسترش دامنه حملات حوثی‌های یمن علیه کشتی‌های در حال تردد از تنگه باب المندب است و ظاهرا اکنون آنان کشتی‌هایی را که هیچ ارتباط واضحی با اسرائیل ندارند، هدف قرار می‌دهند.

پیشتر شاخه نظامی گروه حوثی‌های یمن به همه شرکت‌های کشتیرانی هشدار داده بود اگر با اسرائیل همکاری کنند، در دریای سرخ هدف حمله قرار می‌گیرند.

یک سخنگوی این گروه روز شنبه ۱۸ آذر با اعلام «ممنوعیت» در خصوص حرکت «تمامی کشتی‌ها» به سمت اسرائیل، گفت اگر مواد غذایی و داروهای مورد نیاز به نوار غزه نرسد، کشتی‌هایی که در دریای سرخ به سوی بنادر اسرائیل می‌روند، «صرف‌نظر از ملیت‌شان، هدف نیروهای نظامی ما قرار می‌گیرند».

آسوشیتدپرس نوشت که این امر به طور بالقوه محموله‌های تجاری و انرژی را که از کانال سوئز می‌گذرد به خطر می‌اندازد و تأثیر بین‌المللی جنگ اسرائیل و حماس را که اکنون در نوار غزه در جریان است، بیشتر می‌کند.

تنگه استراتژیک باب المندب شرق آفریقا را از شبه جزیره عربستان جدا می‌کند و یکی از گلوگاه‌های دریایی کلیدی جهان است.

پیش از اطلاعیه سنتکام، شرکت‌های اطلاعاتی خصوصی امبری و دریاد گلوبال از این حمله خبر داده بودند.

عملیات تجارت دریایی ارتش بریتانیا هم پیشتر از آتش‌سوزی در یک کشتی ناشناس در نزدیکی المخا در یمن خبر داده و گفته بود که همه خدمه آن سالم هستند.

مختصات آن آتش‌سوزی گزارش شده با آخرین مکان شناخته شده استریندا بر اساس داده‌های ردیابی ماهواره‌ای که توسط آسوشیتدپرس بررسی شد، مطابقت دارد.

حوثی‌ها در دو ماه گذشته مجموعه‌ای از حملات را به کشتی‌ها در دریای سرخ انجام داده‌اند و همچنین پهپادها و موشک‌هایی را به سمت اسرائیل پرتاب کرده‌اند.

تحلیلگران معتقدند که حوثی‌ها با این اقدامات خود امیدوارند پس از سال‌ها جنگ داخلی در یمن، حمایت مردمی از خود را که اکنون کاهش یافته، تقویت کنند.

همزمان با این حملات حوثی‌ها، نیروهای آمریکایی و ائتلاف ضدتروریسم در عراق و سوریه نیز هدف حملات گروه‌های تحت حمایت ایران قرار می‌گیرند.

در آخرین مورد، یک مقام نظامی ایالات متحده گفته که دو پایگاه نظامی نیروهای ائتلاف بین‌المللی علیه گروه خلافت اسلامی در عراق و سوریه روز دوشنبه هدف حملات راکتی و پهپادی قرار گرفت.
+20
رأی دهید
-6

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۱۰۱
    تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک
    اسرائیل بزنه این شپش‌ها رو هم نابود کنه خیالمون راحت بشه ، مگه نه کویتی
    15
    30
    ‌سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    اخوند شیپیشو - اندیمشک، استرالیا
    خود کرده را تدبیر نیست - حالا بکشید - یک مشت گاو و گوسفند خودتون اوردید سر کار حالا دارن براتون جفتک میندازن
    8
    23
    ‌سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    وضعیت دنیا کاملا با نیم قرن قبل متفاوت است (اگر چپول های لجوج ما بتوانند این را بفهمند). دیگر گفتمان استالینی و چگوارائی و کاستروئی و تحریکات مذهبی تمام شده است. فعلا با موافقت مصر و عربستان و اردن (رهبران و نه مردم عادی که گاهی شعار میدهند) اسرائیل دارد غزه را شخم میزند و بعد نوبت حوثی ها خواهد بود. 57 های ما به خودشان بیایند و چهره ی جدید دنیا را ببینند.
    9
    15
    ‌سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Mamad_Zendoni - لندن، انگلستان
    این حوتی ها چی میکنن، نفس همه رو بریدن توی دریای سرخ 🤣🤣
    17
    10
    ‌سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    غلامرضا مطلبی - بستان، ایران
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    دمت گرم کاملا درست گفتى، دنیا دیگه دنیاى قبل از ٧ اکتبر یا طوفان اقصى نیست، دوران گردن کلفتى و بزن درو امریکا شیطان بزرک و غده سرطانى و فرزند نامشروع استعمار انکلیسى بسر اومده، اسرائیل بدترین دوران تاریخش رو میگذرونه خسارات میلیاردى و هزاران کشته و زخمى و انزواى رو به افزایش اسرائیل در جامعه جهانى از اغاز نفرین دهه هشتم و زوال اسرائیل خبر میده، هیج خشکى دریا و هواى امن براى شیطان بزرک و اسرائیل نمونده، محور مقاومت به رهبرى ایران روز بروز مقتدرتر و تهاجمى تر میشون، احیاى امپراطورى عظیم ایران این بار طعم توحید بر ویرانه هاى صهیونیسم و نوکران مزدورانش احیاء خواهد شد شک نکن
    19
    8
    ‌سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    سرزمین اریا - کویت ، کویت
    دم نیروهای نیابتی و مقاومتی گرم .دستمریزاد .هزینه تراشی برای اسقاطیل و امریکای رو به افول از اوجب واجبات است
    23
    8
    ‌سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    دانای نادان - آمستردام، هلند
    غلامرضا مطلبی - بستان، ایران
    چی میگی؟ هنوز تو صفف اسم نویسی هستی؟ بابا اسرائل غزه رو جارو کرد رفت ، شما هنوز تو توهم و جفنگیات گفتنید؟
    6
    23
    ‌سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    غلامرضا مطلبی - بستان، ایران
    عزیزم استنباط شما از حرف های من کاملا غلط است. می بینی غزه به مزرعه ی شخم زده تبدیل شده و حزب الله و سوریه هم خودشان را کنار کشیده اند و جالب است اکثریت کشورهای عربی مثل مصر و عربستان و اردن سکوت کرده اند چون در جهان امروز هیچکس با فاشیسم مذهبی موافق نیست و تقریبا تمام رهبران جهان عرب موافق قلع و قمع فاشیست های مذهبی و حماسی ها هستند. مصریان ده برابر اسرائیلی ها از حماس متنفرند. ایران فقط شعار میدهد و بعلت عربده های توخالی ایران میلیاردرهای سازنده ی اسلحه و تجار نفت با کشتی پول پارو میکنند. امریکا به اندازه ای که 10 هزار بار ایران را شخم بزند اسلحه و توان نظامی دارد ولی عربده های فاشیست های مذهبی ایران برایش پول ساز هستند. در جهان امروز احساسات مذهبی و چپولی نقشی ندارند. تمام مخارج جنگ را امریکا و عربستان میدهند و اقتصاد اسرائیل صدمه نمی بیند.
    1
    11
    ‌سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۱
    تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک
    سرزمین اریا - کویت ، کویت
    چند وقت دیگه تنبون اینا رو هم میکنن تا خیالت راحت بشه ، مگه نه ممل ژندونی
    0
    7
    ‌سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.