سقوط ارزش ریال و سهام تهران در پی تشدید تنش میان آمریکا و ایران

العربیه: در چهارمین هفته جنگ غزه، همزمان با بالا گرفتن تنش میان آمریکا و ایران و شروع حملات زمینی محدود اسرائیل به غزه، بازارهای ارز و طلای ایران شاهد روندی صعودی بودند.

به گزارش روزنامه «دنیای اقتصاد»، شنبه 6 آبان، قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد ایران، با افزایش تقریبا یک درصدی نسبت به روز پنج‌شنبه هفته قبل، به 51800 تومان رسید.

همزمان، شنبه یورو نیز با افزایش 1.36درصدی، با قیمتی حدود 55 هزار تومان در بازار آزاد ایران مبادله شد.

قیمت دلار، سه هفته پیش و در نخستین روز شروع درگیری حماس و اسرائیل در هفتم اکتبر به قیمتی بالای 53 هزار تومان رسیده بود، اما به تدریج اندکی کاهش یافت و در روز پنج شنبه 4 آبان‌ با حدود 51 هزار تومان خرید و فروش می‌شد.

خبرگزاری «ایرنا»، یکشنبه 7 آبان در گزارشی دلیل افزایش قیمت دلار را «واقعیت سیاسی و جنگ در منطقه» دانست و نوشت که «با وجود اینکه منابع ارزی بانک مرکزی دست نخورده و تقاضا کنترل شده است»، ارزش پول ملی ایران در مقابل دلار و ارزهای رایج دیگر کاهش یافته است.
سقوط بورس، گرانی طلا
همزمان، گزارش‌هایی از افزایش قیمت سکه و طلا و سقوط ارزش سهام در بازارهای ایران مخابره شده است.

در حالی‌ که خبرگزاری «ایرنا»، قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید را حدود 29 میلیون و پانصد هزار تومان اعلام کرد، شنبه 6 آبان، وب‌سایت‌های مربوط به قیمت طلا و ارز، بهای سکه طرح جدید را 30 میلیون تومان اعلام کردند.

کارشناسان بر این باورند که قیمت‌های اعلام شده توسط رسانه‌های رسمی ایران با قیمت بازار مقداری تفاوت دارد و طلا و ارز در بازار با قیمت بالاتری دادوستد می‌شوند.

خبرگزاری «فارس» نیز روز شنبه، ششم آبان‌ماه از ریزش 50 هزار واحدی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران خبر داد و نوشت که بورس «کانال 2 میلیون واحدی» را از دست داده است.

به گزارش «فارس»، شاخص کل بورس تهران، روز شنبه در یک روند «کاملاً کاهشی» قرار گرفت، و به رقم یک میلیون و 951 هزار و 217 واحد رسید.

بر اساس همین گزارش، شاخص هم‌وزن نیز در روز شنبه نیز با کاهش 23 هزار و 548 واحد به رقم 653 هزار و 176 واحد رسید و ارزش بازار در بورس تهران به 6 میلیون و 776 هزار میلیارد تومان سقوط کرد.
حملات گروه‌های نیابتی
نوسانات قیمت ارز، طلا و سقوط ارزش بورس در ایران در حالی رخ می‌دهد که تنش بین آمریکا و ایران بر سر حمله گروه‌های نیابتی نزدیک به ایران به مواضع و پایگاه‌های آمریکایی در منطقه خاورمیانه افزایش یافته است.

در همین راستا، گروه‌های مسلح عراقی، یکشنبه 7 آبان اعلام کردند که پایگاه ارتش آمریکا در منطقه «الشدادی» در جنوب استان حسکه واقع در شمال شرق سوریه را هدف قرار دادند.

به گفته «پنتاگون»، نیروهای آمریکایی در طول هفته گذشته، دست‌کم هدف 12 حمله در عراق و 4 حمله در سوریه قرار گرفتند.

هفته پیش، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در گفتگویی با شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» گفته بود: «واقفید که نیروها و مواضع ما هدف حملات اکثرا موشکی گروه‌های مورد حمایت ایران قرار گرفتند.»

پنتاگون نیز روز جمعه 5 آبان‌ نیز پس از حمله آمریکا به دو تاسیسات مورد استفاده سپاه پاسداران و «گروه‌های نیابتی» آن در شرق سوریه، اعلام کرد که پیامی قاطع علیه ایران ارسال کرده است.

همان زمان، یک مقام بلندپایه وزارت دفاع آمریکا تاکید کرد، تهران مسئول حملاتی است که توسط عوامل نیابتی این کشور علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه انجام شده است.

در مقابل، ایران نیز به تهدیدها علیه ایالات متحده و اسرائیل ادامه داد.

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران ایران، یکشنبه هفتم آبان در واکنش به آغاز حمله زمینی اسرائیل به غزه، گفت که «تمام پایگاه‌های آمریکا» در منطقه «رصد» می‌شوند.
+43
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۶
    Blackcap - اینهوفن، هلند
    من‌که‌تغییری ندیدم
    1
    4
    یکشنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    سرزمین اریا - کویت ، کویت
    دقت کردید گزارش‌ها همش از العربیه سعودی و ایندیپندنت فارسی که زیر نظر سعودی هست منتشر میشه .جالبه نه ؟
    13
    1
    یکشنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    البته بیشتر ربط به چاپ دائمی اسکناس دارد
    0
    6
    یکشنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    سرزمین اریا - کویت ، کویت
    حق با شماست ، بهتره هر چی مال و شتر و‌گوسفند که در کویت داری بفروشی و تبدیل به ریال جمهوری اسلامی کنی ، به عنایت خدا و پنج تن پولدارتر میشی ، التماس و دعا
    0
    8
    یکشنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    Sag Sibil - وین، اتریش
    Blackcap - اینهوفن، هلند
    اقتصاد مال خر است عینکت رو بردار میبینی
    0
    3
    یکشنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.