چرا برخی تحلیل‌گران معتقدند اسرائیل در تخریب تونل‌های حماس در غزه ناکام مانده است؟

العربیه: به‌رغم حملات سنگین اسرائیل به نوار غزه که وارد دومین ماه خود شده و بیش از 11000 کشته فلسطینی برجای گذاشته است، تحلیلگران تاکید دارند که اسرائیل در تحقق بسیاری از اهداف خود برای نابودی جنبش حماس، ناکام مانده است.

بر اساس ارزیابی‌ دفتر رسانه‌ای دولتی در غزه، اسرائیل تا به امروز نتوانسته بر معضل تونل‌های حماس فایق آید و این تونل‌ها، بزرگترین مانع برابر اسرائیل را تشکیل داده است.

به گزارش «نیویورک تایمز»، اسرائیل به دلیل حساسیت اوضاع تا این لحظه همچنان تاکتیک حملات هوایی و جنگ خیابانی را در غزه دنبال می‌کند.
اقدام بعدی
نقاط سوق الجیشی بسیار خطرناکی در نوار غزه وجود دارد که سربازان اسرائیلی از آنها مطلعند و خطر بالقوه آنها در جنگ شهری را پیش‌بینی کرده‌اند. این نوع خطرات شامل نقاط کمین، دید کور و از همه مهمتر ورودی‌های بمب‌گذاری شده تونل‌های زیرزمینی است.

همزمان با پیشروی مستمر نیروهای اسرائیلی در غزه، اساسی‌ترین خطر در زیر پای آنها قرار دارد زیرا عوامل حماس، تونل‌های پیچ در پیچ و پنهان را ساخته‌اند که به گمان برخی، در طول بیشتر مساحت غزه و چه‌بسا تمامی آن، امتداد داشته و تحت کنترل کامل حماس است.

این تونل‌ها حاوی کریدورهایی است که تا زیر مناطق مسکونی پرجمعیت، امتداد یافته و به عوامل حماس اجازه می‌دهد به‌دور از چشمان دشمن، جابجایی و تحرک داشته باشند.
انبارهای تسلیحات و غذا
تحلیل‌گران بر این باورند که انبارهای ذخیره تسلیحات، غذا و آب و حتی مراکز فرماندهی و مساحت‌های گسترده کافی برای تردد خودروها در این تونل‌ها وجود دارد.

درها و دروازه‌هایی با نمای عادی به عنوان نقاط عبور پوششی وجود دارند که عوامل مسلح حماس می‌توانند به دور از چشم‌ها برای انجام ماموریت‌های خود خارج شده و سپس بازگردند.

تنها عده معدودی از اسرائیلی‌ها مستقیما این تونل‌ها را به چشم دیده و هیچ شخص خارجی، نقشه دقیقی از این شبکه ندارد.

اما عکس‌ها، فیلم‌ها و گزارش‌های افرادی که در تونل‌ها بوده‌اند، خطوط کلی این سیستم و نحوه استفاده از آن را نشان می‌دهد. همچنین عکس‌هایی که روزنامه‌نگاران در داخل کریدورها گرفته‌ و گزارش‌های محققان متخصص تونل‌ها و اطلاعات جمع‌آوری شده از سوی نیروهای اسرائیلی هنگام حمله به غزه در سال 2014 نیز وجود دارد.
تونل‌های تاکتیکی
سازه‌های بتن‌آرمه بیش از این که یک خط لوله عبور باشد، به عنوان پناهگاه‌های ضدحملات، اتاق‌های برنامه‌ریزی، انبارهای مهمات و محل نگهداری اسیران عمل می‌کنند.

برچیدن تونل‌ها، بخش مهمی از استراتژی اسرائیل برای نابودی رهبری حماس در پی حمله 7 اکتبر است که اسرائیل از آن به عنوان توجیهی برای بمباران مناطق غیرنظامی، از جمله حمله هوایی بزرگ اسرائیل به منطقه پرجمعیت جبالیا، استفاده کرد.

این در حالی است که حماس وجود تونل‌های خود در زیر جبالیا را تکذیب کرده است.

نیروهای اسرائیلی برای انهدام تونل‌های زیر زمینی در غزه باید ورودی‌های پنهان‌شده در زیرزمین‌های ساختمان‌های شهری منتهی به تونل‌های بتنی را پیدا کنند.

