مجید محمدی: تهران و حزب‌الله پس از انداختن حماس زیر اتوبوس حالا فقط به فکر بقای خود هستند


رادیو فرانسه: مجید محمدی : "ستاد فرماندهی حملات هفتم اکتبر در تهران بود. ولی بر خلاف انتظار رژیم ایران جنایات حماس به بسیج یکجانبه افکار عمومی غرب و جهان عرب علیه اسرائیل منجر نشد. جالب‌تر از همه هیچ پشتیبانی در داخل ایران از فلسطینیان صورت نگرفت و حتا خود حکومت اسلامی نیز نتوانست یک تظاهرات و گردهم‌آیی درخور در دفاع از حماس و فلسطینیان برگزار کند. از هفته دوم پس از حمله حماس، رژیم ایران و حزب‌الله به این نتیجه رسیدند که حالا که حماس را زیر اتوبوس انداخته‌اند، آنان باید خود را به هر طریقی حفظ کنند."

حکومت اسلامی ایران و حزب الله لبنان برغم همه تهدیدهای لفظی علیه اسرائیل و به کارگیری ادبیات رایج  خود در دفاع از فلسطین و سازمان حماس می‌کوشند از دامنگیر شدن جنگ جاری در غزه یا گرفتار شدن در شعله‌های آن جلوگیری کنند. این تغییر رویکرد که با همه ادعاهای حکومت ایران در پشتیبانی از حماس یا فلسطینیان ناسازگار است چه آسیب هایی به موقعیت جمهوری اسلامی در افکار عمومی جهان عرب و مسلمان وارد آورده است.

مجید محمدی، پژوهشگر و تحلیلگر مسائل ایران، در پاسخ به این پرسش از جمله گفته است :

"آنچه بعد از حملات هفتم اکتبر حماس به اسرائیل روی داد و انتظارات جمهوری اسلامی از این حملات هم‌خوانی چندانی با یکدیگر نداشته‌اند. من شخصاً فکر می کنم که ستاد فرماندهی حملات هفتم اکتبر در تهران بوده است و جمهوری اسلامی ایران از خلال این حمله سه هدف را دنبال کرده است : هدف اول وارد آوردن یک ضربه امنیتی مهم به اسرائیل بوده است. هدف دوم منحرف کردن افکار عمومی داخل از جنبش‌ها و اعتراض‌های جاری برای براندازی نظام اسلامی ایران بوده است. و بالاخره هدف سوم حکومت ایران از حمله هفتم اکتبر، هدایت افکار عمومی کشورهای غربی به سمت دفاع از فلسطینیان و علیه اسرائیلی‌ها بوده است. با این حال، حمله هفتم اکتبر باعث شد که اسرائیل عزم خود را برای از میان بردن حماس یا دست کم پایان دادن به حاکمیت آن در غزه جزم کند...

افزون بر این، بر خلاف انتظار رژیم ایران جنایات حماس در هفتم اکتبر به بسیج افکار عمومی غرب علیه اسرائیل و در دفاع از فلسطینیان منجر نشد. این حمله افکار عمومی غرب را دوپاره کرد و دولت‌های غربی نتوانستند بی طرفی پیشه کنند.

اتفاق جالب توجه‌ای که در همین دوره در فضای داخلی خود ایران روی داد این است که هیچ پشتیبانی در داخل ایران از فلسطینیان صورت نگرفت. حتا خود حکومت اسلامی نتوانست چنده ده هزار نفر را در حمایت از فلسطینیان و حماس به خیابان‌ها بیاورد یا یک گردهم آئی قابل توجه در حمایت از فلسطینیان برگزار کند. به همین خاطر از هفته دوم پس از حمله هفتم اکتبر مشی علی خامنه‌ای و به تبع حزب‌الله لبنان که باصطلاح از آقای خامنه‌ای حرف‌شنوی دارد کاملاً تغییر کرد. رژیم ایران و حزب‌الله به این نتیجه رسیدند که حالا که حماس را زیر اتوبوس انداخته‌اند، آنان باید خود را به هر طریقی حفظ کنند و نگذارند که دامنه جنگ بقای حزب‌الله در لبنان و روحانیت شیعه در ایران را به خطر بیندازد. رهبران تهران و حزب‌الله به همین خاطر مسیر و مشی خود را کاملاً تغییر داده‌اند و حکومت ایران حالا مکرراً – و برغم اظهارات حماس - دخالت خود را در حمله هفتم اکتبر انکار می‌کند و البته آمریکایی ها هم فرصت و امکان این انکار را به رژیم ایران می‌دهند. با این حال، این همه باعث نشد که چرخش ١۸۰ درجه‌ای مواضع ایران در قبال حمله هفتم اکتبر و مسئله فلسطین از نظرها پنهان بماند.

