اداره پاسخگویی فضای مجازی: خامنه‌ای گفت چطور می‌شود زنی خوش‌صدا بخواند و مرد تکان نخورد

محمدمهدی پورمدنی، رییس اداره پاسخگویی فضای مجازی درباره نظر خامنه‌ای در زمینه خوانندگی زنان گفت «بعضی موارد چطور ممکن است زنی آنجا بایستد با صدای خوش آوازی را مثلا بخواند، مردها هم بنشینند تماشا کنند، در عین حال دل‌هایشان متوجه خدا باشد و ذکر الهی بگویند و اصلا هم تکان نخورند.»

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امشب در برنامه به افق فلسطین از خوانندگی زنان در رسانه ملی حمایت کرد و گفت: خواندن زن بر مبنای فتوای رهبر معظم انقلاب، تنها شرطش [عدم]اضلال عن سبیل الله است و تشخیص آن بر اساس عرف است و هیچ تبصره‌ای نداد؛ لذا اگر خانمی خوانندگی می‌کند اگر آن مصادیق در آن نباشد مشکل شرعی ندارد، چه اینکه در تیتراژ سریال مختار هم از خواننده‌ی زن جنوبی استفاده کردیم.
حجت‌الاسلام پورمدنی، استاد حوزه و رئیس اداره پاسخگویی فضای مجازی، مرکز ملیبنابر گزارش دیده بان ایران؛ حجت‌الاسلام پورمدنی، استاد حوزه و رئیس اداره پاسخگویی فضای مجازی، مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در واکنش به اظهارات عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره «خوانندگی زنان» در جلسه «بررسی فقهی نظر مقام معظم رهبری در خصوص خوانندگی زنان» که در حوزه علمیه حضرت معصومه برگزار شد گفت:

نقدهایی که عرض می‌کنم با توجه به یک  قطعه تقریباً یک پنج دقیقه ای هست که از جناب وزیر منتشر شده ما شنیدیم با توجه به این قطعه ۵ دقیقه‌ای که از ایشان منتشر شده ما این عرایض تقدیم می‌کنیم. صحبت‌هایی که از ایشان منتشر شده را من به طور کلی به ۵ قسمت تقسیم کردم.

این مدرس حوزه علمیه قم گفت: در یک فراز از کلام آقای ضرغامی تعبیرشان این است که خوانندگی زنان حرام نیست و هیچکس این را نگفته است. این تعبیر حرف ایشان که هیچکس این را نگفته؛ حالا این قسمت را فقط یه نقد کوتاهی می کنیم و رد می‌شویم.

حالا جدای از فتوای رهبری معظم انقلاب که بعد به آن می‌پردازیم این  تعبیر به طور کلی درست نیست.

رئیس اداره پاسخگویی فضای مجازی، مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی حوزه علمیه قم گفت: بله بعضی از مراجع ممکن است از فتوای شان بشود تعبیر کرد که خوانندگی زنان را جایز بدانند اما صریح فتوای بعضی مراجع این است که این کار حرام است در مورد حضرت آیت الله عظما مکارم  شیرازی یک استفتایی هم وجود دارد که سؤال کردند شنیدن صدای آواز زن برای مرد نامحرم چه حکمی دارد ایشان نوشته "حرام" است. ایشان در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا گوش دادن به موسیقی‌هایی که زنان می‌خوانند ولی آرام هستند و مناسب مجالس فساد هم نیست آیا اشکال دارد فرموده حرام است.

حجت‌الاسلام پورمدنی خاطر نشان کرد: پس اینکه ما بگوییم هیچکس نگفته درست نیست. آقای ضرغامی حرف های خودش را استناد میدهند به درس خارج فقه رهبرانقلاب که در  کتاب "الغنا" چاپ شده و به استفتا هم نسبت نمی دهند که مثلاً بگویند از دفتر استفتا کردیم این بحث کاملاً علمی می‌خواهند گویا مطرح کنند.  لذا ما با توجه به این کتاب جواب ایشان را می دهیم حالا اگر دفتر و فتوای فقهی چیز دیگه باشد اصلاً و اثباتاً کاری نداریم  الان ایشان گفتند که مفاد این سرود حماسه است رهبری فرموده‌اند که مصداق اصلی حرمت موسیقی اضلال عن سبیل الله است و هیچ حرف دیگری هم ندارند عین عبارت ایشان این است حالا نقد بنده به این قسمت از فرمایش که عمده گفتار ایشان هم این هست.

