آرمیتا گراوند درگذشت

رادیو فردا: رسانه‌های نزدیک به حکومت در ایران روز شنبه اعلام کردند که آرمیتا گراوند، دختر نوجوانی که پس از بیهوشی در متروی تهران به بیمارستان منتقل شد و به کما رفت، جان باخته است.

خبرگزاری دولتی ایرنا روز شنبه، ششم آبان‌ماه، نوشت که این دختر ۱۶ ساله «پس از به ثمر ننشستن معالجات گسترده پزشکی و بیست و هشت روز بستری در بخش مراقبت‌های ویژه درگذشت».

این خبرگزاری در ادامه نوشت: «آسیب مغزی وارده به مصدوم باعث شد که وی مدتی را در وضعیت کما سپری کرده و دقایقی پیش فوت کند.»

دیگر خبرگزاری‌های نزدیک به حکومت در کشور از جمله تسنیم و فارس و دانشجو هم همین متن واحد را به عنوان خبر خود منتشر کرده‌اند.

آرمیتا گراوند ۱۶ ساله، اهل کرمانشاه و ساکن تهران، روز یک‌شنبه ٩ مهر در مترو «شهدا» تهران پس از ورود به واگن بیهوش شد و بعدا خبر رسید که به کما رفته است.

ویدئوهای دوربین‌های مداربسته نشان می‌دهد که آرمیتا به‌هنگام ورود به این ایستگاه مترو حجاب اجباری مورد نظر حکومت را بر سر نداشت.

مقام‌های جمهوری اسلامی دلیل بیهوشی او پس از ورود به واگن مترو را «افت فشار» اعلام کردند، اما منابع حقوق بشری احتمال اتفاقی شبیه اتفاق برخورد ماموران گشت ارشاد با مهسا امینی را مطرح کرده‌ بودند.

مقام‌های جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر مأمورانی را با نام «حجاب‌بان» در متروهای تهران مستقر کرده‌اند تا با زنان و دختران مخالف حجاب اجباری برخورد کنند.

عدم شفافیت حکومت در این زمینه در شرایطی است که مقام‌های جمهوری اسلامی اجازه نداده‌اند که خبرنگاران داخل ایران این موضوع را پی‌گیری کنند.

به محض انتشار خبر وقوع حادثه در مترو، ابتدا یک خبرنگار که برای پیگیری ماجرا رفته بود چند ساعتی بازداشت شد و پس از آن نیروهای حکومتی خانواده گراوند را ایزوله کردند و تمام راه‌ها را بر خبرنگاران و روزنامه‌نگاران داخل کشور بستند.

این گونه اقدامات حکومت که تا روز شنبه هم ادامه داشت بیش از پیش به این گمانه دامن زد که مقامات جمهوری اسلامی به دلیل شباهت وضعیت آرمیتا به مهسا امینی نگران به راه افتادن اعتراضی دیگر در کشور هستند. به‌ویژه آن که این رخداد جدید کمتر از یک ماه پس از سالگرد مهسا پیش آمد.

رادیوفردا روز پنج‌شنبه ۱۳ مهر به نقل از برخی منابع خود خبر داده بود که چند رسانه غیردولتی در ایران از پیگیری وضعیت آرمیتا گراوند که در کُما به سر می‌برد و انتشار گزارش درباره او «منع» شده‌اند.

پیش از این، هه‌نگاو طی گزارشی نوشته بود که این دختر نوجوان از روز نخست به دلیل وخامت وضعیتش، تحت هیچ عمل جراحی قرار نگرفته است.

هفته گذشته برخی از رسانه‌های ایران در خبر کوتاهی بدون اشاره به منبع خبر، مدعی قطعی بودن «مرگ مغزی» آرمیتا گراوند شدند.

در پی انتشار این خبر، دو منبع از نزدیکان آرمیتا گراوند، روز دوشنبه گذشته، به نقل از منابع پزشکی در بیمارستان فجر تهران گزارش‌ها در مورد «مرگ مغزی» او را رد کرده و به رادیوفردا گفتند که خانواده گراوند «همچنان امیدوار به بازگشت اوست».

خبرگزاری ایرنا روز شنبه نوشت که «بر اساس نظریه رسمی پزشکان آرمیتا گراوند پس از افت ناگهانی فشار خون، دچار سقوط، ضربه به مغز و به دنبال آن تشنج مداوم، کاهش اکسیژن‌رسانی مغزی و اِدم مغزی شده است».