در منطقه نیز برخلاف دفعات گذشته فضای عمومی اینبار به نفع فلسطینیان نبود و جمهوری اسلامی ایران نیز نمی‌تواند پس از انداختن حماس زیر اتوبوس خود را به عنوان تنها حامی جدی فلسطین و آرمان فلسطینیان در افکار عمومی جهان عرب جا بیندازد.

در آمریکا نیز فضای عمومی در اندیشکده‌ها و دانشگاه‌ها، رسانه‌ها و افکار عمومی قویاً علیه جمهوری اسلامی ایران و علیه مماشات دولت بایدن با جمهوری اسلامی ایران است. افکار عمومی و رسانه‌های آمریکا دائماً از دولت بایدن می‌پرسند که چرا به اقدامات ایران پاسخ قاطع نمی‌دهد. در مجموع روند عمومی تصمیم‌گیری‌ها در آمریکا و دولت‌های اروپایی به نفع جمهوری اسلامی ایران نیست. کاملاً آشکار است که جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله برغم همه تهدیدهای لفظی، می‌کوشند خود را از آسیب‌های جنگ جاری علیه حماس دور نگه دارند." 
+91
رأی دهید
-14

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    دقیقاً !! به زبان ساده تر ری… به خودشون ! بدبختی سوراخهای غزه هم کم کم داره از بین میره و جایی واسه مخفی شدن نیست !!
    4
    56
    جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    antifascism - تهران، ایران

    ما حاضریم کل خاورمیانه رو اسرائیل تروریستهاشو شخم بزنه و با پول ایران خرابیها رو درست کنیم. چون از حقوق اون بی شرفها و پول اسلحه و موشک کمتر میشه.
    6
    47
    جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد

