آمریکا گروه ضربت به دریای سرخ می‌فرستد؛ سالیوان: مسئول نهایی حمله به کشتی‌ها ایران است

یورونیوز: کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که آمریکا ممکن است یک گروه ضربت دریایی را مامور کند تا کشتی‌های تجاری را در دریای سرخ همراهی کنند.

این خبر تنها یک روز پس از حمله موشکی و پهپادی به سه کشتی تجاری در تنگه باب المندب منتشر می‌شود. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده گفت که واشنگتن فعالانه در حال رایزنی با متحدان خود در این باره است هرچند هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.

وی افزود که گسیل گروه ضربت دریایی به دریای سرخ پاسخی «طبیعی» به حملات اخیر محسوب می‌شود.

جیک سالیوان ماموریت دادن به گروه ضربت دریایی برای محافظت از رفت و آمد کشتی‌های تجاری را مسبوق به سابقه دانست. وی در همین راستا به تامین امنیت کشتی‌های تجاری در نزدیکی ساحل سومالی اشاره کرد.
جیک سالیوان،مشاور امنیت ملی آمریکامشاور امنیت ملی آمریکا همچنین ایران را به عنوان حامی مالی نیروهای حوثی مسئول نهایی حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ دانست.

وی اظهار داشت: «سلاح‌ها را ایران تامین می‌کند. [...] ما باور داریم که ایران طرف نهایی مسئول در این ماجرا است.»

او ضمن رد ارتباط کشتی‌های هدف گرفته شده توسط نیروهای حوثی با اسرائیل تاکید کرد که این امر نشان‌دهنده «بی‌پروایی» جنگجویان مورد حمایت ایران است.

حملات اخیر به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، یکی از اصلی‌ترین مسیرهای رفت و آمد دریایی جهان را هدف گرفته است. بنا به داده‌های دولت آمریکا روزانه هشت میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت از دریای سرخ راهی بازارهای جهانی می‌شود.

مقصد بسیاری از کشتی‌های تجاری که از دریای سرخ و تنگه باب المندب عبور می‌کنند اروپا، ایالت متحده و چین است. با این حال اهمیت رفت و آمد دریایی در دریای سرخ تنها به بخش انرژی محدود نمی‌شود چراکه هر سال میلیون‌ها تن محصول کشاورزی و دیگر کالاها نیز از این مسیر روانه بازارهای جهانی می‌شود.
+30
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۴
    به امید فردایی بهتر - تهران، ایران

    همانگونه که سال ۱۹۷۹ میلادی، تصمیم کاخ سفید به رهبری کارتر بی فکر و تیمش بلحاظ عدم دانش سیاسی و ژئوپلیتیک کافی از منطقه باعث حذف شاه ایران از سیاست و حکومت ایران شد، و‌بدنبال آن نا امنی شومی کل دنیا را فرا گرفت، اگر حکومت فعلی ایران از قدرت ساقط نشود، آینده بسیار تاریکی حاکم بر دنیا خواهد شد که نه تنها در ایران بلکه در هیچ کجای گیتی، نقطه امنی پیدا نخواهد شد. حکومت فعلی ایران بر اثر دخالت روسیه و چین به حکومتی بسیار مخوف که ساختارش پرورش دهنده تروریست و تهدید و گروگانگیری و آدم ربائی تبدیل شده، اگر مهار نشود، دنیا را به نابودی میکشد.
    1
    24
    ‌سه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۴
    میلاد2020 - داخائو، آلمان
    همانگونه که از سال ۱۹۵۳ سازمان تروریستی سیا، حکومت ملی مصدق را سرنگون کرد و باعث حکومت مستبد پهلوی شد و از زمان پا گرفتن جمهوری اسلامی ایران، آمریکا شروع به ترور و آوردن جنگهای طولانی به منطقه شد و نمی‌خواهد دست از سر منطقه بردارد، به نشدید ترورها و جنایتهای حکومت های دست نشانده و اشغالگر منجر میشود.... الان هم چونکه در مخیله کوچک پنتاگون و سازمان سیا نمی‌گنجد که گروه های آزادی طلب آنقدر جسور باشند که در آبها و سرزمینهای خودشان به آمریکا حمله کنند، برای ارضای خود تهمت ترور به ایران میزنند در صورتی که شدیدترین ترورها به دست همین آمریکا انجام می‌شود
    5
    3
    ‌سه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.