امیرعبداللهیان: هرچه جلوتر می‌رویم، برجام «بی‌خاصیت‌تر» می‌شود

 وزیر امور خارجه ایران روز شنبه در دانشگاه تهران سخنرانی کردرادیو فردا: وزیر امور خارجه ایران روز شنبه، ۱۸ آذر، با اشاره به این که ایران و طرف‌های مقابل در مسیر بازگشت به اجرای توافق هسته‌ای موسوم به برجام نیستند، گفت این قرارداد با گذشت زمان «بی‌خاصیت‌تر» می‌شود.

حسین امیرعبداللهیان در سخنرانی برای دانشجویان دانشگاه تهران با اشاره به این که «خطوط قرمز» ایران مورد توجه قدرت‌های جهانی قرار نگرفته افزود: «تا این لحظه در مسیر امضای توافق برای بازگشت به اجرای برجام قرار نگرفته‌ایم.»

به گزارش سایت انتخاب، او در عین حال افزود: «این به معنای این نیست که ما برجام را از روی میز کنار گذاشته‌ایم.»

به گزارش رسانه‌های ایران او با بیان این جمله که «هر چه جلوتر می‌رویم، برجام بی‌خاصیت‌تر می‌شود» یادآوری کرد که جمهوری اسلامی همیشه خود را گرفتار «تونل تنگ برجامی» نمی‌کند.

مذاکرات بین ایران و اتحادیه اروپا به نمایندگی از آمریکا و پنج کشور غربی دیگر از حدود یک سال و نیم پیش متوقف مانده است.

دولت آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در اردیبهشت سال ۹۷ به شکل رسمی از برجام خارج شد و هرچند دولت جو بایدن یکی از برنامه‌های سیاست خارجی خود را احیای این توافق اعلام کرد، اما مذاکرات بین ایران و شش قدرت جهانی از زمان روی کار آمدن دولت فعلی آمریکا به نتیجه نرسیده است.

با این حال ایران و آمریکا امسال در مذاکراتی با میانجی‌گری عمان و قطر شرکت کردند و در مقابل آزادی تعدادی از زندانیان آمریکایی یا با تابعیت دوگانه ایرانی-آمریکایی توسط جمهوری اسلامی، شش میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی آزاد و به قطر منتقل شد.

مقام‌های واشینگتن در پاسخ به انتقادها درباره آزادسازی این پول‌ها گفته‌اند ایران تنها می‌تواند از آنها تحت نظارت آمریکا و برای مقاصد بشردوستانه استفاده کند، هرچند رئیس بانک مرکزی و دیگر مقام‌های ایرانی این اظهارات را رد کرده‌اند.

از سوی دیگر، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز ۹ آذر هشدار داد که جامعه جهانی نباید به خاطر تمرکز بر جنگ اسرائیل و گروه افراطی حماس، از خطر برنامه هسته‌ای ایران غافل شود.

او همچنین گفت که توافق هسته‌ای با ایران ممکن است به یک چارچوب جدید نیاز داشته باشد و احیای برجام سال ۲۰۱۵ شاید دیگر کارساز نباشد.

به دنبال لغو مجوز فعالیت تعدادی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توسط ایران در شهریورماه امسال، آقای گروسی روز ۲۵ مهر با یادآوری اقدام کره‌ شمالی در «اخراج بازرسان سازمان ملل» پیش از انجام «آزمایش سلاح هسته‌ای» گفت که جامعه جهانی باید مراقب باشد که تجربه شکست در مورد کره شمالی، بار دیگر در مورد ایران تکرار نشود.
+29
رأی دهید
-7

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

    دقیقا مثل خودتون.
    1
    27
    یکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    یکی از کودن ترین ، و شاید بیسواد ترین وزیر امور خارجه ایران همین مردک ابله است ، یکی از دوستان پدرم در زمان شاه کارمند درجه ۲-۳ همین وزرات بود ، به انگلیسی حتی در سطح نوشتن مقاله تسلط داشت ،
    0
    14
    یکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    زنده باد رضاشاه دوم‌ پهلوی - پاریس، فرانسه
    الان زنگ می زنم باجی بیاد (با جناق)! باجی جون بیا دردت بجونم، باجی همدم من! همتون بشکه ای هستید!
    0
    2
    یکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.