اوکراین ۲۹ پهپاد شاهد ایرانی را طی ۲۴ ساعت گذشته ساقط کرد

 پهپادهای آماده‌شده ایران برای آزمایش در یک مانور نظامی
رادیو فردا: نیروی هوایی ارتش اوکراین از حمله روسیه با ۳۸ پهپاد انتحاری ساخت ایران طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و اعلام کرد ۲۹ پهپاد را ساقط کرده است.

بر اساس این بیانیه که روز شنبه ۲۷ آبان در صفحه تلگرامی نیروهای هوایی اوکراین منتشر شده، پهپادهای یاد شده از دو نوع «شاهد ۱۳۱» و «شاهد ۱۳۶» بودند و توسط ارتش روسیه از مناطق شمالی و جنوب‌شرقی پرتاب شده و اهدافی در مناطق مختلف کشور را هدف قرار داده بود.

نیروی هوایی اوکراین می‌گوید حملات پهپادی یاد شده با ترکیبی از سامانه‌های دفاع هوایی، جنگنده‌ها و تجهیزات آتش‌باری با موفقیت دفع شد.

این گزارش اشاره‌ای به تلفات احتمالی جانی یا خسارات مادی این حملات نکرده، اما دولت اوکراین روز شنبه اعلام کرد برخی زیرساخت‌های غیرنظامی در شمال و جنوب کشور هدف حملات پهپادی قرار گرفته و باعث قطعی موقت برق در بندر اودسا شده است.

دولت کی‌یف می‌گوید شمار پهپادهای ایرانی پرتاب شده توسط روسیه به این کشور، بالاترین رقم از ۳۰ سپتامبر امسال بوده است.

این کشور همچنین هشدار داده است که با رسیدن فصل زمستان، روسیه حملات خود به زیرساخت‌های انرژی اوکراین را تشدید خواهد کرد.

روسیه زمستان پارسال نیز با پهپادهای ایرانی، حملات گسترده‌ای به تاسیسات برق اوکراین انجام داد و بخش بزرگی از مردم کشور با خاموشی و سرمای زیر صفر درجه دست به گریبان شدند.

مقامات جمهوری اسلامی برای ماه‌ها ارسال پهپاد به روسیه را تکذیب کردند، اما با ارائه شواهد روزافزون توسط اوکراین و کشورهای غربی، نهایتاً حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران، آبان پارسال به ارسال پهپاد اذعان کرد، اما مدعی شد این پهپادها «در شمار محدود و قبل از جنگ اوکراین» تحویل روسیه شده است.

اوکراین جمهوری اسلامی را به «دروغ‌گویی» متهم کرده و می‌گوید تاکنون صدها پهپاد ایرانی را ساقط کرده است.

مقامات نظامی آمریکا نیز روز ۲۰ مهر، قطعاتی را که بقایای پهپادهای ساخت ایران خواندند که علیه اوکراین به کار گرفته شده‌، برای نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل به نمایش گذاشتند.

از سوی دیگر، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه سابق ایران، اخیراً از رویکرد روسیه انتقاد کرده و گفته تهران از مسکو «رودست خورده است.» چون به گفته او روس‌ها هم پهپادها را گرفتند و هم خودشان «لو» دادند.
+17
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.