مقام‌های پیشین افغانستان در واکنش به امیرعبداللهیان، طالبان را با مجاهدین خلق مقایسه کردند

حسین امیرعبداللهیان روز شنبه در دانشگاه تهران صحبت می‌کردبی بی سی: سخنان روز گذشته حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، که گفت طالبان «بخشی از واقعیت جامعه افغانستان» است، با انتقاد برخی از چهره‌های سیاسی دولت پیشین افغانستان مواجه شده است.

رنگین دادفر اسپنتا، وزیر خارجه پیشین افغانستان در حکومت حامد کرزی، در واکنش به این سخنان نوشت که «تنها واقعیت بودن، موجب مشروعیت نمی‌شود.»

او در ایکس نوشت: «آقای وزیر، برادر محترم، مجاهدین‌خلق بخشی از واقعیت ایران و طالبان هم بخشی از واقعیت افغانستان‌اند. تنها واقعیت بودن، موجب مشروعیت نمی‌شود. اما این‌ها واقعیت‌های وحشتناک‌اند. واقعیت‌ وحشتناک را باید تغییر و مردم افغانستان را از دست طالبان نجات داد. اگر عمری باقی بود، خواهیم دید.»

ظاهرا سخنان آقای امیرعبداللهیان تعبیر به توجیه مشروعیت حکومت طالبان شده است، به ویژه که او از مبارزه طالبان با داعش نیز به صورتی ستایش‌آمیز یاد کرد و گفت «طالبان با داعش می‌جنگد»، و تفکیک داعش و طالبان برای مخاطبان ایرانی که هر دو گروه را از نظر رفتار با زنان مشابه هم می‌بینند.

حکومت طالبان مدعی است که در دو‌ و نیم سال گذشته هسته‌های داعش در افغانستان را «نابود» کرده است.

مشکور کابلی، از حامیان «جبهه مقاومت ملی» به رهبری احمد مسعود، هم در تعبیر مشابه‌ای گفته است: «جناب آقای امیرعبداللهیان، سخنان‌تان قابل قبول نیست. اگر معیار مشروعیت در نظام سیاسی اسلام و یا بین الملل واقعیت داشتن گزاره‌ها باشد چرا با اسرائیل مشکل دارید؟ چرا با تروریست‌های مجاهدین خلق تعامل نمی‌کنید؟»

به گزارش ایرنا، آقای عبداللهیان روز شنبه در دانشکده فنی دانشگاه تهران در پرسش و پاسخ با دانشجویان گفت که «طالبان، داعش نیست و بخشی از جامعه افغانستان است».

رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین اداره امنیت ملی افغانستان، نیز گفته است: «این حرف‌های آقای عبداالهیان همان ضرب‌المثل مشهور فارسی؛ 'کبوتر با کبوتر باز با باز کند هم جنس با هم جنس پرواز'، را به درستی تداعی می‌نماید! از هم‌فکری آخوند و طالب نمی‌توان توقع بیشتر داشت!»

سازمان مجاهدین خلق در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار داشت که بعدها از این فهرست خارج شد و برخی از مقام‌های آمریکایی با اعضای مجاهدین خلق دیدار داشته‌اند.
طالبان: وعده حکومت فراگیر هیچ‌جا و به هیچکس نداده‌‌ایم
عبدالغنی برادر، معاون نخست وزیر طالبان در تهرانمقام‌های ایران همواره بر ضرورت تشکیل حکومت فراگیر از سوی طالبان تاکید کرده‌اند که گاهی با واکنش تند از سوی طالبان روبرو شده است.

وزیر خارجه ایران روز شنبه در این ارتباط نیز گفت: «امروز طالبان در افغانستان علیه داعش می‌جنگد، این به این معنا نیست که طالبان نباید دولت فراگیر تشکیل بدهد و این به این معنا نیست که از اقوام دیگر باید در افغانستان غافل ماند».

او افزود: «راه‌حل در افغانستان تشکیل دولت فراگیر است و طالبان قول داده‌اند که ما در این مسیر حرکت خواهیم کرد. آینده افغانستان به این سمت و سو خواهد رفت.»

روز جمعه، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی ارشد طالبان، همزمان در مورد دولت فراگیر در ایکس نوشت که حکومت طالبان «به هیچ کس در هیچ کجا وعده حکومت همه‌شمول(فراگیر) نداده است.»

دو ماه پیش نیزامیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان گفت: «شما که همیشه به ما حکومت فراگیر را توصیه و یادآوری می‌کنید،‌ آیا در کشور خود حکومت فراگیر دارید؟ آیا شما حقوق شهروندان‌تان را می‌دهید؟»

با وجود اختلاف در زمینه دولت فراگیر، مناسبات اقتصادی، سیاسی و امنیتی طالبان با ایران رو به گسترش بوده است. یک ماه پیش، عبدالغنی برادر، معاون قدرتمند نخست وزیر طالبان در سفر یک هفته‌‌ای به تهران کرد که علاوه بر امضای چندین موافقت‌نامه همکاری اقتصادی، از نظر سیاسی نیز کابل و تهران نزدیکتر شدند.
+32
رأی دهید
-3

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۸
    freedom of the press - تهران، ایران
    من اگه بودم می گفت ملاها و شما هم‌ بخشی و هم واقعیتی از جامعه ایران بودید ولی واقعیتی بس خطرناک و مزدور و وطن فروش که با به قدرت رسیدنتان و اشغال ایران این واقعیت وحشتناک را به مردم ایران و جهانیان ثابت کردید. شماها به غیر از شرافت و انسانیت و همدردی با همنوع بقیه صفات منفی را دارا هستید.
    2
    18
    یکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.