ارتش اسرائیل در بیمارستان شفا از حاضران «بازجویی» می‌کند

 تصویری که ارتش اسرائیل از نیروهای خود برای انجام عملیات در اطراف بیمارستان الشفا غزه منتشر کرده استرادیو فردا: نیروهای اسرائیلی روز چهارشنبه ۲۴ آبان پس از پنج روز درگیری با نیروهای حماس در محوطه و اطراف بیمارستان الشفا غزه، وارد ساختمان آن شدند.

خبرگزاری رویترز از قول شاهدان عینی گزارش داده است که نظامیان اسرائیلی بدون هیچ درگیری در داخل ساختمان بیمارستان شفا، در حال جستجوی اتاق‌های آن هستند و با خود برخی کمک‌های انساندوستانه نیز آورده‌اند.

طی روزهای گذشته نیروهای اسرائیلی درگیر نبردی سنگین در محوطه و اطراف این بیمارستان بودند و می‌گویند نیروهای حماس بیمارستان شفا را به مقر عملیات و حملات خود تبدیل کرده و زیر ساختمان آن تونل‌های نظامی وجود دارد.

منابع اطلاعاتی آمریکا نیز این موضوع را تایید کرده و ۲۷ کشور اروپایی روز دوشنبه به‌اتفاق آراء، گروه افراطی حماس را به‌دلیل آنچه استفاده از بیمارستان‌ها و افراد غیرنظامی به عنوان «سپر انسانی» در جنگ با اسرائیل خواندند، محکوم کردند.

حماس این موضوع را رد کرده و آن را «تبلیغات دروغین اسرائیل» خوانده است.
یک سرباز اسرائیلی در کنار جعبه‌هایی که گفته می‌شود حاوی کمک‌های دارویی و غذای کودک برای بیمارستان شفا در غزه استارتش اسرائیل می‌گوید نیروهایش پس از کشتن شبه‌نظامیان حماس در درگیری‌های بیرون از بیمارستان، «سلاح‌ها و تجهیزات تروریستی» را در داخل محوطه بیمارستان کشف کردند، اما هیچ درگیری و اصطکاکی با غیرنظامیان، بیماران یا کارکنان بیمارستان شفا وجود نداشته است.

ارتش اسرائیل گفت: «نیروهای ما قبل از ورود به بیمارستان با مواد منفجره و نیروهای تروریستی مواجه شدند و درگیری رخ داد که در آن تروریست‌ها کشته شدند».

شاهدان عینی نیز در گفت‌وگو با رویترز تایید کرده‌اند که در داخل بیمارستان وضعیت آرام است و تنها در برخی مواقع صدای شلیک پراکنده شنیده می‌شود.

ارتش اسرائیل همچنین تصاویری از جعبه‌های «کمک‌های دارویی و غذای کودک» منتشر کرده‌اند که همراه با تانک‌ها به بیمارستان منتقل شده است: «تیم‌های پزشکی ما و سربازان مسلط به زبان عربی اسرائیل در صحنه هستند تا اطمینان حاصل کنند این تجهیزات به‌دست نیازمندان می‌رسد».

قطع برق بیمارستان طی هفته‌های گذشته به خاطر نبود سوخت و کمبود شدید دارو و تجهیزات پزشکی، همراه با درگیری‌ شدید بین نیروهای حماس و اسرائیلی در اطراف بیمارستان، با نگرانی شدید جامعه جهانی مواجه شده بود.

مقامات غزه می‌گویند بسیاری از بیماران از جمله سه نوزاد تازه متولد شده در روزهای اخیر در نتیجه محاصره بیمارستان توسط نظامیان اسرائیل جان خود را از دست دادند.

احمد المحلاتی، جراح فلسطینی و از کارکنان بیمارستان شفا، سه‌شب شب در تماس با خبرگزاری رویترز گفته بود که کادر پزشکی از ترس بمباران، در محوطه بیمارستان پنهان شده‌اند.

رویترز می‌نویسد با صدای این پزشک شلیک متمادی نیز شنیده می‌شد؛ صدایی که آقای المحلاتی آن را شلیک تانک‌ها توصیف کرده بود.

او گفته بود: «یکی از تانک‌ها از دروازه اصلی شرقی وارد بیمارستان شده و جلوی بخش اورژانس پارک کرده است».

به گفته او، اسرائیلی‌ها از قبل به مدیریت بیمارستان گفته بودند قصد ورود به ساختمان را دارند.

یک شاهد عینی دیگر به رویترز گفته است نظامیان اسرائیل ساعت ۳:۰۰ صبح چهارشنبه وارد بیمارستان شدند، اما هیچ درگیری در داخل ساختمان اتفاق نیفتاد.

