دلیل صادر نشدن روادید آمریکا برای ووشوکاران مشخص شد؛ اعزام افراد سیاسی به‌جای پزشک و ورزشکار

ارغوان جلالی فراهانی، داور ایرانی مسابقات جهانی ووشو در آمریکا-ایندیپندنت فارسی: ارغوان جلالی فراهانی، داور ایرانی مسابقات جهانی ووشو، در صفحه اینستاگرامش افشا کرده است که مقام‌های وزارت ورزش جمهوری اسلامی تلاش داشتند تا افرادی غیرورزشی و سیاسی را به‌جای کادر فنی تیم ملی ووشوی ایران، راهی مسابقات جهانی ووشو در ایالات متحده کنند.

مسابقات ووشو قهرمانی جهان ۲۰۲۳ در هفته آخر آبان در تگزاس آمریکا برگزار شد، اما سفارت ایالات متحده در ارمنستان با صدور روادید برای ووشکاران مرد و زن ایرانی مخالفت کرد تا در نهایت ورزشکاران ایرانی موفق به حضور در این مسابقات نشوند.

ارغوان جلالی فراهانی، داور بین‌المللی ووشوی ایران، برای اولین بار بدون حجاب اجباری در این مسابقات حاضر شد و به قضاوت پرداخت تا خبرگزاری‌های وابسته به سپاه پاسداران در ایران، این تلاش خانم فراهانی برای مقابله با حجاب اجباری را «هنجارشکنانه و زشت» بخوانند و فدراسیون ووشوی جمهوری اسلامی نیز با بیان اینکه این داور از طرف کشور آمریکا در مسابقات حضور یافته است، از خود سلب مسئولیت کند.

اما اکنون این داور موفق و منتقد، با انتشار چند تصویر از مدارک ارائه‌شده از فدراسیون ووشوی ایران به فدراسیون جهانی و سفارت آمریکا در ایروان برای اخذ روادید و مجوز حضور در مسابقات، نشان داد که مسئولان ورزش جمهوری اسلامی برای دریافت روادید آمریکا و به قصد فریب افسر کنسولگری، مدرک و عنوان جعل کرده و افرادی را با سمت‌های غیرمرتبط معرفی کرده‌اند؛ ازجمله علی رغبتی، مشاور کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان ایران که به‌عنوان «پزشک» تیم ملی ووشوی ایران درخواست روادید داده بود.

علی رغبتی که در دهه ۷۰ خورشیدی و با حمایت برخی از چهره‌های ارشد وزارت اطلاعات به یکی از مدیران تاثیرگذار سازمان تربیت‌بدنی وقت تبدیل شد و در ادامه سرپرستی فدراسیون‌های موتورسواری واتومبیل‌رانی را در اختیار گرفت، اکنون درحالی به‌عنوان مشاور ارشد کیومرث هاشمی منصوب شده است که در سال ۱۳۹۳ در مقام دبیر کمیته نظارت بر مربیان خارجی در وزارت ورزش، با انتخاب زلاتکو کرانچار، سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال کرواسی به‌عنوان سرمربی تیم فوتبال امیدهای ایران به بهانه «مصرف مشروبات الکلی» مخالفت کرده بود.

ارغوان جلالی می‌گوید: «او اصلا پزشک نیست و به دروغ در لیست تیم به‌عنوان پزشک معرفی شد و همین مسئله هم باعث ایجاد شک و شبهه در سفارت آمریکا شد. حامد عبدالملکی که مسئول روابط عمومی فدراسیون است نیز به‌عنوان رهبر تیم به سفارت آمریکا معرفی شده بود. در سفر تیم ایران به ارمنستان برای مصاحبه در سفارت ایالات متحده، نفرات خیلی زیادی، ازجمله چند بازیکن مثل سامان احمدی و صدیقه دریایی و تعداد زیادی از مدیران ارشد فدراسیون همراه تیم بودند، اما این افراد در لیست نهایی اعزام نبودند. با وجود این، نام یک سری افراد با سمت‌های عجیب در لیست ثبت شد.»

او در ادامه در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام نوشت: «مسابقات جهانی جای بازیکنان و مربیان و داوران است. حالا چرا وقتی سهمیه وجود دارد، بازیکن را از لیست اعزام حذف می‌کنند، ولی از تعداد نفرات همراه حذف نمی‌کنند؟ پزشک یک تیم مگر نباید تحصیلات پزشکی داشته باشد؟ وقتی آفیسرهای سفارت می‌فهمند فردی دروغ می‌گوید، چرا باید به همراهان تیم ویزا دهند؟ از آنجایی که تیم‌های ورزشی نمی‌توانند به‌عنوان تیم آزاد در مسابقات جهانی شرکت کنند و حتما باید زیر نظر وزارت ورزش باشند، افرادی که ویزای آن‌ها صادر شده بود هم به دلیل رد شدن ویزای همراهان تیم، موفق به شرکت در مسابقات نشدند.»

به گفته این داور، مقام‌های ورزشی جمهوری اسلامی به جای حضور بازیکنان در مسابقات جهانی، این سفر را به‌عنوان فرصتی «برای تفریح و سفر رفتن مسئولان» تلقی کرده‌اند.

ارغوان جلالی فراهانی علاوه‌ بر موفقیت در ژیمناستیک نونهالان و کسب مدال‌های کشوری در رشته شنا، قهرمان ووشوی ایران نیز بوده است. او سال ۲۰۰۹ به مسابقات جهانی ووشو در کانادا اعزام شد و همان سال در بازی‌های داخل سالن آسیا به میزبانی ویتنام مبارزه کرد و سال ۲۰۱۲ نیز در مسابقات دانشجویان به میزبانی ریمینی ایتالیا، یک مدال طلا و دو نقره را به گردن آویخت.

