وزیر خارجه جمهوری اسلامی: ما پشت حمله پهپادی به آمریکا در دریای سرخ نبودیم

امیرعبداللهیان می‌گوید به کشتی آمریکایی حمله نکرده‌ایمایندیپندنت فارسی: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه، ۱۵نوامبر (۲۴ آبان) در مصاحبه با سی‌بی‌اس نیوز، با اشاره به جنگ جاری اسرائیل و حماس گفت: «ما واقعا نمی‌خواستیم این بحران گسترش یابد اما ایالات متحده با حمایت از اسرائیل جنگ در غزه را تشدید کرد.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی  در این مصاحبه دست داشتن تهران در حمله پهپادی دریای سرخ را هم رد کرد؛ حمله‌ای که گفته می‌شود یک ناوشکن موشکی آمریکا را هدف قرار داده بود.

بر اساس بیانیه پنتاگون، ناو یواس‌اس توماس هادنر بامداد چهارشنبه پهپادی را که از یمن «به سوی ناوشکن آمریکایی در دریای سرخ در حرکت بود»، رهگیری و سرنگون کرد. در این بیانیه مشخص نشده که چه کسی پهپاد مذکور را شلیک کرده است.

این حادثه پس از آن رخ داد که شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت ایران در یمن اعلام کردند که به کشتی‌ها در دریای سرخ حمله کنند. وزیر امور خارجه ایران درباره حمله پهپادی دریای سرخ، ادعا کرد: «یمن خودش تصمیم می‌گیرد و مستقل عمل می‌کند».

جمهوری اسلامی ایران که حامی حماس محسوب می‌شود، حمله بی‌سابقه ماه گذشته این گروه به اسرائیل را نتیجه دهه‌ها «اشغال سرزمین‌های فلسطینی» می‌داند. امیرعبداللهیان در این‌باره گفت: «آنچه حماس انجام داد، بر اساس حق مشروعش برای دفاع از خود بود». او این حمله را «واکنشی به ۷۵ سال اشغال اسرائیل» دانست و افزود: «ما با کشتار زنان و کودکان در همه جا مخالف‌ایم.»

گروه حماس هفتم اکتبر در حمله‌‌ای غافلگیرانه‌ به اسرائیل، نزدیک به یک هزار و ۴۰۰ تن را کشت و ۲۴۰ نفر را به گروگان گرفت.

وزیر امور خارجه ایران در مورد حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های شبه‌نظامی در خاورمیانه، گفت: «گروه‌هایی که در عراق و سوریه به منافع آمریکا حمله می‌کنند، خود [در این‌باره] تصمیم گرفته‌اند.»

کشتی جنگی یو‌اس‌اس کارنری ایالات متحده که برای تقویت ناوگان جنگی این کشور در مقابله با تهدیدهای احتمالی در منطقه حضور یافته، ۱۹ اکتبر سه موشک را دریای سرخ رهگیری کرد که از یمن شلیک شده بود و به نظر می‌رسد به سمت اسرائیل در حرکت بودند.

ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد که «سامانه دفاع موشکی پیکان» روز ۳۱ اکتبر موشکی را که از یمن شلیک شده بود، بر فراز دریای سرخ رهگیری و منهدم کرد.

در پی حمله حماس، اسرائیل نیز حملات هوایی گسترده‌ای را به غزه آغاز کرد و در پی آن تانک‌ها و پیاده نظامش را با هدف «از بین بردن حماس» وارد غزه کرد. در حمله اسرائیل به غزه تاکنون بیش از ۱۱ هزار نفر کشته شده‌اند که بیش از نیمی از آن‌ها زن و کودک‌اند.