به گفته کارشناسان، این تونل‌ها معمولاً شش و نیم فوت طول و سه فوت عرض دارند که عوامل حماس را مجبور می‌کند تا در آنها به شکل یک ستون حرکت کنند.
روایت زن 85 ساله
یک زن 85 ساله اسرائیلی که پس از 7 اکتبر به مدت 17 روز در تونل‌ها اسیر بود، توضیح داد که از میان «شبکه عنکبوتی» تونل‌های مرطوب، عبور کرده که نهایتا به سالن بزرگی ختم شد که بیش از 20 اسیر در آنجا بودند.

تخمین زده شده که هنوز بیش از 200 گروگان اسرائیلی نزد حماس هستند که بسیاری از آنها احتمالاً در همان تونل‌هایی بسر می‌برند که اسرائیل قصد تخریب آنها را دارد.

این تونل‌ها در منطقه رفح نیز وجود دارد که از آنها برای واردکردن انواع کالاها و محصولات از مصر به غزه استفاده می‌شود.

بنا به گزارش شماری از کارگران، در بخش‌هایی از رفح، تونل‌های زیادی وجود دارد که برخی از آن‌ها در اعماق مختلف، باهم تلاقی می‌کنند.
عملیات خطرناک
اگرچه ارتش اسرائیل از تفوق و برتری تمام عیار در شمار نفرات و تجهیزات نظامی نسبت به عوامل مسلح حماس برخوردار است ولی عملیات اسرائیل در تونل‌های حماس، ماموریت بسیار خطرناکی به‌شمار می‌آید.

جان دبلیو اسپنسر، پژوهشگر درعرصه جنگ شهری در موسسه «جنگ مدرن» در آکادمی نظامی ایالات متحده، آن را شبیه به «جنگ در زیر دریا» به جای نبرد روی سطح زمین توصیف می‌کند.

اسپنسر اخیرا در برنامه «مدرن وارفیر پروجکت» گفته است: «هیچ چیزی که روی سطح زمین استفاده می‌شود در چنین محیطی کار نمی‌کند و شما باید از تجهیزات تنفسی، دید، جابجایی، ارتباطی و جنگ‌افزاری و مشخصا تیراندازی استفاده کنید.»

طبق گفته کارشناسان، خطر عمده در ورود به تونل‌ها، بمب‌گذاری‌ شدن ورودی‌ها است و مهندسان تلاش خود را بر منهدم کردن ورودی‌ها به جای نابودکردن تمامی این تونل‌ها متمرکز خواهند کرد.
تله‌های انفجاری
تنها راه یافتن ورودی تونل‌ها در زیرزمین ساختمانها، ارسال تیم‌های پاکسازی پیاده است که آنها را مستقیما در معرض خطر انفجار از راه دور یا مواد منفجره فیلتردار یا حملات ناگهانی عوامل حماس قرار می‌دهد.

از سوی دیگر، در صورت موفقیت نیروهای اسرائیلی در نابودکردن یک تونل‌ از طریق حملات هوایی یا مواد منفجره زمینی، حماس به سرعت می‌تواند ورودی‌های دیگری را حفر کند.

از تونل‌های حفرشده در غزه اساسا برای قاچاق کالا به و از مصر برای دورزدن محاصره اسرائیل استفاده می‌شد، اما فعالان فلسطینی، تونل‌هایی برای حمل موشک، پرتاب‌گرهای راکت و حفاظت اعضای گروه‌های فلسطینی از دید ماهواره‌ها و هواپیماهای اسرائیلی و همچنین حمله به داخل خاک اسرائیل ساختند.

به گفته تحلیلگران، نیروی هوایی اسرائیل بمب‌های ساخت آمریکای بیشتری را برای انهدام شبکه پیچ در پیچ تونل‌های مورد استفاده عوامل حماس در نوار غزه دریافت کرده است، با این حال تا به‌ امروز هیچ پیشرفتی در زمینه تخریب تونل‌های مذکور رقم نزده است.
+11
رأی دهید
-41

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    راه های بسیاری برای مقابله با این تونل های موش ها وجود دارد. مثلا استفاده از سگ های تعلیم یافته و یا استفاده از چیزی شبیه گاز اشک اور
    5
    22
    یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.