امیر صدیقی، رئیس فعلی فدراسیون ووشوی ایران، سابقه زیادی در تمجید از مقام‌های سیاسی جمهوری اسلامی و همچنین دفاع از حجاب اجباری دارد. در یک نمونه، او آذرماه ۱۴۰۰ به خبرگزاری تسنیم گفته بود که علی خامنه‌ای «اشراف کاملی بر ورزش دارد» و اینکه فدراسیون ووشو «در همه سفرهای بین‌المللی تعداد بیشتری اقلام مربوط به حجاب ورزشکاران زن را با خود به مسابقات می‌برد و در اختیار ورزشکاران دیگر کشورهای مسلمان قرار می‌دهد.»

همچنین یکی از اعضای تیم ملی ووشوی زنان ایران، سوم تیرماه سال جاری، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی افشا کرده بود که شهربانو، سهیلا و الهه منصوریان، خواهران ووشوکار ایرانی، به‌دلیل «پشتوانه سیاسی و امنیتی خود» در نظام جمهوری اسلامی، به «همه‌کاره» فدراسیون ووشوی ایران تبدیل شده‌اند و طی سال‌های اخیر، در روند انتخاب رئیس فدراسیون، بازیکنان و سرمربیان تیم‌های ملی زنان و مردان ووشو‌کار، نقش اصلی را ایفا کرده‌اند.

از سوی دیگر و برخلاف شعارهای عوام‌فریبانه پشت تریبون‌های سیاسی، سفر به آمریکا برای مدیران جمهوری اسلامی همواره جذاب بوده است و بارها اسامی افرادی غیرورزشی و سیاسی نیز در فهرست تیم‌های ورزشی اعزامی از ایران به ایالات متحده برای حضور در رقابت‌های بین‌المللی مشاهده شده است.

ازجمله در آخرین مورد، تیرماه امسال برخی از خبرنگاران مستقل در ایران فاش کرده بودند که محمدرضا داورزنی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران و رئیس فعلی فدراسیون والیبال، برای شرکت تیم ملی والیبال مردان ایران در هفته سوم رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال که در آناهایم در ایالت کالیفرنیای آمریکا برگزار شد، از سفارت ایالات متحده در آنکارا برای ۶۰ ایرانی درخواست روادید کرد، درحالی که تیم‌های حاضر در مسابقات جهانی معمولا با ۲۰ یا حداکثر ۲۵ عضو ورزشی شامل ۱۴ بازیکن و شش تا ۱۱ نفر عضو کادر فنی به کشورهای دیگر سفر می‌کنند.

به همین دلیل درخواست فدراسیون والیبال ایران برای صدور ۶۰ روادید ورزشی، شک و تعجب کارمندان سفارت و کنسولگری آمریکا در کشور ترکیه را برانگیخت و در نهایت تنها با سفر ۲۰ ایرانی به کشورشان موافقت کردند. بر اساس گزارش وب‌سایت تابناک، چهار نفر از این ۲۰ نفر همچنان «ناشناس» و غیرورزشی‌اند و با توجه به سوابق قبلی، به‌نظر می‌رسد با دستگاه‌های سرکوبگر و امنیتی جمهوری اسلامی مرتبط باشند.

اکنون نیز معرفی چهره‌های سیاسی و غیرورزشی جمهوری اسلامی به‌عنوان پزشک و ووشوکار برای اعزام به مسابقات جهانی ووشو در آمریکا، درحالی رسانه‌ای شده است که فرشید اسدیان، قهرمان ووشو، پیش از این گفته بود به دلیل حمایت از اعتراضات مردمی در سال گذشته، همچنان گذرنامه و اموالش توقیف است
+44
رأی دهید
-0

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    جدیدا آنهایی که عضو سپاه هستند یا در سپاه خدمت کردند هم به دروغ میگند که در ارتش خدمت کردند و حتی مدارک ترجمه شده و کپی های جعلی هم از کارت خدمت درست میکنند. همه میدونیم که هیچ کس بدون داشتن روابط و سابقه بسیج قبل از زمان خدمت سربازی رو اجازه نمیدهند که به سپاه برود و نیروهایی که قبلا در دانشگاه در مدرسه و مساجد آموزش دادند میتوانند به سپاه بروند پس کسانی که در سپاه خدمت کردند یک تهدید بالقوه و همه میدونیم صددرصد همین بسیجی های سرکوب گر کف خیابونها و مدارس و دانشگاهها و ادارات هستند پس چرا اینا به زور تقلب و دروغگویی میخوان بیان آمریکا؟
    20
    21
    ‌پنجشنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان
    به یک دونه از اینها نباید ویزا بدن،سپاه و جاسوسانش مثل سلولهای سرطانی بین همه تیمهای ورزشی و تمام اعزامیهای ایران به خارج از کشور نفوذ کردند.الان دیگه محال هست تیم ورزشی از ایران اعزام بشه ولی توش چند سپاهی نباشه،اصولا همه تیمها حکومتی هستند.اینها هواپیمای مسافربری ماهان ایر رو پر از اسلحه و مهمات میکنند میفرستند سوریه تا برسه بدست وحوش تروریست حماس و حزب الله هیچ کسی در داخل ایران هم جرات اعتراض نداره،
    1
    5
    ‌پنجشنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.