مارتین گریفیث، رئیس آژانس امدادرسانی سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه با انتشار پیامی در شبکه ایکس گفت «بیمارستان‌ها میدان جنگ نیستند».

او گفت حفاظت از نوزادان، بیماران، کادر پزشکی و همه غیرنظامیان باید در اولویت باشد.
یک متخصص بیمارستان شفا: هرگز نه نیروهای حماس را در بیمارستان دیدم نه حتی یک اسلحهبی بی سی: ما توانستیم با دکتر احمد مخللاتی در داخل بیمارستان شفا صحبت کنیم. او که عصبانی و ناامید بود گفت: «صلیب سرخ و دولت‌های بریتانیا و آمریکا کجا هستند؟ آیا همه منتظرند همه ما اینجا بمیریم و بعد بگویند ما مردم خوبی بودیم؟»

این جراح پلاستیک از وحشتی گفت که عملیات سربازان و جستجوی اتاق به اتاق در میان کارکنان و بیماران داخل ساختمان بیمارستان شفا ایجاد کرده است. او گفت نیروهای اسرائیلی افرادی را که در روزهای اخیر تلاش می‌کردند بیمارستان را ترک کنند هدف قرار می‌دادند و تعدادی کشته شدند.

این پزشک به ما گفت که هرگز نه حتی یک اسلحه یا نه حتی حضور حماس را در بیمارستان ندیده است. او افزود که در هر ساختمانی در غزه از جمله بیمارستان شفا تونل‌هایی وجود دارد.

دکتر مخللاتی اصرار داشت که فقط غیرنظامیان در بیمارستان حضور دارند و ارتش اسرائیل را برای ارائه مدرکی دال بر فعالیت حماس در آنجا به چالش کشید.
«بیمارستان برق و آب و اکسیژن ندارد»
او گفت بیمارستان بدون برق، اکسیژن و آب است. به گفته او، شش نوزاد نارس در روزهای اخیر جان خود را از دست دادند و او نگران است که بقیه هم به دلیل کمبود اکسیژن و کمبود برق «یکی یکی» از دست بروند.

این دکتر گفت که جراحی‌های ضروری روز سه‌شنبه تنها با آرام‌بخشی خفیف انجام شد و بیماران «از درد فریاد می‌کشیدند و هیچ عمل جراحی در روز چهارشنبه امکان پذیر نیست.»

دکتر مخللاتی گفت که پزشکان دیروز به دلیل کمبود تجهیزات از جمله دستگاه تنفس مصنوعی قادر به کمک به یک بیمار سوختگی نبودند و مجبور شدند «بگذارند او بمیرد».

او در پاسخ به این سوال که آیا نیروهای اسرائیلی کمک‌های پزشکی به بیمارستان آورده‌اند، گفت: «اگر به من بستگی داشت، [هر گونه کمکی] را رد می‌کردم. ۴۰ روز است ما را می‌کشند و حالا می‌خواهند به من سرم بدهند.»
ارتش اسرائیل می‌گوید عملیات در بیمارستان شفا ادامه دارد
ارتش اسرائیل از ادامه عملیات در بیمارستان شفا خبر داده و گفته است که نفراتش «در یک منطقه مشخص بیمارستان شفا به عملیات دقیق و هدفمند علیه حماس ادامه می‌دهند و مشغول جستجوی زیرساخت‌ها و تسلیحات تروریستی حماس هستند».

یک روزنامه‌نگار داخل بیمارستان صبح امروز به بی‌بی‌سی گفت که افراد ارتش اسرائیل همراه با پزشکان و مترجمان اتاق به اتاق به بازجویی از کارکنان و بیماران پرداختند.

ارتش اسرائیل می‌گوید که کمک‌های بشردوستانه را به دروازه ورودی بیمارستان رسانده است.

ارتش اسرائیل قبلا گفته بود در تلاش است تا دستگاه‌های انکوباتور (دستگاه نگهداری نوزادان نارس) و غذای نوزاد را به بیمارستان، که ده‌ها نوزاد حاضر در آن به مراقبت پزشکی نیاز دارند، تحویل دهد.

این در حالی است که یک موسسه خیریه می‌گوید بیمارستان شفا انکوباتور دارد اما برای استفاده از تجهیزاتش نیازمند سوخت است.تصویری از بیمارستان‌های غزه
+75
رأی دهید
-3

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    hamidesabz - لندن، انگلستان

    حالا وقت نشان دادن این است که اسراییل با مردم جنگ ندارد! برق بیمارستان را وصل کند ، امکانات درمان را تجهیز کند و امنیت بیمارستان و آنانکه در آن پناه گرفته اند را تضمین کند!
    7
    28
    ‌چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.