طرح‌های پیشنهادی آمریکا برای اداره غزه پس از جنگ چیست؟

العربیه: اگرچه دورنمای حمله زمینی اسرائیل و اهداف آن، هنوز مشخص نشده، اما طبق گفته منابع آگاه، مذاکرات آمریکا با اسرائیل در خصوص گزینه‌های حاکمیت بر غزه بعد از حذف حماس، ظاهرا آغاز شده است.

درهمین راستا آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، سه‌شنبه 9 آبان، مقابل کمیته تخصیص اعتبارات مجلس سنا اعلام کرد که کشورش در حال بررسی مجموعه‌ای از گزینه‌ها برای آینده غزه است.

بلینکن افزود: «احتمالات گوناگونی وجود دارد که ما و دیگر کشورها در حال بررسی دقیق آن‌ها هستیم.» منظور بلینکن از احتمالات، اشاره به حاکمیت بر غزه بعد از حذف حماس بود.

طبق گزارش «بلومبرگ»، سه گزینه آمریکایی پیشنهادی برای آینده غزه، وجود دارد که امکان تشکیل یک نیروی چند ملیتی با مشارکت احتمالی نیروهای آمریکایی در صورت حذف حماس توسط نیروهای اسرائیلی را شامل می‌شود.
نیروی حافظ صلح
گزینه دوم مبتنی بر امکان ایجاد یک نیروی حافظ صلح، مشابه نیرویی است که بر توافقنامه صلح 1979 مصر و اسرائیل نظارت داشته و غزه را تحت نظارت موقت سازمان ملل قرار می‌دهد.

به گفته منابع آگاه، گزینه دیگر این است که نظارت موقت بر غزه به کشورهای منطقه با حمایت نیروهای ایالات متحده، بریتانیا، آلمان و فرانسه واگذار شود؛ به‌ویژه که تشکیلات خودگردان فلسطین حاکم بر کرانه باختری، هیچ‌گونه آمادگی را برای مدیریت غزه، اعلام نکرده است.
زودهنگام و نامحتمل
این منابع ناشناس در عین حال خاطرنشان کردند که مذاکرات هنوز در مراحل اولیه است و احتمال تغییر بسیاری از امور وجود دارد.

برخی از مقامات آمریکایی نیز بر این باورند که هنوز برای صحبت در مورد این برنامه‌ها یا گزینه‌ها زودهنگام و یا حتی نامحتمل است، خصوصا که این سه گزینه، دربردارنده خطرات سیاسی برای جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا هستند.

طبق گفته یکی محافل آشنا با نحوه تفکر بایدن، قراردادن یک گروه محدود از نیروهای آمریکا در معرض خطر می‌تواند با خطرات سیاسی نیز همراه باشد و واشینگتن در صدد اتخاذ چنین تصمیمی نیست.

چندین مقام اسرائیلی بارها در گذشته اعلام کرده بودند که قصد اشغال غزه را ندارند، اما در عین حال تاکید داشتند که اجازه تداوم حکومت حماس پس از حمله 7 اکتبر را نخواهند داد.

در پیش‌نویس سندی که سه‌شنبه نسخه‌ای از آن به دست «العربیه» نیز رسید و توسط آلمان تهیه و در بین تعدادی از کشورهای اروپایی توزیع شد، پیشنهاد مسئولیت تامین امنیت غزه پس از جنگ توسط یک ائتلاف بین‌المللی مطرح شده است.
+28
رأی دهید
-5

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۱
    یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک

    شک نداشته باشید، اون بچه‌هایی که هر روز در زیر بمباران‌های وحشیانه خانوادهاشون به شهادت رسیدند، انتقامشون رو از شما پست‌فطرت‌ها خواهند گرفت.
    42
    8
    ‌پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    این که شد مربع عشق سه ضلع دارد! میگه سه تا گزینه اونوقت دو میگه؟ یا من چشام تا به تا میبینه؟ 😀
    3
    7
    ‌پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۵
    بینوایان1 - دوسلدورف، آلمان
    یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک
    حماس گ. که خورد باید غورتش بدهد زمان بزن و دررو تمام شده به کشتزار باغ بادمجان غزه خوش آمدید اسرائیل باید تمام انگل های غزه را زیر خاک کند
    3
    18
    ‌پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    جمعیت غزه در زمان تاسیس فقط 400 هزار بود. گویی این موش های صحرایی کاری جز تولید بچه و پر کردن گوش نوزادانشان با نفرت کاری نداشته اند
    2
    11
    ‌پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک
    اتفاقا ارتش اسراییل داره همان‌کاری میکنه که سنت محمد و اسلام ناب محمدی است . تصور کن‌که حماس نیروی فوق پیشرفته نظامی و اسراییل در حد یک قوم چوپان‌ و کشاورز بود ، اکنون دختران و پسران یهودی را در بازار برده می فروختند ،
    0
    4
    ‌پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.