عربستان سعودی میزبان جام جهانی ۲۰۳۴ شد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به دست آوردن حق میزبانی جام جهانی سیاستی‌ است که مستقیما از  شاهزاده محمد بن سلمان نشات می‌گیردایندیپندنت فارسی: با تایید جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، میزبانی جام‌ جهانی ۲۰۳۴ رسما به عربستان سعودی رسید. به این ترتیب پس از جام‌ جهانی ۲۰۲۲ که در قطر برگزار شد، جام جهانی ۱۱ سال دیگر برای دومین بار به خاورمیانه خواهد آمد.

 برخی رسانه‌های ورزشی اعلام کرده‌اند با توجه به اینکه جام جهانی ۲۰۲۲ در زمستان برگزار شد تا بازیکنان مجبور نباشند در گرمای شدید بازی کنند، به احتمال زیاد در سال ۲۰۳۴ نیز همین اتفاق رخ خواهد داد.

خبرگزاری السعودیه پس از پیروزی عربستان سعودی در تصاحب میزبانی جام‌جهانی فوتبال، به تلاش‌های شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، اشاره کرد و نوشت: «توجه ویژه شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، به توسعه بخش ورزش و پیگیری‌های او تا کوچک‌ترین جزئیات، به پیروزی عربستان سعودی در میزبانی جام جهانی ۲۰۳۴ کمک کرد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کسب میزبانی جام جهانی مستقیما حاصل خط‌‌مشی شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور است و این جدیدترین گام عربستان سعودی برای تحکیم جایگاه این کشور در کانون دنیای ورزش خواهد بود.

عربستان سعودی اکنون پس از میزبانی مسابقات بزرگ بوکس و اسب‌سواری و جذب بهترین بازیکنان جهان برای باشگاه‌های فوتبال خود که موجب جلب توجه‌ها از سراسر دنیا شد، با کسب میزبانی جام جهانی در ۱۱ سال دیگر، گامی بزرگ در راه تحقق هدف تبدیل عربستان سعودی به یکی از قطب‌های ورزش دنیا برداشته است.

به گزارش رویترز، پس از اینکه استرالیا در روز سه‌شنبه تایید کرد که برای میزبانی جام جهانی پیشنهادی ارائه نمی‌دهد، عربستان سعودی به تنها شانس قطعی میزبانی جام جهانی ۲۰۳۴ تبدیل شد. فدراسیون جهانی فوتبال فیفا از کشورهای آسیا و اقیانوسیه دعوت کرده بود تا پایان اکتبر پیشنهاد‌ها برای میزبانی را ارائه کنند.

جیمز جانسون، مدیر اجرایی فدراسیون فوتبال استرالیا، پیش از این گفته بود که این کشور در حال تحقیق در مورد احتمال ارائه پیشنهاد میزبانی برای سال ۲۰۳۴ است. این کشور در نهایت روز سه‌شنبه اعلام کرد که به جای جام جهانی، برای میزبانی جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۲۶ و جام باشگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۹ پیشنهاد ارائه خواهد کرد. تصمیم استرالیا برای ارائه این پیشنهاد عربستان سعودی را به تنها گزینه روی میز اینفانتینو تبدیل کرد.

عربستان سعودی تنها دقایقی پس از فراخوان فیفا برای مناقصه میزبانی جام جهانی به آسیا و اقیانوسیه در چهارم اکتبر اعلام کرده بود که خواهان میزبانی جام‌ جهانی است.

رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز اعلام کرد که کل خانواده فوتبال آسیا در حمایت از پیشنهاد میزبانی عربستان سعودی متحد خواهند ایستاد.

یک هفته پس از دعوت فیفا، اندونزی نیز اعلام کرد که در حال مذاکره با استرالیا است تا در مورد پیشنهاد میزبانی مشترک همراه با مالزی و سنگاپور اقدام کنند اما این کشور هم یک هفته بعد اعلام کرد که از میزبانی عربستان سعودی حمایت می‌کند.

استرالیا سال جاری میزبان موفق جام جهانی زنان بود اما تاکنون میزبان جام جهانی مردان نبوده است. فیفا میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰ را نیز به مراکش، پرتغال و اسپانیا اعطا و همچنین اعلام کرد که بازی‌های افتتاحیه جام‌جهانی به عنوان یکصدمین سالگرد آغاز این جام در اروگوئه، آرژانتین و پاراگوئه برگزار خواهد شد. تصمیمی که با اعتراض برخی کارشناسان همراه بود که این گستردگی جغرافیایی را به سود فوتبال نمی‌دانستند.
+1
رأی دهید
-4

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.