حس امنیت کاذب کرم ضدآفتاب می‌تواند احتمال سرطان را افزایش دهد

العربیه: کرم ضدآفتاب از طریق جذب، انعکاس یا پراکنده کردن اشعه ماوراءبنفش، از پوست انسان در برابر زیان‌های نور خورشید محافظت می‌کند، اما به گفته دانشمندان استفاده از آن خطراتی دارد که در مفهوم «پارادوکس ضدآفتاب» خود را می‌نماید.

برای آزمایش این پارادوکس، دانشمندان در کانادا پژوهشی میدانی انجام دادند. این تحقیق با هدف تعیین عوامل مؤثر در بروز انواع سرطان پوست، مشهور به «ملانوما»، در استان‌های کناره اقیانوس اطلس انجام شد.

آنها دریافتند که ساکنان نوا اسکوشیا و جزیره پرنس ادوارد، دو استان با میزان بالای ملانوما، عموما از کرم ضدآفتاب و دیگر محافظ‌ها استفاده می‌کنند، از خطرات در معرض آفتاب قرار گرفتن آگاه هستند، و به «شاخص یو.وی»، که نشانگر میزان اشعه ماوراءبنفش است، پای‌بند هستند. با این وجود، ساکنان این دو استان بیشترین میزان آفتاب‌زدگی را نیز داشتند، که منجر به انواع سرطان‌های پوستی شد.

این یافته‌ها حاکی از درستی پارادوکس ضدآفتاب است، که بر اساس آن افرادی که بیشتر در معرض آفتاب قرار می‌گیرند، تمایل بیشتری به استفاده از کرم ضدآفتاب دارند، اما استفاده نادرست یا کم از این محصول توسط آنها، که برای‌شان امنیت کاذب ایجاد می‌کند، منجر به نتیجه معکوس می‌شود.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می‌تواند باعث برنزه شدن و آفتاب‌سوختگی شود. تلاش بدن برای محافظت از سلول‌های پوست در برابر اشعه ماوراءبنفش منجر به برنزه شدن می‌شود. آفتاب‌سوختگی مرحله بعدی است و نشانه آسیب جدی پوست است.

آفتاب‌سوختگی مکرر احتمال ابتلا به ملانوما را افزایش می‌دهد. به همین دلیل هم محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراءبنفش برای جلوگیری از ملانوما، به ویژه در دوران اولیه زندگی، مهم است.

به گفته کارشناسان، کرم ضد‌آفتاب مهم است، اما تنها یکی از عوامل محافظت از پوست است، و به تنهایی کارگر نیست. استفاده از این محصول در کنار لباس محافظ آفتاب و دیگر وسایل و محصولات می‌تواند بهتر جلوی سرطان پوست را بگیرد.

علاوه بر این، استفاده مکرر از کرم ضدآفتاب، به ویژه پس از شنا، تعریق، یا خشک کردن بدن با حوله توصیه می‌شود. به‌ویژه مهم است که حدود 15 تا 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن و در معرض آفتاب قرار گرفتن، از کرم ضدآفتاب استفاده کرد.
+1
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.