نماینده ایران در سازمان ملل: قصد گسترش این جبهه جنگ علیه اسرائیل را نداریم

امیرسعید ایروانیرادیو فردا: یک روز پس از اظهار نظر وزیر خارجه جمهوری اسلامی درباره «اجتناب‌ناپذیر» بودن گسترش جنگ اسرائیل با گروه افراطی حماس، نماینده ایران در سازمان ملل تاکید کرد که حکومت ایران قصدی برای گسترش این جنگ «ندارد».

به‌رغم شواهد گسترده از سازمان‌دهی و تجهیز نیروهای شبه‌نظامی منطقه توسط جمهوری اسلامی و تهدید اخیر وزیر خارجه ایران درباره ورود شبه‌نظامیان منطقه به جنگ غزه، نماینده ایران در سازمان ملل مدعی شده است ایران تنها «تامین مالی» این گروه‌ها را بر عهده دارد و آنها را هدایت نمی‌کند.

در حالی که ایالات متحده و اتحادیه اروپا حماس را گروهی تروریستی می‌دانند، تهران هرگز کمک‌های خود به این گروه را تکذیب نکرده است.

اظهارات امیرسعید ایروانی، نماینده جمهوری اسلامی، در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان که پنج‌شنبه شب، ۱۸ آبان، پخش شد درباره تامین مالی گروه‌های شبه‌نظامی منطقه در حالی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه، پیشتر در واکنش به اتهامات علیه جمهوری اسلامی در کمک به سازمان‌دهی حمله حماس به اسرائیل مدعی شده بود ایران تنها «حمایت معنوی و تبلیغاتی» از شبه‌نظامیان منطقه می‌کند.

با این‌ حال، آقای امیرعبداللهیان روز پنج‌شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای قطری خود اسرائیل را تهدید به ورود نیروهای شبه‌نظامی منطقه به جنگ کرد.

او گفت: «به ‌دلیل گسترش شدت جنگ علیه ساکنان غیرنظامی غزه، اکنون گسترش دامنه جنگ اجتناب‌ناپذیر شده است.»

از طرفی، اسماعیل قاآنی فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران از ۱۵ مهرماه، همزمان با تهاجم حماس به اسرائیل، در لبنان حضور دارد.

آقای ایروانی در مصاحبه خود با شبکه سی‌ان‌ان آمریکا در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه آیا ایران در حملات همزمان حزب‌الله، حوثی‌های شیعه یمن و گروه‌های نیابتی در سوریه و عراق، علیه آمریکا و اسرائیل دست دارد، مدعی شد به رغم حمایت‌های مالی جمهوری اسلامی از حماس و دیگر گروه‌ها، تهران آنها را هدایت نمی‌کند.

او در ادامه اذعان کرد که «هماهنگی‌ و همکاری» وجود دارد، اما ایران هدایت هیچ عملیاتی را انجام نمی‌دهد.

او ماهیت ارتباط ایران با گروه‌های نیابتی را به نقش حمایت آمریکا از اسرائیل تشبیه کرد: «ما به صراحت گفته‌ایم که ایران در هیچ حمله‌ای علیه نیروهای آمریکایی در منطقه دخالت ندارد. هرگونه حمله به نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق تصمیم خود آنها (شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی) و تحت هدایت خودشان است.»

اظهارات ایروانی در روزی منتشر شد که آمریکا به یک انبار تسلیحات سپاه پاسداران و گروه‌های نیابتی‌اش در شرق سوریه حمله هوایی انجام داد.

در پی این حملات، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده اعلام کرد که این «حمله دقیق» پاسخی به «یک سلسله حملات علیه پرسنل آمریکایی در عراق و سوریه توسط وابستگان سپاه قدس ایران» بوده است.

نیروهای ایالات متحده و ائتلاف از ۱۵ مهرماه دست‌کم ۴۶ بار در سوریه و عراق هدف حملات پهپادهای و موشکی قرار گرفته‌اند.

ایروانی می‌گوید هیچ «مکالمه مستقیمی» درباره مهار درگیری در اسرائیل با همتای آمریکایی خود در سازمان ملل نداشته است.

او مدعی شد، جمهوری اسلامی تاکید دارد که «ما این جبهه جنگ را گسترش نمی‌دهیم و برای آرام کردن متحدان خود در منطقه تلاش می‌کنیم».

او گفت دیگران هم باید سهم خود را انجام دهند: «در صورت ادامه جنگ در غزه، درگیری همچنان می‌تواند گسترش یابد.»

آقای ایروانی همچنین در واکنش به سوال موکد سی‌ان‌ان پیرامون حمایت ایران از قتل ۱۴۰۰ شهروند اسرائیلی در حمله ۱۵ مهرماه حماس گفت: «این سوال باید از حماس پرسیده شود. ایران مستقیماً در این حمله نه دخالتی داشته، نه مشورتی کرده و نه جزئیات قبلی در مورد این عملیات داشت.»

ایروانی گفت: «جنگ است دیگر. این جنگی است که ۷۵ سال پیش آغاز شده است. اگر ما بودیم، نه. ما این کار را نمی‌کردیم.»

سی‌ان‌ان قبلاً گزارش داده بود که گروه‌های مورد حمایت ایران در حال برنامه‌ریزی برای افزایش حملات به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه هستند، زیرا ایران به دنبال سوء استفاده از واکنش‌های منفی در منطقه به حمایت آمریکا از اسرائیل در جنگ غزه است.
+1
رأی دهید
-27

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

    پس چی شد اون همه شعار مرگ بر اسرائیل و ما اسرائیل را ازرو نقشه پاک میکنیم؟ فورا جا زدید؟ فقط برا مردم ایران شیر هستید و هر روز شکنجه و قتل و اعدامشون میکنید ؟ تو روح خمینی و دینش
    1
    37
    شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Persian2600 - استکهلم، سوئد

    به جون همان امامان و اسلام و قرآنی که ما. تتون رو براش پاره میکنید از ترس اینکه اسراییل کاسه کوزتونو نریزه به هم خوب خوتونو خیس و قهوای کردید
    0
    20
    شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.