مخالفت حماس با طرح بین‌المللی کردن اداره نوار غزه پس از پایان جنگ اسرائیل

العربیه: اسامه حمدان، یکی از رهبران سیاسی جنبش حماس طی کنفرانسی مطبوعاتی با بیان این‌که اسرائیل در حملات گسترده و بمباران خود علیه نوار غزه از فسفر سفید و تسلیحاتی که بنا بر قوانین بین‌المللی ممنوعه است، استفاده می‌کند، ایالات متحده را به‌دلیل حمایت‌های نامحدود آن از تل‌آویو، شریک اسرائیل در کشتار فلسطینیان در غزه دانست.

حمدان تاکید کرد که حماس آن‌چه درباره وجود اجماع منطقه‌ای بین‌المللی درباره نحوه مدیریت نوار غزه پس از پایان جنگ اسرائیل منتشر شده است را مردود می‌داند.

اسامه حمدان، یکی از رهبران حماس، پنج‌شنبه 11 آبان، اعلام کرد که اسرائیل از سلاح‌های ممنوعه طبق قوانین بین‌المللی، مانند فسفر سفید علیه غزه استفاده می‌کند و تنها در کمتر از 24 ساعت سه جنایت دسته‌جمعی را رقم زده و نزدیک به هزار نفر را در غزه کشته و زخمی کرده است.

حمدان همچنین به کشته شدن تعدادی از فرماندهان حماس در حملات اسرائیل به نوار غزه اذعان کرد و در ادامه گفت: «ما دولت آمریکا و همه کسانی که از دشمن حمایت می‌کنند را در کشتارهای اسرائیل شریک می‌دانیم».

او افزود که به دلیل بمباران مداوم اسرائیل، زیرساخت‌های بهداشت و درمان در نوار غزه از جمله بیمارستان‌ها منهدم و در نتیجه نارسایی‌ها و نبود کمک‌های دارویی دچار فروپاشی شده است و وضعیت بهداشتی در غزه فاجعه‌بار‌ است و تاکنون تدارکات کافی وارد این باریکه تحت محاصره نشده است.

حمدان تاکید کرد که برای امداد‌رسانی به غزه حداقل باید روزانه 300 کامیون کمک‌‌های بشردوستانه وارد این باریکه شود.

وی همچنین ادعای اسرائیل مبنی بر حضور نیروهای حماس در بیمارستان‌ها را تکذیب کرد.

این رهبر حماس در نشست خبری با تاکید بر اینکه هر سرنوشتی برای نوار غزه باید از طریق انتخابات توسط مردم فلسطین تعیین شود، گفت: «هیچ گونه اظهاراتی را در مورد آینده پس از جنگ در غزه، نمی‌پذیریم».

حمدان با تاکید بر اینکه «جنگ جاری با دشواری‌هایی ادامه دارد»، از نقش مصر در گشودن گذرگاه مرزی رفح برای ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه قدردانی کرد و خواستار ارسال کمک‌های بیشتر به نوار غزه شد.

پیشتر، جنبش حماس تاکید کرده بود که آنچه درباره وجود اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی برای مدیریت نوار غزه پس از پایان جنگ اسرائیل منتشر شده، مردود است، و تحمیل قیمومیت بین‌المللی بر مردم فلسطین را نمی‌پذیرد.

حماس پنج‌شنبه 11 آبان، در بیانیه‌ای افزود که تلاش‌ها برای مداخله به‌منظور تحمیل اهداف جدید مناسب برخی کشورها و اشغالگران در نوار غزه، کاملا مردود است و مردم فلسطین با تمام قوا با این رویکرد مقابله خواهند کرد.

رهبران حماس تاکید دارند که تصمیم سامان‌بخشی به وضعیت فلسطین، تصمیم خود مردم فلسطین است و تنها آنها دارای حق تصمیم‌گیری و تعیین سرنوشت، آینده و منافع خود هستند.
+0
رأی دهید
-11

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.