رضا پهلوی: پس از تغییر رژیم، جاه‌طلبی شخصی ندارم، باید جامعه مدنی را تقویت کرد

 شاهزاده رضا پهلویرضا پهلوی، آخرین ولیعهد ایران، در یک مصاحبه تازه تأکید کرد که در صورت تغییر حکومت در ایران، «هیچ جاه‌طلبی شخصی» برای رسیدن به قدرت ندارد و قصد دارد در روند تقویت جامعه مدنی در کشور و رسیدن به دموکراسی، تنها نقش «تسهیل‌کننده» داشته باشد.

او این مطلب را در گفت‌وگوی تازه‌ای بیان کرد که با پیِرس مورگان، مجری بریتانیایی، داشت و روز سه‌شنبه، ۱۶ آبان، از شبکه تلویزیونی «تاک‌تی‌وی» پخش شد.

رضا پهلوی به این پرسش پاسخ داد که آیا اگر حکومت جمهوری اسلامی ساقط شود و در یک روند دموکراتیک، مردم ایران او را انتخاب کنند، آیا به ایران بازگشته و «رهبری کشور را به‌دست خواهد گرفت؟»

او گفت: «من تا جایی که بتوانم بدون هیچ جاه‌طلبی شخصی به هموطنانم کمک خواهم کرد. موضوع برای من چیزی فراتر از کمک به ایجاد نهادهایی فراتر از دولت قانون اساسی نخواهد بود، زیرا جامعه مدنی، نگهبان نهایی جامعه است.»

آخرین ولیعهد ایران با اشاره به لزوم وجود جامعه مدنی قوی تأکید کرد که «ما می‌خواهیم این نهاد را تقویت کنیم تا نظام دموکراسی [در ایران] ماندگار شود.»

جامعه مدنی، شامل اصناف و سازمان‌های غیردولتی که هدف از تشکیل آنها گسترش اشتراک سیاسی شهروندان است، در ایران به‌ شکل فزاینده‌ با سرکوب روبه‌رو شده، به‌ طوری که فروردین‌ماه امسال، سیویکوس، یک سازمان غیردولتی مستقر در آفریقای جنوبی که در زمینه حقوق شهروندی و تقویت جامعه مدنی در جهان فعالیت می‌کند، جمهوری اسلامی را در دسته سرکوبگرترین حکومت‌ها در زمینه جامعه مدنی در جهان قرار داد.

شاهزاده رضا پهلوی در ادامه در جواب به پرسش مشابه دیگری توضیح داد: «فرمول من برای تغییر در ایران البته مبتنی بر حاکمیت مردمی است... و پروسه من برای تغییر ایران این است که اطمینان حاصل کنیم که پس از فروپاشی رژیم، یک دوره گذار دموکراتیک خواهیم داشت و می‌توانیم مجلس مؤسسانی داشته باشیم... که به مردم فرصت برگزاری همه‌پرسی را بدهد.»

او در ادامه ابراز امیدواری کرد که در جریان چنین رفراندمی، مردم در ایران نظامی بر اساس اعلامیه جهانی حقوق بشر انتخاب کنند که جدایی دین از سیاست را در خود داشته باشد.
مسئله جنگ اسرائیل و حماس
آخرین ولیعهد ایران در ادامه این مصاحبه، در پاسخ به سؤالاتی مربوط به جنگ کنونی اسرائیل و حماس گفت که مسئله حمله حماس به اسرائیل، از «ایدئولوژی» حاکمان جمهوری اسلامی در ایران سرچشمه می‌گیرد و این ایدئولوژی را نوعی «بیماری» دانست که «باید در نهایت درمان شود».

رضا پهلوی خواستار برخورد با خود «سرچشمه»، یعنی حکومت جمهوری اسلامی شد و بار دیگر رهبران دولت‌ها را از ادامه مذاکره با جمهوری اسلامی برحذر داشت.
او افزود: «معتقدم راه حل در ایران تغییر رژیم است و این رژیم هرگز رفتار خود را تغییر نخواهد داد، به همین دلیل است که در ۴۰ سال تلاش، بزرگ‌ترین مشکل و خطای سیاست خارجی غرب در قبال ایران، انتظار تغییر رفتار این رژیم بوده است.»

آقای پهلوی که فروردین‌ماه امسال نخستین شخصیت بلندپایه ایرانی دعوت شده از سوی دولت اسرائیل در سفر رسمی به این کشور بود، همزمان در گفت‌وگوهایی که با رسانه‌ها داشت بر «دشمن نبودن» مردم ایران با اسرائل تأکید کرد.