ایالات متحده و ایران هر دو می‌گویند قصد دارند جلو گسترش جنگ اسرائیل و حماس را بگیرند. با این حال ایالات متحده در «حمایت از اسرائیل» و «مقابله با تهدیدهای احتمالی» ناوگان عظیم جنگی‌اش را به منطقه اعزام کرده است و شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران هم در سوریه، حملات پراکنده‌ای را علیه نیروهای آمریکا مستقر در این کشور انجام می‌دهند و آمریکا نیز متقابلا مواضع آن‌ها را هدف قرار می‌دهد.
+4
رأی دهید
-97

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۴
    saeed scotland - لاس وگاس، ایالات متحده امریکا

    اگر در قطب شمال هم یه داستان تروریستی پیش بیاد شما پشتش هستید چه برسه به دریای سرخ
    2
    101
    ‌پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۳
    Hassan1479 - تهران، ایران

    ج.ا ...ی خورده ( راکت زده) و الان پشیمان است ، چون دیده سمبه پر زور است ، انتظار نداشت بایدن جدی برخورد کند و حالا حاشا می‌کند.
    4
    88
    ‌پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد

    رهبر و وزیر خارجه همه چیز ندان نظام اخوندی مثل اینکه به چیز خوردن افتادن که ادعا میکنن ما دخالتی در جنگ حماس با اسرائیل نداشتیم . ولی خیلی جالب است که امیر عبداللهیان می‌گوید «ما واقعا نمی‌خواستیم این بحران گسترش یابد اما ایالات متحده با حمایت از اسرائیل جنگ در غزه را تشدید کرد.» پس چرا رهبر و وزیر خارجه در اینجا و انجا ادعا میکنن ما در جنگ حماس نقشی نداشتیم ولی عبداللهیان در روز روشن و جلوی دوربین می فرماید که انها نمی خواستن جنگ اسرائیل و غزه به طول به انجامد! این خواستن و نخواستن بخودی خود خبر از این میدهد که نظام اخوندی در شبیه خون 7 اکتبر خواستن که بالا 1500 نفر انسان بی گناه بدست تروریستهای حماس کشته شوند و بیشتر از 200 پیرزن و پیرمرد و کودک و جوان اسرائیلی را به گروگان گیرند, ولی نخواستن بیشتر از این جنگ ادامه داشته باشد تا حماس و جهاد اسلامی اسرائیلیها را بخاطر گروگانها به میز مذاکره بیاورند و انگاه قرت بازی کردنهای رهبران حماس و جهاد اسلامی بخاطر گروگانها اسرائیلیها را بدریوزگی اندازند!
    1
    45
    ‌پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    حالا این یارو چرا رنگ و روش پریده !؟ احتمالاً پوشک لازمه !
    3
    68
    ‌پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    mina minavand - هانور، آلمان

    ترجمه اش میشه ما غلط کردیم،لطفا بذارید ما سرکار باشیم و به دزدیها،اعدامها،تجاوزها،شکنجه ها ادامه بدیم.
    2
    40
    ‌پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

    چرا خودتو ضایع میکنی ؟ هواپیما اوکراینی را هم شما نزدید مهسا ا و آرمیتا را هم شما نکشتید حزب الله و حماس هم مال شما نیس کلا همش کار دشمنه. تا خرخره فرو رفتید تو خون مردم
    1
    34
    ‌پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    دکمه .. خوردم رو داره دنبالش میگرده
    2
    31
    ‌پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    مهدی52 - روتردام، هلند

    .....وه خوردم رو برای همین روزها درست کردند، سمیه پر زور بوده نه؟؟؟
    2
    30
    ‌پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    mitra55 - تهران ، ایران

    پس حتما جلوش بودید
    3
    29
    ‌پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    sahandogli - لندن، انگلستان
    44 مفت شعار می داداند امروز که وضعیت خیلی جدی شده چقدر ترسیده اند و پسر خوبی شده اند. از اول هم می دانستیم ایران توان مقابله و جنگ با اسراییل و آمریکا را دارد. و از ترسش تهدید می کرد تا کس نزدیکش نشود. ایران دارای قدرت نظامی قوی نیست که بخواهد وارد جنگی شود. هر جنگی ایران را به سوی نابودی و تجزیه می کشد
    2
    19
    ‌پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    قوقولی مقولی - مادرید، اسپانیا
    این داستان ها رو برای عمه جونت تعریف کن، هم خودتون ، هم آمریکا و اسرائیل و هم سرویس‌های امنیتی و جاسوسی جهان میدونن چه خبره
    1
    17
    ‌پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    ماینر - اسن، آلمان
    عبدالله ر...ی با رررررر شمشیری،،این دور رو برای آمریکا برداشتی که فقط با یک رزم‌ناو ایران رو نابود میکنه؟
    1
    5
    ‌پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.