«دیگر بس است، ما تا حد مرگ می‌ترسیم»؛ خان یونس در جنوب غزه، جایی که فلسطینیان به آن پناه می‌برند

فلسطینیان در نزدیکی خرابه‌های ناشی از حملات اسرائیل نان می‌پزندبه نظر می‌رسد ارتش اسرائیل در جدیدترین مرحله از عملیات خود در غزه، اکنون بر مناطق اطراف شهر خان یونس در جنوب نوار غزه تمرکز کرده است. ما شهری را توصیف می‌کنیم که بسیاری از ۲.۳ میلیون ساکن نوار غزه پس از دستور خروج از شمال این منطقه محصور، به آن پناه برده بودند.

هجوم تازه‌واردان فشار زیادی بر زیرساخت‌های شهر وارد کرده است و مردم به شدت به آب، غذا و محلی برای اقامت نیاز دارند.

گفته می‌شود که حدود ۱.۹ میلیون نفر در نوار غزه به دلیل این درگیری آواره شده‌اند.
فلسطینی‌های زخمی به بیمارستان ناصر در خان یونس منتقل شدندمردی به بی‌بی‌سی گفت که او و بستگانش یک بار در نتیجه اقدام اسرائیل آواره شده‌اند و اکنون از آنها خواسته می‌شود دوباره جا به جا شوند:

«هلیکوپترها اعلامیه‌هایی بر سر ما در خان یونس ریختند که در آن مقامات اسرائیلی از ما خواسته بودند به جنوب نوار غزه برویم [که غافل‌گیر کننده بود]. ما همین حالا هم در جنوب هستیم و از شمال تبعید شده‌ایم. کجا برویم؟ توقع دارند مجروحان را چطور جابجا کنیم؟ پولی که از شمال آورده‌ایم تمام شده است و پولی نداریم که به جای دیگری برویم.»

خان یونس که در حدود ۹.۵ کیلومتری گذرگاه رفح با مصر واقع شده، بزرگترین شهر در جنوب غزه است، و پیش از جنگ جمعیتی حدود ۴۰۰ هزار نفر داشت.

این شهر مرکز تجاری بزرگی برای منطقه و توقفگاهی در مسیر تجاری باستانی به مصر است.
یک شهر و یک اردوگاه پناهندگان
در غرب شهر اردوگاه پناهندگانی به همین نام قرار دارد که در ۲ کیلومتری سواحل مدیترانه در شمال رفح واقع شده است.
انفجار ناشی از حمله اسرائیل در خان یونساردوگاه آوارگان خان یونس مسکن فلسطینی‌هایی است که در سال ۱۹۴۸ با تأسیس دولت اسرائیل از خانه‌های خود گریختند. امروزه نام نزدیک به ۹۰۰۰ پناهنده فلسطینی در اونروا، آژانس سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی، ثبت شده است.

به گفته وزارت آموزش و پرورش، در خود شهر خان یونس، حدود ۶۰ مدرسه و تقریباً ۱۰۰ مهد کودک وجود دارد.
کودکان زخمی فلسطینی روی کف بیمارستان ناصر پس از حمله اسرائیل به مدرسه‌ای در شرق خان یونساین شهر همچنین حدود پنج بیمارستان را در خود جای داده است و پزشکان شهر می‌گویند که در حال مداوای صدها مجروح بوده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید تشدید عملیات نظامی زمینی در جنوب غزه، به ویژه در خان یونس، احتمالاً به این معنی است که هزاران نفر نمی‌توانند به مراقبت های بهداشتی، به ویژه در مجتمع پزشکی ناصر و بیمارستان اروپایی غزه، بیمارستان‌های اصلی شهر، دسترسی داشته باشند.
در بازدید اخیر از مجتمع پزشکی ناصر، تیمی از سازمان جهانی بهداشت وضعیت داخل بیمارستان را «فاجعه‌بار» توصیف کرد و گفت ساختمان‌ها و بیمارستان‌ها به شدت مملو از بیماران و افراد آواره‌ای هستند که به دنبال سرپناه هستند.

گفته می‌شود که بخش اورژانس انباشته از بیمار است و کمبود کارکنان بهداشتی در برابر نیازهای «سنگین» حس می‌شود و در عین حال افرادی که در دسترس هستند بی‌وقفه کار می‌کنند و خسته هستند.
به گفته تیم سازمان جهانی بهداشت، در حال حاضر ۱۰۰۰ بیمار و هزاران نفر در داخل این مجموعه که فقط ۳۵۰ تخت دارد، پناه گرفته‌اند، و در بیمارستان اروپایی غزه هم که فقط ۳۷۰ تخت دارد، ۱۰۰۰ بیمار و حدودا ۷۰ هزار نفر هستند. در این دو بیمارستان بیش سه برابر ظرفیت‌شان بیمار وجود دارد.
«دیگر بس است»
ساکنان این شهر حملات هوایی را سنگین‌ترین حملات از زمان آغاز جنگ توصیف کرده‌اند و اسرائیل دستور تخلیه چندین منطقه شهر را صادر کرده است.