رضا پهلوی در حاشیه اجلاس نیویورک نیز با بنی گانتس، وزیر دفاع پیشین اسرائیل و یکی از رهبران اصلی جناح اپوزیسیون این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد
+148
رأی دهید
-33

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۳
    آزاذه - تهران، ایران

    ایشون فرمودند هیچ آرزوی شخصی ندارند نه جاه طلبی چپکی ترجمه نکنید.
    21
    44
    ‌چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ginger - چگو، اسپانیا

    با تشکر از اینکه در مجامع بین‌المللی نمایانگر خواسته‌های مردم ایران هستید امید داریم اینبار دولت های جهان بخود بیایند و متوجه شوند که فرقه های اسلامی تروریست توسط رژیم اسلامی هدایت می شود و اگر این گروه ها از طرف مقر فرماندهی واقع در بیت خامنه‌ای عراقی دستور حمله بمردم بیگناه بگیرند کشتار مردم در کل جهان را با قساوت انجام خواهند داد نمونه آن حمله به اسرائیل است بنابراین بهتر است مقدمات حمله های کماندویی را به مراکز سپاه و بسیج و نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات...و پایگاه های ایرانی کشی را آغاز کنند بدین ترتیب مردم ایران خواهند توانست انقلاب ملی خود را ادامه داده و از شر رژیم اسلامی جنایتکار ،کل مردم جهان را راحت کنند تا اکنون بمدت ۴۵سال مردم ایران جوانان حق طلب زیادی را از دست دادند و رژیم اسلامی هر چند روز قربانی های جدید را برای سرکوب مردم ایران میکشد لازم است کشورهای دمکراتیک حداقل برای پاسخ گویی به مردم ما جهان هم که شده سعی کنند ریشه این فرقه های اسلامی، رژیم اسلامی اشغالگر در ایران را نابود کنند در آینده بعد از آخوند رای گیری تحت نظر سازمان ملل برای تعیین نوع دولت انجام خواهد شد
    9
    45
    ‌چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    arian1 - ابادان، ایران
    بی دلیل نیست که شاهزاده رضا پهلوی در میان مردم محبوبیت فراوانی دارد چون او به حرفهایی که می زند عمل خواهد کرد
    39
    55
    ‌چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    rood120 - منچستر، انگلستان

    شما اگر راست میگی از نزدیک ۱۷ میلیون دلاری دزدی ارثیه که از پدر چمدان به دستت رسید و داری تو آمریکا بهترین زندگی را می کنی حرف بزن و بیا با شرف باش و از مردم عذر خواهی کن نه اینکه در مصاحبه ات بگویی من در آمد ندارم و فعال سیاسی هستم و این و اون به من کمک می کنند شنوندگان و طرفداران خودت را خر بشماری . بیچاره ایران که از دست آخوندها ، پدر و پدر بزرگ دیکتاتور به این روز افتاد . به امید ایران آزاد ، لعنت بر شاه ، آخوند، چپ ، راست ، منافق و اصلاح طلب سود جو . همین آشغالها مثل تو ، مسیح علی‌نژاد غاز و سه تا دیگه انقلاب زن ، زندگی و آزادی را برای قدرت به بیراهه کشیدید و بیشترین خدمت را به جمهوری اسلامی کردید و فقط یکسری جوان جانشان را از دست دادند و تو آویزان حالا برو آویزان اسرائیل، آمریکا و اروپا باش و دل خوش کن به ایران حمله کنند و تو را بیاورند سر کار ولی بدبخت ببین با پدر و پدر بزرگت برادران آمریکایی و اروپایی چه کردند . ننگ بر خائن ها
    71
    27
    ‌چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    غلامرضا مطلبی - بستان، ایران

    ههههههههههه رضا در بدر تو جاه طلبى ندارى؟؟؟ بخاطر همینه هر روز تو دامن یکى هستى دیگه 🤣🤣 یه روز عربستان یه روز اسرائیل یه روز اروپا تو که خودت رو براى دوتا عکس و مصاحبه جر میدى بعد تو جاه طلبى ندارى رضا دربدر ههههه ولى خوب از من به تو نصیحت ستارگان اسمون به تو نزدیکرتند تا رویاى بازگشت‌ سلطنت به ایران، اینو هم بهت بگم جمهورى اسلامى از زنده بودت خیلى خوشحاله میدونه ازت بخارى بلند نمیشه بخاطر همین کارى به کارت ندارن، و گرنه سرنوشت روح الله زم رو داشتى الان 🤣🤣🤣🤣
    53
    17
    ‌چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    چلیپا - جزایرسلیمان، جزایر سلیمان
    تو جاه تلبی شخسی نداری?.از در بندازنت بیرون.از پنجره میای تو.اونوق توجاه تلبی نداری.باباتم نداشت جاه تلبی.زمون بابات.انگارما ندیدیم.بابابزرگتم جاه تلبی نداش.فقط نسف روستاهای استانهای شمال کشور بخسوس مازندران رودر تملک داش.ت.محمدرضا.12سال اول سهعی کرد دیموکرات باشه.12سال دوم.جم مالومنال.12ساله سوم.حکومت خفقان.بعهد جاه تلب نبود.
    26
    7
    ‌چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.