روز «امر به معروف و نهی از منکر» با دستور رئیسی به تقویم رسمی ایران اضافه شد

 یک نیروی موسوم به «آمر به معروف» در ایستگاه مترو در تهرانرادیو فردا: ابراهیم رئیسی روز سه‌شنبه، ۱۶ آبان‌ماه، در مقام رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی حکم اضافه شدن ۱۳ مناسبت به تقویم رسمی کشور از جمله روزی به نام «امر به معروف و نهی از منکر» را برای اجرا ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، این حکم که تحت عنوان ماده واحده «تعیین مناسبت‌های جدید برای درج در متن و ضمیمه تقویم رسمی کشور در سال ۱۴۰۳» ابلاغ شده، در میانه مهرماه گذشته به تصویب رسیده و شامل هشت مناسبت برای درج در تقویم رسمی کشور است.

از این هشت مناسبت رسمی می‌توان به روز نثر فارسی در یکم اردیبهشت‌ماه هر سال، روز قهرمان ملی در ۳۰ آبان، و روز «تکریم همسایگان» برای آخرین سه‌شنبه هر سال اشاره کرد.

در این میان روز امر به معروف و نهی از منکر برای دوم محرم، یعنی بر اساس تقویم قمری و نه تقویم شمسی، به ثبت رسیده است. بر اساس روایات شیعه، «قافله امام حسین روز دوم محرم در حالی‌که توسط لشکر حر بن یزید ریاحی محاصره شده بود به سرزمین کربلا رسید».

حکم دولت ابراهیم رئیسی به گنجاندن چنین روزی در تقویم رسمی کشور در حالی است که در ۱۴ ماه گذشته مسئله حجاب اجباری و امر به معروف و نهی از منکر به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های جمهوری اسلامی در نزدیک به پنج دهه حکومتش تبدیل شده است.

در پی مرگ مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد در شهریورماه ۱۴۰۱، بسیاری از دختران و زنان پیر و جوان در ایران از رعایت حجاب اجباری دست کشیدند، اقدامی اعتراضی که در موارد متعددی با پاسخ بسیار خشونت‌آمیز نیروهای حکومتی روبه‌رو شده است.

سال گذشته در خبرها آمده بود که روز ۲۱ تیرماه در تقویم جمهوری اسلامی با عنوان روز «حجاب و عفاف» نامیده شده و قرار است نهادها و دستگاه‌های دولتی، به مدت یک هفته، این موضوع را ترویج کنند.

بر اساس حکم جدید رئیس جمهور، پنج مناسبت نیز قرار است به ضمیمه تقویم رسمی کشور اضافه شود که از آن جمله است «روز ورود امام رضا به نیشابور» برای دهم تیرماه و «روز قیام مردم سیستان به خونخواهی شهدای کربلا» برای ۲۵ محرم
+3
رأی دهید
-84

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    hamidesabz - لندن، انگلستان
    ۳۶۵ روز را گ..مال کرده اند! یک روز .... بیشتر و کمتر تفاوت چندانی نمیکند!
    1
    20
    ‌سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zavareh - رودسر، ایران

    آخر تا کی بایستی اینهمه حقارت و ذلت را پذیرا باشیم و دم بر نیاوریم؟
    9
    40
    ‌سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    یک مشت ادم اوراق با ادبیات یک مشت راهزن وحشی در 1400 سال قبل می خواهند به دیگران اصول انسانیت را به سبک گردن زدن و قمه بیاموزند!
    1
    38
    ‌سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۲
    Lincoln - کورنوال، انگلستان

    پس با این حساب یک روز از تقویم هم باید به باجناق ها اختصاص شود، چون بعد از حجاب و عاشورا، لواط یکی از از ارکان بنیادی نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
    1
    40
    ‌سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Persian2600 - استکهلم، سوئد

    باشه فعلا شما برای خودتون این مناسبات من در آوردی درست کنید ولی تو یک چیزی شک ندارام روزی که که مردم ایران آزاد میشوند صد در صد یک روزی رو روز آخوند سوزان نام گذاری خواهند کرد، اینو مطمآن باشید!!!
    1
    42
    ‌سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    منتظر الزورو - کپنهاگ ، دانمارک
    به همین روال ادامه بدن, به زودی روز ورود به مستراح با پای چپ هم به تقویم جمهوری اسلامی اضافه میشه.
    3
    20
    ‌سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    دانای نادان - آمستردام، هلند
    روز باجناق کیه؟.
    1
    5
    ‌سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.