اکنون گفته می‌شود که اعلامیه‌هایی در داخل و اطراف شهر ریخته شده است که به مردم هشدار می‌دهد که به زودی عملیات نظامی بزرگی انجام خواهد شد.
مردی به رادیو غزه بی‌بی‌سی (یک سرویس رادیویی اضطراری که در واکنش به درگیری در این منطقه راه‌اندازی شده است) گفت: «امروز صبح از خواب بیدار شدیم و [متعجب شدیم که دیدیم] نیروهای اسرائیل یورش عظیمی را به مناطق اطراف جایی که ما در آن بودیم، یعنی مدرسه جنین که به پناهگاه تبدیل شده است، آغاز کرده‌اند. از اینکه بمباران بسیار سنگین بود، تعجب کردیم …

«بچه‌ها ترسیده بودند و زنان و مجروحان بسیار خسته بودند. از بلندگوها شنیدیم که باید به منطقه امن‌تری در جنوب برویم. به دلیل مشکلات حمل و نقل و همچنین شرایط [عمومی] که حرکت همه شهروندان و افراد آسیب دیده را به مکان دیگری دشوار می‌کند، رسیدن به مناطق امنی که قرار است به آنجا برویم بسیار سخت است.»

کودکی به این برنامه گفت: «دیگر بس است. آنچه بر سر ما آمده، دیگر بس است. ما تا حد مرگ می‌ترسیم. آنها خانه‌ای را در نزدیکی بیمارستان بمباران کردند و مجروحان زیادی این‌جا هستند.»

یک زن می‌گوید صلیب سرخ او و همراهانش را از بیمارستان اندونزی در شمال غزه به همراه تعدادی مجروح خارج کرد.
خانه خراب شده در حملات هوایی اسرائیل در خان یونساو گفت: «ما به اینجا به عنوان محلی امن پناه آورده‌ایم، اما متأسفانه از صبح امروز [دوشنبه] بمباران متوقف نشده است و مجروحان ترسیده و وحشت‌زده هستند.»
«از صلیب سرخ خواستیم که از این مکان محافظت کند، زیرا نمی‌توانیم از اینجا برویم، حتی اگر در این مدرسه به ما تیراندازی شود. فقط می‌توانیم با آمبولانس و اتوبوس به مکان امن دیگری برویم.»

رئیس یک پناهگاه در نزدیکی بیمارستان اروپایی در خان یونس خواستار کمک صلیب سرخ است: «همه در این پناهگاه بی‌گناه و مجروح هستند. آنها از مرگ فرار کرده و به منطقه ناامن دیگری نقل مکان کردند. یکی از ما هنگام غذا خوردن مورد اصابت ترکش قرار گرفت. ما از صلیب سرخ می‌خواهیم تا در وهله اول از مجروحانی که [توسط صلیب سرخ] به اینجا منتقل شده‌اند، محافظت کند.»

صلیب سرخ قادر به ایجاد مناطق امن تضمین شده نیست، زیرا این کار تنها با آتش‌بس یا توافق بین ارتش اسرائیل و حماس امکان پذیر است.
+13
رأی دهید
-3

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۳
    Hassan1479 - تهران، ایران
    من قول میدم که اگر سر مار بطور مستقیم تهدید شود، جنگ غزه یک شبه قطع خواهد شد .
    1
    5
    ‌پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    sahandogli - لندن، انگلستان
    امیدورارم هر چه زودتر خان یونس هم مثل شهر غزه ...... زمان امپراتوری عثمانی این عربها و فلسطینی ها به انگلیسی ها کمک کردندو حتی در ارتش آنهاد در مقابل ترکها جنگیدند تا دو دستی خاک خود را تسلیم انگلیس کنند و آن را آقای خود کنند.و حتی ریختن خون سرباز عثمانی را افتخار دانستند و نشانه آن را در پرچم خود به رنگ قرمز نشان داداند و بیرون انداختن عثمانی ها را افتخار و مستعمره و وابسته کردن خود به انگلیس را همچنین. اگر انگلیس را آقای خود کرده ای بی خود می کنی در مقابل اقدامات انگلیس و تاسیس اسراییل توسط آنها اعتراض می کنید.خودت را موش انگلیس کردی و خفه شو. امضای حاکم فلسطین زیر تاسیس اسراییل هست و بعد زمنیهای خود را فروختند و در کاباره های بیروت عیاشی کردند. فلسطینی ها هیچ حقی ندارند و باید .....و خفه شوند.
    2
    4
    ‌پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.