پوتین قانون لغو تعهد روسیه به پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای را امضا کرد

پوتین می‌گوید هدف از اقدام جدید مسکو که این پیمان را امضا و تصویب کرده است قرار دادن روسیه در موقعیت برابر با آمریکاسترادیو فردا: رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه ۱۱ آبان قانون لغو تعهد این کشور به پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای را امضا کرد.

ولادیمیر پوتین گفت با تصویب این قانون، روسیه در موقعیت برابر با آمریکا قرار می‌گیرد.

مسکو می‌گوید به رغم لغو تعهدش به این پیمان، آزمایش هسته‌ای انجام نخواهد داد مگر این‌که آمریکا چنین کاری بکند. علاوه بر این، لغو این تعهد روی موضع عمومی آن در مورد تسلیحات هسته‌ای و به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد زرادخانه اتمی این کشور تاثیری نخواهد داشت.

دولت آمریکا به‌رغم امضای پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای در سال ۱۹۹۶، آن را تصویب نکرده است.

ولادیمیر پوتین می‌گوید هدف از اقدام جدید مسکو که این پیمان را امضا و تصویب کرده است قرار دادن روسیه در موقعیت برابر با آمریکاست.

برخی از کارشناسان کنترل تسلیحات در غرب نگرانند که این تصمیم مسکو ممکن است نشانه نزدیک شدن روسیه به انجام آزمایش هسته‌ای با هدف ارعاب غرب همزمان با تداوم جنگ در اوکراین باشد.

مقامات روسیه این گمانه‌زنی‌ها را تکذیب کرده‌اند.

در پی اصرار برخی از کارشناسان نظامی و اعضای دومای روسیه بر ضرورت انجام آزمایش‌های هسته‌ای در ماه های اخیر، ولادیمیرپوتین حدود یک ماه پیش گفت هنوز وقت تصمیم‌گیری در این مورد نرسیده است.

سرگی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، نیز ماه گذشته گفت این کشور به هدف اصلی این معاهده که پرهیز از انجام آزمایش هسته‌ای است وفادار خواهد بود و فقط در صورتی که آمریکا این آزمایش‌ها را انجام دهد روسیه نیز این کار را خواهد کرد.

کارشناسان غربی می‌گویند اگر روسیه آزمایش هسته‌ای انجام دهد می‌تواند به دوران جدیدی از آزمایش‌های مشابه توسط سایر قدرت‌های اتمی جهان منجر شود.

خبر تصویب این قانون از سوی ولادیمیر پوتین که بلافاصله به اجرا گذاشته می‌شود در وبسایت رسمی دولت روسیه منتشر شد.

هر دو مجلس سفلی و علیای پارلمان روسیه در ماه‌های اخیر متن این لایحه قانونی را تصویب کرده بودند و اجرای آن مشروط به امضای ولادیمیر پوتین بود.

پس از فروپاشی اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱، روسیه هیچ‌گاه آزمایش هسته‌ای انجام نداده است. آخرین آزمایش هسته‌ای اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۰ و آخرین آزمایش هسته‌ای آمریکا در سال ۱۹۹۲ انجام شد.

پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای که ۱۰ سپتامبر ۱۹۹۶ توسط مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد به‌دلیل عدم تصویب آن از سوی هشت کشور، شامل آمریکا، چین، هند، پاکستان، کره شمالی، اسرائیل و ایران، هیچ‌گاه لازم‌الاجرا نشده است
+5
رأی دهید
-23

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.