اینفلوئنسرهایی که از فاجعه غزه مشغول پول درآوردن هستند

یک زن اسرائیلی در سوگ قربانیان حملات حماس. برخی از اینفلوئنسرها با میلیون‌ها دنبال‌کننده جنایات حماس را انکار می‌کنندبی بی سی: از آغاز جنگ اسرائیل و غزه تعدادی از اینفلوئنسرها در شبکه مجازی ایکس در حال انتشار پست‌های گمراه‌کننده، جهت‌دار و با تصویر آزاردهنده هستند. آن‌ها در پوشش این جنگ در شبکه ایکس (توییتر سابق) از همه پیشی گرفته‌اند. در ماه اکتبر محتوی انگلیسی منتشرشده به دست این افراد در شبکه ایکس بیشترین تعداد بازدید و به اشتراک گذاشته شدن را داشته است.

این اینفلوئنسرها که تخصصی در مورد این منطقه ندارند با ندیده گرفتن جنایت‌هایی که حماس مرتکب شد و با به اشتراک گذاشتن تصاویر آرشیوی دستکاری‌شده و تصاویری که باهوش مصنوعی تولیدشده‌اند به شکلی حوادث اخیر را به تصویر کشیدند که توانست میلیون‌ها فالوئر را جذب حساب‌های کاربری‌شان کند.

متخصصانی که درزمینه اخبار جعلی فعالیت می‌کنند میگویند ظاهراً این حساب‌های کاربری با به اشتراک گذاشتن تصاویر تحریک‌کننده و اغلب نادرست در حال کسب درآمد مالی هستند. این پست‌ها با جذب مشترکان پولی به‌واسطه طرح شبکه ایکس برای شریک شدن در سود برای این افراد تولید درآمد می‌کنند.
از فعالان محیط‌زیست تا جنگجویان صلیبی ضد اسرائیل
یکی معروف‌ترین حساب‌های کاربری این موج جدید اینفلوئنسر ها، فردی است به نام جکسون هینکل. جوانی ۲۴ ساله که خودش را با عنوان ماگا کمونیست توصیف می‌کند (ماگا مخفف عظمت را دوباره به آمریکا بازگردانیم است). او طرفدار دوآتشه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه است. «ماگا» جنبشی متمایل به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده آمریکا است.

تعداد فالوورهای حساب کاربری آقای هینکل در یک ماهی که از جنگ اسرائیل و غزه می‌گذرد، چهار برابر شده و به دو میلیون نفر رسیده است و بیشترین تعداد بازدید و ری توئیت، لایک و جواب‌ها را در میان حساب‌های کاربری که اخبار این جنگ را در ایکس منتشر می‌کنند داشته است.

این رشد چشمگیر به دلیل نوع و تعداد پست‌هایی است که او منتشر می‌کند. جریانی از ادعاهای نادرست و گمراه‌کننده و ویدئوهای دل‌خراش از کودکان زخمی و خانه‌های ویران‌شده. این توییت ها باآنکه آزاردهنده و ناراحت‌کننده هستند می‌توانند موج عظیمی از مخاطبان را جذب کنند و به شکل گسترده به اشتراک گذاشته شوند.

طبق تحقیقی که شرکت لاجیکلی (شرکتی که با استفاده از هوش مصنوعی اخبار جعلی در فضای مجازی را رصد می‌کند) انجام داده است، پست‌های آقای هینکل از هفتم ماه اکتبر تا امروز بیش از ۲۰ میلیون بار در شبکه ایکس به اشتراک گذاشته‌شده‌اند. او همچنین ۷۵ درصد پست‌هایی که در شبکه ایکس درباره جنگ اسرائیل و غزه به اشتراک گذاشته‌اند را نوشته است. یعنی ۱۵ پست از هر ۲۰ پست نوشته او است.