    آقای محمدی نظام آخوندی ایران در هرجا ببیند گروه یا سازمانی سونی مذهب دارد در منطقه ای که به آنجا تعلق دارد در حال رشت و قوی شدن است به عنوان دوستی و همکاری از این سازمان سنی مذهب نزدیک می‌شود تا بعد در منطقه خود آن سازمان و در دنیا رسواش کند مگر بلا رسوا شدن و محکوم شدن را بر سر القاعده بن لادن و داعش البغدادی نیاورد ! همان بلای که بر سر القاعده و داعش آورد همان بلا را بر سر حماس و جهاد اسلامی نیز آورده.
    3
    26
    جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    1:همه از دم اینجوری هستند،چه آن چپ دگم اروپا. چه مزدوران ۵۷ اتی خودمان. همه فقط شعار و شعار.تمام یک مدت تظاهرات در مرکز اروپا .هاو هوی هاو هوی .خلق فلسطین.حقوق بشر .دمکراسی. سیونیسم.تمام. خودشان می گویند هوا سرد شده .فلسطینی‌ها حوصله بیرون آمدن ندارند"مصاحبه سمپاتیزان حماس هفته گذشته با تاگس شپیگل آلمان". این فلسطینی ها خارج از کشور برادر دو قلو ۵۷ اتی خودمان. نشسته وسط برلین.پاریس و لندن در خیابان جولان آب شیکترین لباس ها.سوسیال می گیرند و فلسطین نشخوار می کنند. تا اوضاع بد شود و هوا سرد دیگر به بیرون نمی یاند. و بعد این‌ها می خواند با اسراهیلی مبارزه که ۷۰ سال وسط عربها مار خورده تا افعی شده.فلسطینی‌ها همه در می روند. جوان‌ها اسراهیلی دم در فرودگاه‌ها دنیا صف بسته تا بر گردند. چقدر مثل ۵۷ خودمان شده.همه از دم ملت را بیچاره تا هوا پس, در رفتند.دو دستی چسبیده به ممه امپریالیست ولی هر شب. شب شعر کتاب خوانی. قمپز در کردن در مقابل نسوان لیبرال و چپ آلمانی.که دمکراسی و حقوق ابشر و خلق فلسطین چقدر خوب است. تمام،شب هم در کافه لاس خشگه با مادام آلمانی که وظیفه .
    4
    14
    جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    2;که وظیفه خود را در دفاع از دمکراسی انجام داده.یاوه گویان ابد.سیلی که اسراهیل به امت ناخلف و خلقی زد چنان چرت آن‌ها را پاره کرد.که صدای آن را تا اینجا هم شنیدیم. این‌ها فکر کردند زمان شاه است. پیش یاسر عرفات آموزش و پاسبان سر کوچه را ترور کنند، اسمش را هم بگذارند "مش چیریکی در راه آزادی خلق" این همه موشک چی شد ؟ فکر کردن با پراندن موشک و در رفتن به کانال به همین راحتی است؟ آنکه نیش را باز و تهدید می کند هنوز درک نکرده کماندو اسراهیلی یعنی چه؟ ۸ میلیون با با یک میلیارد عرب در افتاده. همه آن اسراهیل را نابود می کنیم.امروز یک سراب و چوب آن را ما ایرانی‌ها باید بخوریم.قرار بود غزه سنگاپور شود.اره ارواح عمه از دم. قرار نبود خودمان کره جنوبی شویم؟‌ای کاش ما هم ۵۷ اینقدر جربزه داشتیم و چنین سیلی می زدیم.تأسف مردم ایران تاسف. پوزش طلبیدن کسانی که عامل این همه دروغ و ریا از ایران تا فلسطین بودند. نشان شرف است.دارید؟ فکر نکنم. شرف همیشه با حقیقت همراه است. بیشرف‌ترین انسان‌ها کسانی هستند که کلمه پوزش را نمی شناسند
    6
    12
    جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    جناب - استکهلم، سوئد
    چند پرسش از آقای ناصر اعتمادی. ۱) واقعا شما چرا با آقای محمدی در باره مسائل ژئوپولیتیک منطقه مصاحبه کردید؟ آیا ایشان متخصص مسائل سیاسی-نظامی و یا استراتژیهای نظامی-امنیتی هستند، و یا دانسته های ایشان حول امورات فقهی-فقاهتی، و در حیطه یک آخوند در قد و قواره پائینتر از رئیس جمهور ۶ کلاسه ج.ا میباشد؟. ۲) اتفاقا، و برخلافِ سخنان و تحلیل آقای محمدی، روند اوضاع جنگ بین اسرائیل و غزه تا امروز، درست طبق برنامه و اهداف ج.ا پیش رفته است، زیرا اولا برنامه عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل در شرایط کنونی به بایگانی منتقل شده است (اگر منتفی نشده باشد)، هر چند که اگر جنگی هم صورت نمیگرفت باز هم شانس موفقیت زیادی هم نداشت، زیرا خواستهای عربستان برای بازگشت به مرزهای سال ۱۹۶۷ و ساخت تأسیسات هسته ای بدون نظارت ویژه بر آنها، نه مورد قبول اسرائیل بود و نه امریکا، و نه دولت فعلی نتانیاهو. ۳) با توجه به میزان رشد غنی سازی اورانیوم در ایران، در صورت هرگونه حمله به ایران، حکومت اسلامی با یک آزمایش هسته ای، هم جهان را مبهوت خواهد ساخت، و امریکا و اسرائیل را کیش مات خواهد کرد، و هم تضمین حیات برای خود.
    4
    11
    جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    جناب - استکهلم، سوئد
    در باره مطلب فوق الذکر، بسیار طولانیتر میتوان توضیح داد، اگر نیازی به آن حس شود. اما متأسفانه با توجه به جو حاکم در فضای رسانه ای، و در بین هموطنان محترم که انگشت اتهامزنی بسیار نوک تیزی دارند، و با ساده انگاری، تندخوئی و فقط با هدف ضربات مقطعی، کوتاه مدت، و غیرکاری به جمهوری اسلامی (ج.ا) تحلیل میکنند، بحثِ جدی برای ارزیابی دقیق و موشکافانه میسر نیست. با سپاس
    4
    12
    جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.