فاکس نیوز: کنگره آمریکا تحقیقات درباره حسین موسویان را آغاز کرد

حسین موسویان، دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی (آرشیو)صدای آمریکا: مجلس نمایندگان آمریکا تحقیقات خود را درباره نقش حسین موسویان، دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی، در دانشگاه پرینستون آغاز کرد.

فاکس نیوز روز یکشنبه ۲۸ آبان در گزارشی اختصاصی اعلام کرد که «کمیته آموزش و نیروی کار» مجلس نمایندگان آمریکا در حال تحقیق درباره نقش حسین موسویان، دیپلمات پیشین حکومت ایران، در دانشگاه پرینستون است. گفته می‌شود که موسویان به تلاش برای پیشبرد منافع جمهوری اسلامی ایران مظنون است.

این تحقیقات پس از سخنرانی موسویان در نشست سالانه فرماندهی راهبردی آمریکا در شهریور گذشته کلید خورد.

بر پایه این گزارش، دوازده عضو جمهوری‌خواه این کمیته با ارسال نامه‌ای به رئیس دانشگاه پرینستون، پرسش‌های مفصلی را مطرح و از «رخنه جمهوری اسلامی» از طریق فعالیت‌های موسویان در این دانشگاه برجسته مستقر در نیوجرسی، ابراز نگرانی کردند.

لیزا مک‌کلین، قانون‌گذار جمهوری‌خواه ایالت میشیگان در مجلس نمایندگان آمریکا، که به همراه جیم بنکز، دیگر قانون‌گذار جمهوری‌خواه از ایالت ایندیانا، از بانیان ارسال این نامه به پرینستون بودند، در این باره به فاکس‌نیوز گفت: «بگذارید آشکارا بگویم که جمهوری اسلامی دوست ما نیست. آنها یک دشمن بزرگ، یک حکومت حامی تروریسم، و نیرویی بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه هستند که با حماس همدلی می‌کنند. ما نمی‌توانیم به یک ایرانی تندرو اجازه دهیم جوان‌های آمریکایی را فریب دهد و زمان آن است که در این رابطه کاری انجام دهیم.»

ویرجینیا فاکس، قانون‌گذار جمهوری‌خواه از ایالت کارولینای شمالی و رئیس کمیته آموزش مجلس نمایندگان آمریکا، نیز در این باره گفت: «افرادی که با رژیم‌های شرور همسو هستند، همچنان در نظام آموزش عالی آمریکا رخنه می‌کنند.»

او گفت: «پناه گرفتن سید حسین موسویان در دانشگاه پرینستون به مدت ۱۵ سال نمونه‌ای برجسته از این وضع است. این افراد تهدیدی جدی برای امنیت ملی آمریکا هستند و آن‌ها، بدون هیچ‌گونه مداخله یا تلاش‌های نظارتی دقیق، به حال خود رها شده‌اند. زمان آن رسیده است که برای افشای فساد آشکار و رخنه‌ای که به شدت عادی‌سازی شده است، روشنگری شود.»

پیش‌تر در پی سخنرانی موسویان در نشست سالیانه فرماندهی استراتژیک امریکا، روسای کمیته‌های نیروهای مسلح مجلس نمایندگان و سنا خواستار توضیح فرماندهی استراتژیک در این زمینه شدند.

سازمان غیردولتی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» پس از حضور موسویان، کارشناس امنیت و سیاست هسته‌ای خاورمیانه، در مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی و اظهارنظرش در صدا و سیمای جمهوری اسلامی، زنگ خطر را در این رابطه به صدا درآورد.

این سازمان با اشاره به این که حسین موسویان از عوامل جمهوری اسلامی است، تاکید کرد دانشگاه پرینستون باید به دلیل ارائه این جایگاه به موسویان برای انجام پروپاگاندا، مورد تحقیق و تفحص قرار گیرد.

صدای آمریکا شهریور ۱۴۰۲ گزارش داد که کمیته نیروهای مسلح سنا و مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به ژنرال آنتونی کاتن، رئیس ستاد فرماندهی راهبردی ایالات متحده، از او خواستند که توضیح دهد چرا در نشست این فرماندهی از حسین موسویان به عنوان یکی از سخنرانان اصلی دعوت شده بود.

سناتور راجر ویکر، عضو ارشد کمیته نیروهای مسلح سنا، و مایک راجرز، رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، در نامه مشترک خود به ژنرال کاتن نوشتند: «ما نگرانی عمیق خود را درباره حضور مبلغ بدنام ایرانی و مقام ارشد پیشین رژیم ابراز می‌کنیم.»

منصور فرهنگ، کارشناس امور بین‌الملل، نیز در این رابطه به صدای آمریکا گفت دانشگاه پرینستون باید پاسخگو باشد که چرا چنین فردی با اظهارات سراسر دروغ را به عنوان مدرس دعوت کرده وگرنه مذاکره و شنیدن مواضع «دشمن» برای آمریکا طبیعی است.

حسین موسویان پیش از این هرگونه ارتباط با ترورهای صورت گرفته در اروپا را رد کرده است.

او از جمله در مستند تلویزیونی «شرقی غمگین» که توسط رادیو فردا تهیه و پیشتر در صدای آمریکا پخش شد، در رابطه با قتل فریدون فرخزاد می‌گوید وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران از عملیات اطلاعاتی-امنیتی بی‌خبر بوده است. اما بسیاری از ناظران صحت این ادعا را رد کرده‌اند.
+40
رأی دهید
-3

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.