آقای هینکل به‌عنوان کسی که صدایی چنین تأثیرگذار دارد، هیچ تخصصی در مورد این موضوع ندارد. قبل از حمله اخیر حماس، او به‌ندرت در مورد مسئله اسرائیل- فلسطینیان توییت می‌کرد و پیش‌ازاین بیشتر به خاطر پست‌های مربوط به محیط‌زیست و حمایتش از روسیه شناخته می‌شد. این مرد جوان، فعال محیط‌زیست بود تا جایی که نامش در مجله ووگ در لیست «جوانان فعال در محیط‌زیست که سعی می‌کنند کره زمین را نجات دهند» قرار گرفت.

او وقتی در فضای مجازی خودش را به‌عنوان یک «ما گا کمونیستـ» معرفی کرد به شهرت رسید. او بی‌وقفه پروپاگاندای دروغین کرملین را تبلیغ می‌کرد. مثلاً ادعای نادرست مبنی بر اینکه نازی‌ها اوکراین را اداره می‌کنند یا اینکه رئیس‌جمهور زلنسکی معتاد به مواد مخدر است. او ادعا می‌کرد ژنتیک علمی ساختگی و تقلبی است. عشق زیاد به استالین نشان می‌داد و موافق حکومت اسد در سوریه بود.

او ناگهان با وقوع حوادث ۷ اکتبرو حمله حماس به اسرائیل تغییر زاویه داد. او هرروز ده‌ها پست ضد اسرائیل منتشر می‌کرد. ازجمله اینکه اسرائیل را به‌غلط با حکومت اسلامی و القاعده مقایسه می‌کرد. سازمان‌هایی که دولت بریتانیا آن‌ها را گروه‌های تروریستی معرفی کرده است.
جکسون هینکل به تحقیقاتی از یک روزنامه اسرائیلی اشاره کرد که وجود نداشتاو ویدئوها، عکس‌ها و ادعاهایی مطرح کرده است که بی‌بی‌سی آن‌ها را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که گمراه‌کننده و بی‌دقت هستند. یکی از توییت ها تکه‌فیلم قدیمی از حمله اسرائیل به غزه را برای نشان دادن آنچه امروز در سوریه اتفاق می‌افتد به‌کاربرده است. دیگری به تحقیقی که توسط‌ هاآرتص یکی از روزنامه‌های لیبرال اسرائیل انجام‌شده اشاره می‌کند و ادعا می‌کند طبق این گزارش ۹۰۰ نفر – رقم اصلی بیش از ۱۲۰۰ نفر طبق آخرین گزارش‌های رسمی است- در حمله حماس کشته‌شده‌اند که نیمی از آن‌ها سربازان اسرائیلی بوده‌اند.

واقعیت این است که هاآرتص اصلاً چنین مقاله منتشر نکرده است. این روزنامه بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن نوشت آنچه آقای هینکل می‌گوید حاوی دروغ‌هایی آشکار است و به‌هیچ‌وجه در گزارشی از هاآرتص ریشه ندارد.» این پست هنوز در شبکه مجازی در دسترس است و بیش از پنج میلیون بازدیدکننده داشته است.

آقای هینکل تا آنجا پیش رفت که کشتاری که در روز ۷ اکتبر به دست حماس انجام‌شده بود را کاملاً نفی کرد و به‌غلط ادعا کرد شهروندانی که در فستیوال سوپرنوا شرکت کرده بودند نه توسط تفنگداران حماس، بلکه در اثر تیراندازی پلیس اسرائیل که جاده را بسته بود، کشته شدند.

آقای هینکل در توییتی می‌گوید: «حماس در ۷ اکتبر کشتاری انجام نداده است.» این توییت هنوز در این شبکه اجتماعی وجود دارد.

