مرگ یک دختر دانش‌آموز ۱۷ ساله؛ از زندگی خسته شده‌ام

 خودکشی در ایرانصدای آمریکا: رسانه‌های ایران از «خودکشی» یک دختر دانش آموز ۱۷ ساله در تهران خبر دادند که در نامه‌ای انگیزه‌اش از «خودکشی» را «خسته شدن از زندگی» عنوان کرده است.

بنابر گزارش‌ها این اتفاق ساعت ۸ شب ۱۴ آبان با سقوط مرگبار این دختر نوجوان از ساختمانی در بزرگراه نواب تهران رخ داده است.

سرخوردگی و ناامیدی به خصوص در بین دختران نوجوان یکی از مواردی است که در ماه‌های اخیر بارها نسبت به آن هشدار داده شده است. در همین رابطه با فاصله گرفتن از اعتراضات گسترده سال گذشته ناظران و متخصصان نسبت به تاثیرات آن بر جامعه هشدار داده‌اند به‌طوری‌که یک روانپزشک به روزنامه‌ای در تهران گفته است که مشاهدات میدانی می‌گوید «حال دل مردم خوب نیست» و آثار روانی آن تا مدتها ادامه خواهد داشت.

روزنامه اعتماد اول آبان به نقل از یک روانپزشک نوشت که مردم، احساس رضایتمندی، احساس امنیت و احساس ثبات را تجربه نمی‌کنند.

«رضا دانشمند» با استناد به مطالعات صورت گرفته به روزنامه اعتماد گفته بود که اصلی‌ترین عوامل افزایش اختلالات یا علائم روانپزشکی، عوامل مرتبط با شرایط اقتصادی و اجتماعی افراد و فقر و بیکاری است.

دانشمند تاکید کرده بود از پایان شهریور ۱۴۰۱ تا اواخر سال، شاهد «سطحی نگران‌کننده از خشونت» در کل کشور بودیم و روانپزشکان بارها هشدار دادند که خشونت آشکار در کوچه‌ها و خیابان‌های کشور در کنار اخبار نگران‌کننده و استرس و غمگینی مردم، آسیب‌های جدی برای سلامت روان جامعه خواهد داشت.

به گفته این روانپزشک امروز با اثرات روانی رخدادهای سال گذشته روبه‌رو هستیم و در آینده هم خواهیم بود.

دانشمند تاکید کرده بود که «فقدان حس ثبات» و «فقدان احساس امنیت» یکی از اثرات روانی رخدادهای سال گذشته است.

روزنامه اعتماد ۱۹ شهریور نیز در گزارشی از پیامدهای اجتماعی و «سرخوردگی» پس از اعتراضات سال ۱۴۰۱ نوشته بود که استخراج داده‌ها نشان می‌دهد میزان «سرچ گوگل» برای کلمه خودکشی دقیقا در زمانی که ناآرامی‌های کشور نمود بیرونی کمتری داشت یعنی در فروردین ۱۴۰۲ با افزایش روبرو شده است.

در کنار اعتراضات سال گذشته مشکلات معیشتی در سال‌های اخیر به یکی از عوامل مهم ایجاد سرخوردگی در جامعه تبدیل شده است. تورم بالا ۴۰ درصد در سال‌های اخیر و عبور متوسط قیمت مسکن در تهران از ۸۰ میلیون تومان در کنار کاهش قدرت خرید و کوچک شدن سفره خانوارها اتفاقی است که به افسردگی و سرخوردگی در جامعه دامن زده است.

* اگر کسی را می‌شناسید که با افکار منفی به زندگی از آسیب به خود سخن گفته یا می‌گوید، حتما اطلاعات لازم برای دسترسی به مراکز مشاوره را در اختیارش بگذارید.
+9
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.