هنری کیسینجر، سیاستمدار و وزیر خارجه سابق آمریکا در ۱۰۰ سالگی درگذشت

بی بی سی: هنری کیسینجر وزیر خارجه سابق آمریکا در سن ۱۰۰ سالگی در خانه‌اش در ایالت کانتیکات درگذشته است. او در دولت‌های ریچارد نیکسون و جرالد فورد نقشی تعیین‌کننده در سیاست خارجی آمریکا داشت.

«کیسینجر آسوشیتس»، شرکت رایزنی امور سیاسی که آقای کیسینجر تاسیس کرده بود، ضمن تایید خبر درگذشت او در خانه‌اش به علت مرگ اشاره‌ای نکرد.

هاینتز آلفرد کیسینجر در ۲۷ مه ۱۹۲۳ (۶ خرداد ۱۳۰۲) در ایالت باواریای آلمان، و در یک خانواده یهودی طبقه متوسط به‌ دنیا آمد.

کیسینجر و خانواده‌اش در سال ۱۹۳۸ از آلمان تحت تسلط نازی‌ها به آمریکا گریختند.

او در کنار تحصیل، در یک کارخانه ساخت فرچه اصلاح صورت کار می‌کرد، اما بعد از احضار به خدمت سربازی، تحصیلاتش در رشته حسابداری را نیمه‌کاره رها کرد.

او در سال ۱۹۴۳ شهروند آمریکا شد و سه سال در ارتش این کشور خدمت کرد و بعدا وارد سپاه ضداطلاعات شد.

او بعد از کسب مدرک لیسانس، فوق لیسانس و دکتری، شروع به تدریس رشته روابط بین الملل در هاروارد کرد.

ریچارد نیکسون رئیس جمهور آمریکا در سال ۱۹۶۹ او را به عنوان مشاور امنیت ملی منصوب کرد که باعث نفوذ زیاد او در سیاست خارجی آمریکا در دو دولت شد.

او طی چند دهه فعالیت دیپلماتیک نقشی کلیدی و گاه جنجالی در سیاست خارجی و امنیتی این کشور بازی کرد.
ریچارد نیکسون رئیس جمهور آمریکا در سال ۱۹۶۹ او را به عنوان مشاور امنیت ملی منصوب کرداو با پشتکار فراوان سیاست تنش‌زدایی را دنبال ‌کرد، سیاستی که یخ روابط میان اتحاد شوروی و آمریکا را تا حدی آب کرد و راه را برای روابط بهتر با چین باز کرد.

او از طرفداران سرسخت خروج نیروهای آمریکایی از ویتنام بود، و به‌ خاطر نقشش در برقراری آتش‌بس در آن منازعه، در سال ۱۹۷۳ جایزه نوبل صلح را دریافت کرد. اعطای جایزه به او باعث جنجال شد و دو نفر از اعضای کمیته نوبل استعفا کردند. لی دوک تو از ویتنام هم دیگر برنده مشترک آن سال اعلام شد که از پذیرش جایزه خودداری کرد.

او همچنین در کمک به مذاکره برای پایان جنگ ۱۹۷۳ یوم کیپور میان اسرائیل و همسایگانش نقش داشت.

با این حال در طول سالیان کیسینجر در معرض انتقادهای گزنده‌ از سوی کسانی قرار گرفت که او را متهم می‌کردند رقابت با اتحاد جماهیر شوروی را بر حقوق بشر ارجح می‌داند و از رژیم‌های سرکوبگر در اطراف جهان از جمله رژیم آگوستو پینوشه در شیلی حمایت می‌کند.

هرچند کیسینجر در سال ۱۹۷۷ خدمت دولتی را ترک کرد، اما به عنوان صاحب نظری پرکار در امور دولتی به کارش ادامه داد. روسای جمهوری آمریکا و قانونگذاران تا مدت‌ها نظر او را جویا می‌شدند.

او همچنین در هیات شرکت‌های مختلف خدمت کرد و چهره ثابت مجامع سیاست خارجی و امنیتی بود و ۲۱ کتاب نوشت.

هنری کیسینجر که در ماه مه امسال ۱۰۰ ساله شد تقریبا تا آخر عمر فعال بود. او از جمله در ماه ژوئیه در سفر به پکن با شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین دیدار کرد.

همسرش که برای ۵۰ سال با او زندگی کرده زنده است. او همچنین از ازدواج قبلی دو فرزند و پنج نوه دارد.
+39
رأی دهید
-5

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۶
    Blackcap - اینهوفن، هلند

    برایه قدرت طلبی امریکا خوب بود ولی برایه خاورمیانه فاجعه بود امیدوارم روحش برایه همیشه در عذاب باشد
    11
    38
    ‌پنجشنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    سهراب هیچستانی - لاهه، هلند

    . کیسینجر در سخنرانی اش در دانشگاه هاروارد و خیانت آمریکا به شاه و کمک به روی کار آوردن مهیب ترین دیکتاتوری قرن یعنی دیکتاتوری عمامه در ایران گفته بود:. این درست نیست که آمریکا با شاه و متحد 37 ساله اش مثل هلندی سرگردان که برای بندری برای پهلو گرفتن و پناه جستن است رفتار می کند. . هلندی سرگردان از کهن ترین افسانه های غربی است داستان مربوط به کشتی ارواح است که دارای طلسمی شیطانی شده است که باعث میشود این کشتی برای همیشه در دریاها سرگردان باشد
    2
    44
    ‌پنجشنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Herzl - امستردام، هلند

    خدا بیامرزدش این وزیر خارجه بود و وزیر خارجه ایران امیر عبداللهیان مثل گاو خندان عکشو رو پنیر هست.
    5
    36
    ‌پنجشنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    او در مورد عنقلاب ایران و سرنگونی شاه نقش بسیار بدی داشت و بسیاری از مشکلات مردم خاورمیانه و بدبختی ها نتیجه بی تفاوتی محض و حمایت قاطع از اغتشاشگرانی که با پول شاه دانشجو شده بودند مثلا ظریف و باقی اوباش. نقش کسینجر در چین اما بسیار واضح و روشن بود و نتیجه سیاستهای او بود که چین امروز رو ایجاد کرده و خود چینی ها مثل یک شاه و رهبر با کسینجر برخورد میکردند حتی همین اواخر که رفته بود چین چون راهی که او به چینی ها نشان داد و نقشی که او مابین آمریکا و چین بازی کرد توانست چین فقیر و بسیار فلک زده رو تبدیل به چین امروز کنه.
    7
    11
    ‌پنجشنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۴
    Maghshoosh - میامی، ایالات متحده امریکا
    ،،،« ضمن تایید خبر درگذشت او در خانه‌اش به علت مرگ اشاره‌ای نکرد.،،»! تو صد سالگی نمیدونن علت مرگش چی بوده؟! من میدونم، ضمن عملیات محیرالعقول موتورسیکلت سواری روی بند در ارتفاع ٥٠٠ متری دچار سانحه شد! رحلت نابهنگام ایشون رو تسلیت میگیم! صد (١٠٠) سالش بود!
    0
    2
    جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.