انتشار اطلاعات هویتی شهروندان بر صفحه نمایش متروی مشهد؛ مقامات: سهوی بود

ایران اینترنشنال: انتشار اطلاعات هویتی شهروندان بر صفحه نمایش متروی مشهد در دو روز گذشته اعتراضات فراوانی به دنبال داشته است. در واکنش به این اتفاق، شورای شهر و فرمانداری مشهد آن را سهوی خوانده و گفتند نمایش چهره و اطلاعات افراد بر روی مانیتور‌ها متوقف شده است.

وحید تفریحی، دبیر گروه جامعه روزنامه خراسان اخیرا با انتشار تصویری در استوری اینستاگرام خود نوشت: «اینجا ایستگاه شریعتی، خط یک متروی مشهد است. هر کسی از جلوی دوربین رد می‌شود، عکسش به تفکیک و با مشخصاتی شامل سن و جنسیت روی مانیتور نمایش داده می‌شود.»

او در ادامه از شهرداری مشهد خواست تا درباره هدف انجام این کار توضیح دهد.

در واکنش به این موضوع، شهروندان نمایش اطلاعات هویتی خود را «نقض گسترده حقوق شهروندی» دانستند.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی هدف از این اقدام را «ارعاب» و پروژه امنیتی ترساندن مردم عنوان کردند.

سکینه سادات‌پاد، وکیل دادگستری و دستیار ابراهیم رئیسی نیز این اقدام را ناقض «اصول دو و ۲۵ قانون اساسی، کرامت انسانی و حریم خصوصی» دانست.

او گفت از استاندار خراسان رضوی انتظار می‌رود به عنوان نماینده دولت با «ناقضان حقوق مردم و مرتکبان رفتارهای فراقانونی» برخورد کند.

با گذشت دو روز از این اعتراضات گسترده، موسی‌الرضا حاجی‌بگلو، سخنگوی شورای شهر مشهد در گفت‌وگو با «پیام ما» این اتفاق را «سهوی» خواند.

او اعلام کرد: «قرار نیست این اتفاق به رویه تبدیل شود چون نقض حقوق شهروندی است و ما نه اجازه این اقدام را داریم و نه از سوی قانون‌گذار چنین دستوری برای ما صادر شده است.»

مهدی تناکی، مدیر روابط عمومی فرمانداری مشهد به خبرگزاری فارس گفت این تلویزیون همچنان در جای خود فعال است و تصاویر زنده دوربین‌های مداربسته پایانه‌های این شهر همچنان پخش می‌شوند اما به گفته او، اطلاعاتی که در کنار «تصاویر هوش مصنوعی» منتشر می‌شد، متوقف شده است.

تناکی افزود در بعضی موارد حتی سن افراد به اشتباه به نمایش درآمده است.

«روزآروز» در گزارشی با اشاره به اتفاقات دو روز اخیر نوشت که اطلاعات نمایش داده شده روی این صفحه‌های نمایش «احتمالا غیرواقعی» یا مربوط به اطلاعات اخذ شده از طریق کارت/بلیت‌های مترو هستند.

هم‌زمان به گفته این رسانه، نمایش اطلاعات فردی روی تلویزیون‌های مترو، احتمالا با هدف «ایجاد هراس و در راستای تحرکات مسوولان برای کنترل حجاب اجباری» بوده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی پیش‌تر بارها مدعی‌ شده بودند قادر به شناسایی مخالفان حجاب اجباری از طریق تصاویر دوربین‌های پیشرفته هستند.

اجرای «طرح حجاب و عفاف» با استفاده از دوربین‌های کنترلی از روز ۲۶ فروردین آغاز شد اما از همان زمان تاکنون درباره عملی بودن چنین طرحی، تردیدهایی جدی وجود داشته است.

با وجود آن که ایران درباره جزییات فن‌آوری مورد استفاده خود برای سرکوب زنان و معترضان سخنی به میان نیاورده اما «کریگ سینگلتون»، عضو ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در ایالات متحده، باور دارد این زیرساخت را چین در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار داده است.

روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش داده است در سال ۲۰۲۲ صادرات تجهیزات ویدیویی از چین به ایران به بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است.

آذر ماه سال گذشته ایالات متحده شرکت تیاندی را به دلیل فروش دوربین‌های مدار بسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

آخرین تخمین‌ها نشان می‌دهند در ایران بیش از ۵۴۰ میلیون دوربین شهری نصب شده است. به عبارت دیگر در کشور به ازای هر سه نفر بیش از یک دوربین نظارتی وجود دارد. با وجود این شهروندان بسیاری درباره عملکرد طرح کنترل حجاب تردید دارند؛ همان‌طور که برخی پیامک‌ها که طی سال‌های گذشته درباره «کشف حجاب» برای مالکان خودروها ارسال شده با خطای فنی همراه بوده است.

بر اساس روایت‌های منتشر شده، مردان متعددی به دلیل داشتن موی بلند و حضور در خودرو پیامک «کشف حجاب» دریافت کرده‌اند.
+2
رأی دهید
-36

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    amirHassna - سیدنی، استرالیا

    تا بی تفاوتی و خودفریبی اکثریت حاکمه داستان همینه.
    0
    20
    ‌پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.