طرح احتمالی اسرائیل برای تقسیم نوار غزه به ۳ منطقه

العربیه: ارتش اسرائیل، شامگاه پنج‌شنبه 11 آبان از محاصره شهر غزه، پایگاه جنبش حماس، چند روز پس از آغاز تهاجم زمینی به این منطقه و همزمان با تداوم بمباران‌های سنگین خبر داد.

از سوی دیگر، گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، پنج‌شنبه تهدید کرد که غزه، «نفرین تاریخ» برای اسرائیل خواهد بود و سربازان اسرائیلی در «کیسه‌های سیاه» از غزه خارج خواهند شد.

نوار غزه باریکه‌ای است که از جنوب به شبه جزیره سینا، از شمال و شرق به اسرائیل و از غرب به دریای مدیترانه محدود می‌شود.

طول این نوار 41 کیلومتر و مساحت کل آن 365 کیلومتر مربع تخمین زده می‌شود و حدود دو میلیون و چهارصد هزار فلسطینی در این منطقه زندگی می‌کنند.

اسرائیل به دنبال تقسیم نوار غزه به سه بخش است. استان شمالی غزه که آماج بیشترین حملات اسرائیل قرار گرفته و صدها ساختمان در مناطق آن به طور کامل ویران شدند.

مهمترین مناطق استان شمالی، بیت حانون در شمال شرقی و بیت لاهیا در غرب است. در بخش جنوبی استان شمالی غزه، جبالیا قرار دارد که اردوگاه آن، بزرگترین اردوگاه از مجموع هشت اردوگاه فلسطینیان در این منطقه است.

شهر غزه و شهرهای جحر الدیک و الزهرا در جنوب استان شمالی غزه واقع هستند و الکرامه و التوام هم در غرب این استان قرار دارند.

محله‌هایی در غزه هنوز مملو از اهالی هستند که زیر بمباران کور اسرائیل قرار دارند و مناطقی نظیر حی‌ الزیتون و التفاح نیز ممکن است به نقطه آغاز برای تهاجم زمینی تبدیل شوند.

اسرائیل در این بخش از شهر به دنبال کنترل تونل‌های استراتژیک است که به باور تل‌آویو، محل اختفای فرماندهان حماس و گروگان‌ها است.

مهمترین مناطق مرکز غزه، استان دیر البلح و اردوگاه البریج است که اسرائیل چند روز پیش به ورودی شرقی این اردوگاه یورش برد.

اردوگاه النصیرات و اردوگاه المغازی هم در منتهی الیه جنوب غزه واقع شده‌اند. خان یونس و رفح هم جزو این منطقه به‌شمار می‌روند و اسرائیل درصدد کوچاندن مردم شمال به این بخش از غزه است.

خیابان صلاح الدین هم خیابان اصلی نوار غزه است که جنوب این منطقه را به شمال آن متصل می‌کند. غزه همچنین دارای یک جاده ساحلی سراسری نیز هست.
+49
رأی دهید
-6

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    از بین بردن حماس به ضرر آخوندها ولی در راستای منافع ملت ایران است
    0
    39
    جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    به امید فردایی بهتر - تهران، ایران

    اولین قدم برای نابودی و واژگونی حکومت مفعولین اسلامی، نابودی کامل حزب الله و حماس است، بعد بقیه مثل حوثی های یمنی و‌در آخر هم خود اختاپوس، خامنه ای مفعول
    3
    30
    جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.