دادگاهی در هلند رای به پرداخت غرامت به پنج ایرانی قربانی حملات شیمیایی عراق داد

 مراسم گرامیداشت قربانیان حمله شیمیایی به شهر سردشت در ایرانرادیو فردا: دادگاهی در هلند رای داد که یک شرکت صادرکننده مواد اولیه تولید بمب‌های شیمیایی عراق، به پنج ایرانی قربانی حملات شیمیایی عراق در جنگ با ایران غرامت پرداخت کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه ۲۴ آبان گزارش داد که پنج ایرانی قربانی بمباران شیمیایی عراق علیه دو شرکت هلندی اقامه دعوی کرده بودند، اما دادگاه این کشور تنها یک شرکت که از حضور در دادگاه سر باز زده بود را به پرداخت غرامت محکوم کرد.

دقیقا مشخص نیست آیا مبلغ غرامت در دادگاه روز چهارشنبه نیز مشخص شده است یا نه.

بر اساس این گزارش، پنج ایرانی قربانی سه حمله شیمیایی در سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۶، به دادگاه هلند شکایت کرده بودند که این شرکت‌ها همان زمان صادرات «تیونیل کلرید» به عراق داشته‌اند؛ ماده‌ای که در ساخت گاز خردل نیز کاربرد دارد.

وکلای این پنج ایرانی گفته‌اند دو شرکت یاد شده یا از این موضوع آگاه بودند یا این‌که اصولا بایستی متوجه می‌بودند که این ماده در ساخت تسلیحات شیمیایی نیز کاربرد دارد و رژیم صدام حسین علیه ایران حملات شیمیایی انجام می‌دهد.

دادگاه هلند شرکت «فورافینا بلگینگن» که پیشتر «کا‌بی‌اس هلند» نام داشت را بعد از عدم حضور نماینده شرکت در دادگاه برای دفاع از خود به پرداخت غرامت محکوم کرد.

اما وکلای شرکت «اوتجیاها بی.وی» که پیشتر «ملچِمی» نامیده می‌شد با حضور در دادگاه گفته‌اند که این شرکت هیچ اطلاعی درباره استفاده از «تیونیل کلرید» صادراتی به عراق در ساخت تسلیحات شیمیایی نداشته است.
بمباران شیمیایی سردشت، ۳۵ سال بعد از واقعهدادگاه هلند با استدلال وکلای این شرکت مجاب شده است.

دادگاه هلند می‌گوید ماده «تیونیل کلرید» به غیر از تولید گاز خردل، در ساخت آفت‌کش و مواد پلاستیکی نیز کاربرد دارد و دولت هلند در زمان جنگ ایران و عراق، مشوق افزایش تجارت بازرگانی با عراق بوده و بر صادرات این ماده محدودیت‌هایی وضع نکرده بود.

رسانه‌های هلند تیرماه امسال گزارش داده بودند که چهار تن از قربانیان ایرانی حمله شیمیایی عراق، همراه با یک پزشک برای رسیدگی به پرونده شکایت از دو شرکت محلی به این کشور سفر کرده و در دادگاه حضور یافته‌اند. یک ایرانی دیگر نیز به‌صورت مجازی و آنلاین در دادگاه حضور یافته بود.

سی‌وشش سال از حمله شیمیایی ارتش عراق به شهر سردشت در آذربایجان غربی ایران می‌گذرد، اما تلفات دقیق این بمباران مشخص نیست.

حدود هفت ماه بعد از حمله شیمیایی به سردشت، شهر حلبچه در عراق به شکل وسیع‌تری بمباران شیمیایی شد. بعد از گذشت ۳۶ سال هنوز مصدومان این بمباران شیمیایی زندگی عادی ندارند و تحت نظر پزشکان هستند.
+13
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.