پیشتر عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که مقامات جمهوری اسلامی باید به یک هیئت بین‌المللی مستقل، شامل کارشناسان سازمان ملل، برای بررسی شرایطِ منجر به بستری‌ شدن آرمیتا گراوند، اجازه ورود بدهند. تهران این درخواست را بی‌پاسخ گذاشته است.
+161
رأی دهید
-16

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    Herzl - امستردام، هلند

    خدا رحمتش کنه خیلی وقته در گذشته الان اعلام کردن،فعلأ نظام سنگ فلسطین را الان داره به سینه می زنه.
    11
    181
    شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    اگر حکومت دیکتاتوری حقیقت رو میگفت و ریگی به کفش نبود ، چرا اولین خبرنگاری که در این خصوص ، موضوع رو دنبال کرده بود رو بازداشت کرد و چرا بعد اجازه ورود به ماجرا و حقیقت یابی به خبرنگاران و روزنامه نگارها رو نداد و خانواده این دخترک طفل معصوم رو بقولی ایزوله کرد !!؟ پس مرگ بر فاشیسم شیعی اسلامی و مرگ بر باعث و بانیان کشتار کودکان و جوانان مملکت ! مرگ بر اون پیرسگ کوفتی مفعول بی بته ، بیناموس و پفیوز با این مملکتی که درست کرده !!
    42
    194
    شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

    به بیضه اسلام ۵۷ تی ما. خوب که چی‌. مهم این است که مبارزه ضد امپریالیستی آخوند‌ها با زدن سر مار."پوزش طاووس زیبا " به مانع بر خورد نکند.فقط یک چیز دوست داشتم ببینم. امثال سروش.گنجی .فرخ ها.مسعود ها. عطا ها. ۵۷ اتی‌ها سایت . فقط یک بار قیافه این اه ببینم. که در جلو نسل امروز ایران یا خانواده این عزیز ایستاده و می‌‌گویند نه آقا سر طاووس را نزنید. یا زنده باد مبارزه حماس و فلسطین. اگر مملکت آزاد داشتیم فکر می‌‌کند با آنها چکار می‌‌کردند؟ من که حیران نخواهم شد.اگر آن‌ها را در چرخ گوشتی فرو کنند و از آنها شامی کباب درست کنند. ولی‌ نخواهند خود. جلوی سگ و گربه خواهند ریخت. همه از دم چیریک.توده. مجاهد. خلقی. مصدقی. ملی‌ منقلی. بعد از آخوند‌ها خوشبخت‌ترین موجود‌ها دنیا سگ و گربه ایرانی‌ می‌‌باشد. تا صد سال غصه خوراک ندارند.اگر بخورند.
    18
    87
    شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    Omide por jalal - تبریز، ایالات متحده امریکا

    با درود به پهلوی ! البته آرمینای عزیز قبل تر پرواز کرده بود منتها این “ افعی زاده ها “ منتظر بودند عملیات حماس انجام شود و به خیال خودشان این سوگ در آن پیروزی مهو شود که نشد ! حالا دیگر دوستانش نیازی برای سکوت نخواهند دید و احتمالا “ حقیقت “ را فاش خواهند کرد ! با عرض تسلیت به “ انسان های جهان “ ! جاوید شاه !
    23
    116
    شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

    ادامه.اگر بخورند. می‌‌گویند سگ و گربه بینی‌ حساس دارند. بوی خیانت را از ما انسان‌ها ۱۰ بار بهتر درک می‌‌کنند. همیشه اینجوری بوده.به تنها چیزی که نیاز داشتیم .یک نشست و جمع. یک سنگ کوچک برای این نشست یا جمع.یک جرقه و تمامی مملکت در آتش و خون.ببینید چه کردید؟ این نتیجه حماقت شما است. اگر شرف دارید.کمی اندیشه.از ۵۷ هم چه چیزی نصیبی ما شد؟ ارزش آن چیزی را دارد که از دست دادیم؟ یا آنقدر آخوند‌ها "ک. " شما گذاشته که مغز از از بینی‌ به بیرون پرتاب شده؟
    12
    68
    شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    mina minavand - هانور، آلمان

    همونطور که دوستمون اون بالا گفته آرمیتا خیلی وقته که در گذشته و به همین دلیلبرای بقای خودشون جنگ بین فلسطین و اسرائیل رو راه انداختند که جریان مهسا تکرار نشه و مردم سرگرم اخبار جنگ باشند.مرگ بر خامنه‌ای و همه طرفدارانش
    11
    102
    شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد

    خامنه ای و دارو دسته هایش چی از جان مردم می خواهند بعداز این همه فلاکت و بدبختی که ارمغانشان بوده برای مردم ایران , میخواهند چه ارمغان نحس دیگری برای مردم بیاورند؟ لعنت بر بودونبودت ضحاک خامنه ای بی شرف
    5
    85
    شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    اصحاب کهف - کلن، آلمان

    آهای آهای نشسته ها آرمیتا، مهسا، حمیدرضا،محمد،کیان،حدیث ،سارینا ،محمدرضا ،محمدحسن،حنانه،غزاله ،ساسان ،شیرین،مهسا،ایمان،بهنام،. های بعدی از شما...!! از شما لامصبای ترسو....
    13
    98
    شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    هرکس میخواد بگه بیرحمی درست میگه. نصف مردم غزه باید بمیرن که با خون این دختر سر به سر بشیم
    12
    80
    شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    خردگرا - برن، سوییس

