جبهه اصلاحات ایران خواستار به‌ رسمیت شناختن حق انتخاب پوشش برای زنان شد

 مقاومت مدنی زنان ایران - حضور در شهر بدون حجاب اجباریصدای آمریکا: جبهه اصلاحات ایران در بیانیه‌ای با انتقاد از برخوردها با زنان خواهان پوشش اختیاری، «هرگونه مداخله اجباری» درباره حجاب را «اشتباهی استراتژیک» خواند و خواستار «به رسمیت‌شناختن حق انتخاب پوشش» شد.

این تشکل سیاسی در بیانیه خود که روز جمعه ۱۰ آذر منتشر شد، سیاست اعمال حجاب اجباری را « شکست خورده» دانست و اصرار حکومت بر آن را موجب شکل‌گیری «مقاومت مدنی پایدار» توصیف کرد.

جبهه اصلاحات ایران در بخشی از بیانیه خود با یادآوری کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد و در پی آن، کشته‌شدن صدها معترض، لازمه اداره کشور را «به‌کارگیری تدبیر و عقلانیت» و «تامین خواست و رضایت» مردم ذکر کرده است.

این تشکل سیاسی، پوشش هر جامعه را «برآیندی از هنجارهای مورد وفاق آحاد جامعه» دانست و با هشدار درباره احتمال بروز یک «تنش اجتماعی جدید» خواستار پیشگیری از «تکرار سیاست‌های شکست‌خورده» درباره حجاب اجباری شد.

جبهه اصلاحات ایران همچنین با ابراز نگرانی درباره عواقب اعمال حجاب اجباری از سوی حکومت ایران تصریح کرد که «با ادامه روند موجود هیچ پایان خوشی بر این مناقشه مترتب نیست.»

به تازگی هم دو وکیل دادگستری در ایران از دیوان عدالت اداری خواستند که مصوبه محرمانه وزارت کشور درباره اعمال حجاب اجباری، را «به دلیل ایرادات حقوقی فراوان» باطل کند.

اخیرا عفو بین‌الملل هم در بیانیه‌ای، حجاب اجباری در ایران را ابزاری برای «نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر زنان و دختران» خوانده و از آن انتقاد کرده بود.

این نهاد حقوق بشری از کشورهای جهان خواسته بود که با توسل به راهکارهای قوانین بین‌المللی، مقامات حکومت ایران را به دلیل «دستور، برنامه‌ریزی و نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر زنان و دختران» به وسیله اعمال حجاب اجباری پاسخگو قرار دهند.

به رغم تلاش حکومت ایران برای سرکوب زنان مخالف حجاب اجباری، ویدیوها و تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی حاکیست که زنان خواهان حق پوشش اختیاری همچنان به حضور بدون حجاب اجباری در معابر عمومی ادامه می‌دهند.
+60
رأی دهید
-8

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۷
    سرزمین اریا - کویت ، کویت
    کسانی که یه روزی همفکرانشان پونس بر پیشانی زنان فرو می‌کردند و دست آستین کوتاه پوشان رو رنگ می‌کردند الان از این طرف بام افتاده اند .آنجا افراط و اینجا تفریط
    17
    0
    یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    چلیپا - جزایرسلیمان، جزایر سلیمان
    جمع خاعنان.نه جبهه اصلاحات.اینطوری اسم جبهه خراب نمیشه.جبهه جایی بود.که سربازها.افسرها.جنگیدن.اصلاحاتم.ینی تقدیم کشور ب امیریکا.جوادضخیم رفت نیویورک.به همه خندید.امضا توافق هسته یی.سیمان توراآکتورریختن.اونهمه پول کشور بباد.ک جیب خودشون پربشع.دونفراصلی هم.انقد.میمونن.تا بپوسن.فوقش برن سبزی خوردن.گوشت وعینک.اصلکاری اوندونفرن.سران فتنه.سالها بعد.حرفمو میفهمین.
    13
    0
    یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان
    چلیپا - جزایرسلیمان، جزایر سلیمان
    اینقدر جبهه جبهه نکن اگه مردی پاشو برو جبهه غزه
    2
    11
    یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    sahandogli - لندن، انگلستان
    شاید در سالهای آینده اگر این رژیم ادامه حیات دهد مجبور خواهد شد حجاب را آزاد کند و شعور سیاسی مردم هم در همین حد است و عمر رژیم تا 30 سال تضمین خواهد شد. مشکل ایران همین شعور مردم است نه حجاب
    1
    6
    یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.