این ادعا هم نادرست است: ویدئوهایی که بی‌بی‌سی توانسته صحت آن‌ها را تأیید کند نشان می‌دهند تفنگداران حماس در حال کشتن شرکت‌کنندگان در فستیوال هستند. آقای هینکل در مصاحبه‌ای که بی‌بی‌سی با او انجام داد تأکید کرد دارد «حقیقت این جنگ را» بازگو می‌کند. او می‌گوید هرچند تا قبل از۷ اکتبر درباره این موضوع توییتی نداشته است اما در پلتفرم‌های دیگر دراین‌باره صحبت کرده است. آقای هینکل می‌گوید به دنبال منفعتی از هیچ موضوعی نیست و اینکه به نظرش «آدم بهتراست از راه بیان حقیقت زندگی‌اش را بگذراند تا دروغ سرایی برای موضوعاتی چنین حیاتی.»

وقتی از او درباره بی تخصص بودنش در این موضوع سؤال شد با جدیت جواب داد: «متخصصان و رسانه‌های جمعی بزرگ هم آن‌چنان تخصصی ندارند.»
نخبگان تازه از راه رسیده
جکسون هینکل تنها اینفلوئنسری نیست که از این تاکتیک‌ها استفاده می‌کند.

ماریو ناوفال، کارآفرین ارز رمز که ساکن دوبی است، پیش‌ازاین در زمینه سبک زندگی و وسایل آشپزخانه فعالیت می‌کرد. ایلان ماسک چندین بار او را تأیید کرده است. ازجمله برای دانشش درباره امور مربوط به روسیه حتی بااینکه او هیچ تخصص قابل‌اثباتی در این زمینه ندارد.

این‌طور که به نظر می‌رسد آقای ناوفال فقط طرفدار یک‌طرف در این جنگ نیست. پست‌های دائم در حال به‌روز شدن او برای ۱.۱ میلیون مخاطبش اغلب با کلماتی چون آخرین خبر، جدید، خبر تازه ارسال‌شده آغاز می‌شوند و معمولاً منبعی ندارند و گاهی فقط اطلاعات گمراه‌کننده را تکرار می‌کنند. او ویدئویی از شلیک یک راکت که در سوریه را به‌عنوان حادثه‌ای در غزه منتشر کرد. این پست درنهایت پاک شد اما یک ویدِئو دیگر که در آن ادعا می‌شد حماس یک ژنرال اسرائیلی را گروگان گرفته است همچنان در فضای مجازی در دسترس است و ۱۸ میلیون بار دیده‌شده است.

آقای ناوفال به سؤال‌های بی‌بی‌سی در این موارد پاسخ نداد.
یک ادعای نادرست بیش از ۱۸ میلیون بار مشاهده شده استگروه دیگری که از این جنگ برای بالا بردن تعداد فالوئرهای خود استفاده کردند، حساب‌های کاربری ناشناسی هستند که پست‌هایی سریع، تأیید نشده و از جهت احساسی تحریک‌کننده منتشر می‌کنند.

ایلان ماسک دو حساب کاربری ازاین‌دست را به‌عنوان منابعی که می‌توانند در بالا بردن اطلاعات درباره این جنگ کمک کنند توصیه کرده است. یکی از آن‌ها «اوسینت دیفندر» و دیگری «وار مانیتور» است. هردوی این اکانت ها پس از وقایع ۷ اکتبر صدها هزار فالوئر جدید پیداکرده‌اند.

مانند دو اینفلوئنسری که به آن‌ها اشاره کردیم، این دو حساب کاربری هم سابقه طولانی در پست کردن مطالب تأیید نشده و ادعاهای نادرست دارند. مانند تصویری از یک انفجار در نزدیکی پنتاگون که ثابت شد باهوش مصنوعی ساخته‌شده بود. همین‌طور یکی از آن‌ها درگذشته کامنت های ضد یهودی نوشته است. آقای ماسک توییتی که در آن این دو حساب را توصیه می‌کرد را پاک‌کرده است.

