دانشمندان مزایای جدیدی برای فیبر خوراکی کشف کردند

العربیه: متخصصان بهداشت مدت‌هاست که درباره مزایای فیبر نامحلول برای تنظیم میکروبیوم روده و بهبود سلامت کلی انسان داد سخن داده‌اند. پژوهش جدید دانشگاه مینه‌سوتا نشان داد که فیبرهای خوراکی حتی مزایای بیشتری دارند.

دانشمندان دریافتند که هر منبع گیاهی فیبر نامحلول دارای «بیواَکتیوها» یا اجزای فعال زیستی متمایز است. این ترکیبات خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، و دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهند.

انواع غذاهای گیاهی شامل میوه، سبزیجات، حبوبات، آجیل، دانه‌ها و غلات کامل حاوی فیبر نامحلول هستند، و هر منبع دارای بیواَکتیوهای منحصر به فردی است که به طرق مختلف به سلامتی انسان کمک می‌کند.

از منابع گیاهی دارای بیواکتیوها و فیبر نامحلول می‌توان برای تقویت غذاهای فرآوری‌شده به منظور افزایش ارزش غذایی آنها استفاده کرد. فرآورده‌های جانبی تولید مواد غذایی مانند پوست، پوسته، خمیر، یا پومیس به‌طور کلی از نظر فیبر و بیواکتیو غنی هستند، و بنابراین ارزش غذایی بی‌نظیری ارائه می‌دهند.

توصیه به خوردن میوه و سبزیجات بیشتر در طول روز ایده جدیدی نیست، اما این کاری است که بسیاری از مردم هنوز هم نمی‌توانند انجام دهند. اگر بشود محصولاتی که با فیبر تقویت می‌شوند را به جای نفی محتوای فعال زیستی، در جهت تقویت‌ بیواکتیوها تولید کرد، می‌توان ارزش غذایی خوراکی‌ها را افزایش داد.

تحقیقات در بخش مصرف‌کنندگان نشان داد که استفاده از بیواکتیوهای تقویتی در سطح پایین، میزان پذیرش مصرف‌کننده در قبال محصول غذایی را کاهش نمی‌دهد. برای شناسایی روش‌های استخراج و پردازش که ترکیبات فعال زیستی را حفظ و بهینه‌سازی می‌کنند البته تحقیقات بیشتری لازم است.

به گفته دانشمندان، پژوهش اخیر درباره تأثیر اجزای فعال زیستی بر سلامت انسان، این را نشان داد که بخش‌های صنعت، دانشگاه و دولت باید به‌طور تنگاتنگ با یکدیگر همکاری کنند تا درباره آموزش زیستی و سیستم‌های غذایی و بهداشتی روشنگری کنند.
+2
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.