رسوایی بزرگ مالی در عراق؛ مفقود‌ شدن ۳۵ تریلیون اسکناس دینار

العربیه: محمد النوری، از اعضای کمیته مالی در پارلمان عراق، از زیان 35 تریلیون اسکناس دینار عراقی خبر داد و تاکید کرد که حجم قاچاق مواد مخدر به 60 تا 70 درصد رسیده و قابل کنترل نیست.

النوری، پنج‌شنبه 16 آذر، به شبکه ماهواره‌ای «السومریه» گفت: «بیش از 35 تریلیون اسکناس دینار عراقی در داخل کشور نیست و تنها دو کشور همسایه هستند که دینارعراق را در معاملات خود می‌پذیرند.»

النوری با این بیان که بیش از 3 ماه پیش، 4 تریلیون دینارعراق از رده (اسکناس50 دیناری) وارد کشور شد، افزود:«وزارت دارایی و بانک مرکزی برای کنترل انتشار دینار عراق، اوراق بهادار را وارد بازار کردند اما فقط یک تریلیون دینار، جمع‌آوری شد.»

او افزود: «کنترل احزاب و سهمیه‌بندی موجود در سیستم مالی، عامل شکست اقتصاد عراق است و تاکنون هیچ کشوری جز عراق متکی به حساب‌های اسکناسی بدون وجود حساب نهایی در بانک‌ها و اتوماسیون الکترونیکی نیست و تنها در عراق است که بیش از 73 بانک خصوصی وجود دارد».

به گفته النوری، « نظام مالی باید مستقل باشد تا توازن اقتصادی در داخل کشور ایجاد شود».

او با تاکید بر این که اعمال کنترل برخی از طرف‌ها بر تصمیمات بانک مرکزی بر قیمت دلار تأثیر گذاشت، افزود که بزرگترین اشتباه بانک مرکزی، نرخ‌گذاری دلار در بودجه بر مبنای هر 100دلار برابر با 132 هزار دینار بود زیرا این کار، زیانی بیش از 9 تریلیون دینار را برای عراق رقم زد کرد و اختلاف قیمت میان دینار دولتی و آزاد را به‌شدت بالا برد.

النوری خاطرنشان کرد: « بانک مرکزی آمریکا، مسئول سیاست‌های پولی عراق است که جز با تایید آمریکا پول نمی‌دهد. هرکس تصور کند که اقتصاد عراق تحت کنترل است، در رویا بسر می‌برد».

این عضو کمیته مالی مجلس عراق افزود: «عراق در دوران دولت چارچوب هماهنگی، به صادرکننده مواد مخدر تبدیل شده و حجم قاچاق به 60 تا 70 درصد رسیده و بیش از 20 نقطه در شمال عراق خارج از کنترل هستند».

به گفته النوری، به همین دلیل دولت از واردات (سیگار، طلا، تلفن همراه و مشروبات الکلی) منتفع نمی‌شود.

او تاکید کرد که اقتصاد عراق در کل مرتبط با آمریکاست و تحریم‌های بانک مرکزی آمریکا ناشی از سقوط موشک در پایگاه عین‌الأسد و سفارت آمریکا، باعث افزایش جنون‌آسای بهای برابری دلار با دینار شده است.
+15
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.