طبق گزارشی از دانشگاه واشنگتن، در فضای انگلیسی‌زبان توییتر اینفولئنسر ها و حساب‌های ناشناس غالب‌ترین صداها درزمینه انتشار خبرهای مربوط به جنگ اسرائیل و غزه بوده‌اند. این گزارش این حساب‌ها را «نخبه‌های تازه از راه رسیده» نامیده است.
سود بردن از فعالیت
شایان سرداری زاده از بخش بی‌بی‌سی وریفای، در این مدت مشغول رصد و بررسی کردن اخبار جعلی و پست‌های گمراه‌کننده در مورد جنگ اسرائیل و غزه در فضای ایکس بوده است. او می‌گوید: «الگوریتم شبکه‌های اجتماعی به پست‌های شوکه کننده و حیرت‌آوری که به‌طور مرتب و مداوم منتشر می‌شوند جایزه می‌دهند. وقوع یک جنگ بستر بسیار مناسبی برای تولید چنین محتوایی ایجاد می‌کند.»

«در پلتفرم ایکس و از زمان مدیریت ایلان ماسک، محتوی پست شده توسط کسانی که حساب کاربری پریمیوم دارند شامل مشوق‌هایی می‌شود. ازجمله اینکه پست‌های آن‌ها در فید دیگر کاربران قرار می‌گیرد. همچنین ایکس پرمیوم بر اساس میزان توجه و درگیر شدن مخاطبان با یک محتوی و درآمدی که از تبلیغات حاصل می‌شود، ماهانه به صاحبان حساب‌ها مبلغی پرداخت می‌کند.»

ایکس پرمیوم و پرمیوم پلاس نوع جدیدی از حساب‌های کاربری هستند که ایلان ماسک آن‌ها را شروع کرد. وقتی کاربرانی که اشتراک پولی دارند به پستی جواب می‌دهند، جواب آن‌ها تقویت می‌شود و اول‌ازهمه نشان داده می‌شود. کاربران می‌توانند اشتراک پولی به‌حساب کاربری خود پیشنهاد دهند. آن‌ها همچنین می‌توانند تحت برنامه اشتراک سوددهی از تبلیغات، مبالغی دریافت کنند.

مبلغ اشتراک در ایکس متفاوت است. به‌عنوان‌مثال آقای هینکل ماهانه ۳ دلار برای حسابش پرداخت می‌کند اما بعضی دیگر از حساب‌های کاربری مشهور ممکن است اشتراکی بین ۱ تا ۵ دلار پرداخت کنند.

تعداد حساب‌هایی که اشتراک پرداخت می‌کنند در اختیار قرار داده نمی‌شود.در ماه ژوئیه، یکی از حساب‌های کاربری به نام «وار مانیتور» که کامنت های ضد یهودی منتشر کرده بود، باذوق و شوق خبر از این داد که ۱۶۰۰۰ دلار (معادل ۱۳۰۰۰ پوند) از طرف برنامه اشتراک سوددهی برای تولیدکنندگان محتوی اکس به او پرداخت‌شده است.

کایلی وایلر، مدیر بخش تحقیقات شرکت لاجیکلی می‌گوید: «میزان سودی که مشترکان حساب‌های پرمیوم اکس دریافت کرده‌اند و رشدی که تعداد فالوئرهای آن‌ها از ۷ اکتبر داشته است به این حساب‌های کاربری دلیل بسیار خوبی برای ادامه این روند فعالیت‌ها می‌دهد.»

ایکس به درخواست بی‌بی‌سی برای پاسخ در این مورد جوابی نداد.
+20
رأی دهید
-5

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    sahandogli - لندن، انگلستان

    امیدورام اسراییل دنیا را از شر این فلسطینی ها و به خصوص حماس راحت کند
    6
    26
    دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۷
    خوش باور - تهران، ایران
    sahandogli - لندن، انگلستان
    آیا با ....ت کاری کردند که تو آرزوی مرک ۲/۵میلیون مردم بی کناه را دارد ، از انسانیت فقط یک چیز را میدانی خوردن و ر..ن .
    4
    4
    دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.