 رهبری معظم انقلاب ملاک رو اضلال عن سبیل الله می دانند این حرف حرف درستی است  که ایشون غنا رو به حرمت لهو و اضلال عن سبیل الله تحریم می‌کنند و لاکن یه اضلاء ثلاثه‌ای رو حضرت آقا در مورد اضلال مطرح می‌کنند یعنی اضلال را ایشون سه شکل براش ترسیم می‌کنند این عبارات صفحه ۲۵ کتاب فرمودند گاهی به خاطر مضمون کلام است این اضلال عن سبیل الله صورت اول گاهی به خاطر مضمون کلام است مثل اینکه آوازی می‌خواند و مضمون این آواز یک مضمون گناه آلود یا بله بر طبق این ضلع شما بیا بگو این حماسه است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ حجت الاسلام پورمدنی خاطرنشان کرد: طبق فرموده رهبری معظم انقلاب که ملاک تشخیص اضلال عن سبیل الله عرف است خب بله که فرمایشات ایشان رو باید کامل دید.

ایشان فرموده گاهی یک صوتی برای کسی واقعاً مضل عن سبیل الله است اما نسبت به دیگری این تاثیر را ندارد به نظر می‌رسد که تفاوتی در شمول حرمت نسبت به این دو شخص وجود ندارد ظاهر این است که این خصوصیات به نحو شأنیت در موضوعات احکام اخذ شده است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ پورمدنی در نظر آیت الله خامنه ای درباره خوانندگی زنان گفت: سوالی در درس رهبری مطرح شد،  اگر زنی بدون عشوه گری در جمع مردان غنا بخواند و از نظر عرف مفسده‌ای در پی نداشته باشد حکمش چیست؟ این سؤال را پرسیدیم ایشان در جواب فرمودند که بحث عشوه‌گری نیست اگر غنا زن در جمع مردان که طبعاً مرد نامحرم و بیگانه و اجنبی است موجب عصاره شهوت بشود یعنی برانگیختن موجب ریبه و افتادن در گناه بشود این می‌شود لهو.  بعد آقا فرمودند سوال کننده فرض می‌کند که اگر موجب عصاره شهوت نشود آقا فرمودند این اگر از آن اگرهایی ست که تقریباً تحقق ناپذیر است این راحت بتونیم برائت جاری کنیم تو بعضی از موارد چطور ممکن است زنی آنجا بایستد با صدای خوش یک آوازی را مثلاً بخواند مردها هم بنشینند تماشا کنند در عین حال دل‌هایشان متوجه خدا باشد و ذکر الهی بگویند و اصلاً هم تکان نخورند این خیلی بعید به نظر می‌آید یعنی عادتاً باورمان نمی‌آید این را فقیه دارد سر درس می گوید.

وی خاطر نشان کرد: رهبری فرمودند بنا باشد در هر خیابانی یک آموزشگاه موسیقی درست بشود جوان‌های بیکار مرتب یاد بگیرند آدم می‌داند که این سوق دادن جوان‌ها به لهو و به حرام سبیل الله است این را انسان می‌داند این با این باب که این یک عنوان ثانویست این عنوان اولی نیست به حسب این عنوان ثانوی ما تشکیل نمایشگاه آلات لهو و ترویج به این شکل را هم اشکال می‌کنیم بعد آقا فرمودند که آقایان متدینین در زمان امام و بعد از رحلت امام به نظرشان رسیده بود که جایز از کلاس بدهیم ایشون فرموده نمی‌شود غنا و موسیقی را ترویج کرد چیزی که لحوی آن و بخش حرام آن غالباً غلبه دارد را نمی‌تونیم ترویج بکنیم در زمان ما هم هنوز متاسفانه همینطور است صدا و سیمای ما هم همینطور است در این شرایط نمی‌شود انسان حکم بکند به اینکه اینها جایز است لذا یک سوال دیگری بعد از این از ما کردند که چرا شما اجازه نمی دهید در تلویزیون ابزارهای موسیقی نشان داده شود آنجا یک نفر بالاخره سنتور دارد می‌زند ویولن می‌زند صدایش به گوش می‌آید اما شما نمایش ابزارش رو اجازه نمی‌دهید ما این را از سال‌ها پیش ممنوع کرده‌ایم چرا؟! علتش همین است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛حجت الاسلام پورمدنی یادآور شد: نشان دادن این آلات در سیمای عمومی کشور که همه می‌بینند خود این نزدیک کردن مردم به فضای رواج و غلبه این اشیا در جامعه است این را ما از مذاق شب به کلی دور می‌بینیم لذاست که آن را اجازه نداده‌ایم سؤال ما از ضرغامی این است  که شما به عنوان وزیر آمدی خوانندگی زن را صفحه شخصی خودت پخش کردی آیا این واقعا عنوان ثانوی ترویج صادق نیست به عنوان یه مقام مسئول که بعد هم میای از نظریه خودت دفاع می‌کنی توی اون همایش و برات کف و خلاصه تشویق هم می‌کنند اگر قرار باشه حکم ثانوی هم باشه که شما میگید حکم ثانوی آقا حکم ثانوی ترویج رو چند بار تو این کتاب فرمودند که حرام است این پنج تا نقطه نظری که مجموعاً به حرف‌های ایشان به ذهن رسید که مستند به کتاب خارج فقه و درس حضرت آقاست و می شود ارجاع داد.

 پورمدنی یادآور شد: رهبری اتفاقاً مثال هم می‌زنند آقا چند جایی از عباراتشون هم اینجا هم جای دیگر  ممکن است  غزل حافظ و حتی شعر معنوی و عرفانی خوانده شود اما آهنگ آن چنان آهنگیست که انسان را به گناه وادار می‌کند مثل آهنگی که اختصاص به رقص محرم داشته باشد؛ ایشان در این خصوص هم فرموده؛ مصداق مضل عن سبیل الله.

 پور مدنی در پایان خاطر نشان کرد: مثلا آقای ضرغامی تصویری از خواننده زن با آن وضع و خصوصیات را منتشر کرده هرچند شعری که می‌خواند گناه آفرین نیست و هرچند لحن و آهنگ او لحن و آهنگ معمولی است اما در نهایت حرام است با وضع و خصوصیات کذایی واقعاً ما می‌توانیم جرات بکنیم که نسبت بدیم به کتاب الغناء رهبری معظم انقلاب و بگوییم فتوای رهبری این است و ایشان هم بیش از این چیزی ندارد این نقطه نظر دومی که در مورد گفتار این جناب وزیر در صداو سیما بود. نکته سوم ایشان در یه فراز دیگه گفتن که ایشان فرموده است یعنی رهبری معظم انقلاب که ملاک تشخیص اضلال عن سبیل الله عرف است خب بله ولکن فرمایشات ایشان را باید کامل دید در کلاس درس و استفتاهای رهبری و کتاب های ایشان هم باید ملاک قرار بگیرد .
+5
رأی دهید
-98

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۴
    visman34 - دبی، امارات متحده عربی

    چهره دیکتاتور احمق تو این عکس چه بامزست.ببین چه کیفی می‌کنه.انگار به خر گلابی دادی
    1
    73
    دوشنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    ali51reza - وستروس، سوئد

    دقیقا همونطور که ناو هواپیما بر و گروه همراه کننده ضربتی آمریکا از تنگه هرمز عبور کرد و تو سید علی مفعول جراعت نکردی تکون بخوری😇🇺🇸🇺🇸🇮🇱🇮🇱🇺🇸🇺🇸
    1
    58
    دوشنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    خشایار1980 - شیراز، ایران

    آخوند جماعت به هر پست و مقامی برسه باز هم فکرش از میانگین مردم پائین تره
    1
    60
    دوشنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    PERTAPANI - بن، آلمان

    عجب خری این!! یک خانم بخونه و کسی اصلاً تکان نخوره؟ خنگ خدا این همه آدم پامیشن شروع میکنند به قر داد و تکان خوردن!!
    1
    43
    دوشنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۱
    یا فاطمه زهرا - اودنسه ، دانمارک

    visman34 - دبی، امارات متحده عربی
    بر من گفته بودی که به گلابی حساسیت نشان میدی، پس چی شد؟
    44
    6
    دوشنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد

    پویاترین و پیشتاز ترین کشور خاورمیانه در زمان شاهنشاه فقید اکنون به چه خفتی رسیده که هنوز بحث تار مو‌ و صدای زن مطرحه و‌
    1
    30
    دوشنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    visman34 - دبی، امارات متحده عربی

    یا فاطمه زهرا - اودنسه ، دانمارک
    نه خوشم اومد فاطی.زبون وا کردی زبون بسته.متلک میگی.پس تو غیر از لیسیدنه ... آل علی کار دیگه هم بلدی . ..دیکتاتور رو هم خوب میخوری. برای من زبون درازی کن. میدونی که اون روم بالا بیاد چشممو رو همه چیز میبندمو چیزی میگم که امشب تا صبح نخوابیو و بهش فکر کنیا.
    0
    40
    دوشنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۱
    یا فاطمه زهرا - اودنسه ، دانمارک
    visman34 - دبی، امارات متحده عربی
    من که جات خالی یه خواب مفصل کردم. گویا بقیه بی‌خوابی کشیدن که اینقدر مثبت روانت کردند.
    0
    0
    ‌سه شنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.