    دختر زیبای ایرانزمین، ما را ببخش از اینکه نتونستیم برای تو کاری بکنیم، خشم و کینه تمام وجودمون را فرا گرفته، هم به خاطر از دست دادن تو دخت ایرانزمین، هم از این سرنوشت شومی که بر سر خود آوردیم. روحت شاد، آرزو داریم بزودی با نابودیه ضحاکان به یاد تو شراب بنوشیم و تندیست را در کنار آرامگاه کوروش بنا سازیم.
    9
    93
    شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    ایران جویدان - جیبوتی، آنگولا

    فقط تف بشرف هرچی قشر خاکبرسری و بی تفاوته از خودم گرفته تا همه.
    7
    67
    شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    Esperanto - لندن، انگلستان

    ببین ما چه مردمان نازنینی هستیم :آرزو داریم دیگرانی مانند مهسا و میناها ضحاکان را نابود کنند و جان خودشان را بدهند ما هم بعدش بیادت شراب بنوشیم و تنها کاری که از دستمان می آید تندیست را در کنار ٱرامگاه کوروش درست کنیم
    8
    46
    شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    به امید فردایی بهتر - تهران، ایران

    ای خامنه ای مفعول، دجال، حرومی، بی پدر و مادر که نمیدانی پدرت کیست و مادرت شبها در بستر در کنار چند مرد شب را تا صبح سپری میکرده. اگر خدایی وجود دارد، لعنت ابدی او بر تو و خانواده و طرفدارانت باد، ننگ و مرگ بر تو و خانواده و طرفدارانت باد. قشر خاک بر سر خاکستری، بالاخره زنگ درب خانه شما هم زده خواهد شد و نوبت فرزند و عزیز شما هم خواهد رسید.
    16
    53
    شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    nihad_finland - فین، فنلاند

    بی وژدانها شما با چی میزنید؟ چطوری میزنید که اینجوری پرپر میشن؟ خیلی دلم میخواد بدونم تو اون چند ثانیه ای که دستتون واسه این نوجوونا میره بالا و فرود میاد به چی فکر میکنید؟ تو تصورتون دارید کیو میزنید؟ میدونم انسان نیستید ولی اخه حیوانات هم همنوعاشونو الکی الکی نمیکشن، پست و رزل تر از این نظام نبوده و نه خواهد بود.
    5
    56
    شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    سرزمین اریا - کویت ، کویت

    براندازان درپیت اینقدر مشغول دفاع از اسقاطیل و صهیونیستها شدن که دیگه ارمیتا رو اصلا فراموش کردن .
    66
    19
    شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    دانای نادان - آمستردام، هلند

    به کدامین گناه؟
    1
    31
    شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

    تیتر این خبر غلطه. آرمیتا کشته شد یا آرمیتا به قتل رسید به دست بزرگترین قاتل و هیتلر زمان. تو روحت خمینی
    3
    31
    شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا
    Herzl - امستردام، هلند
    خدا ؟ کدوم خدا ؟ همون خدای کذایی که آرمیتا مهسا ندا سهراب نوید و میلیونها آدم بخاطرش به قتل رسیدند؟ لعنت به اون و این خدا و تمام مبلغانش
    3
    19
    شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن
    nihad_finland - تورکو، فنلاند
    عزیزم ، وجدان کیلو چند !؟ اینها اگر وجدان داشتند و بویی از انسانیت برده بودند که هیچوقت نمیرفتند و بشن وحوش سرکوبگر رژیم خونخوار و فاسد و اینطور هموطنشون رو تکه پار کنند و بکشند ! زمان سرکوب هم مثل یک ربات برنامه ریزی شده عمل میکنند ! اینها چون شستشویی مغزی شده اند ، بهیچ عنوان قدرت تشخیص ، زن مرد کودک پیر و جوان رو ندارند و طبق دستور و برنامه باید طوری بزنن که طرف با همون ضربه اول یا دوم دیگه نتونه بلند بشه یا حتی نفس بکشه ! آخر بی شرافتی و بی ناموسی و حرومزادگی ! من خرافاتی نیستم ، ولی به این اعتقاد دارم که از هر دست بِدی ، از همون دست پس میگیری ! دیر یا زود اینها تقاص این جنایاتشون رو خواهند داد .
    3
    21
    شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    سرزمین اریا - کویت ، کویت
    ببند اون دهان... رو. بجای عرض تسلیت مزخرف ننویس. امیدوارم عزیزان همه شما کاسه لیس ها جلوی چشمتون پرپر بشند تا درد این ملت رو درک کنید.
    6
    34
    شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    رجاله های حزب الهی ایران با قشریون عقب افتاده ی حماس هم پیاله هستند. تاکنون بعلت ولع های نفتی بیلیونرهای نفتی که در بین ان ها خیلی یهودی اسرائیلی هم هست به هر قیمتی رژیم ایران را حفظ می کردند ولی حالا شمارش منفی اغاز شده است
    3
    18
    شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    nihad_finland - تورکو، فنلاند
    عزیزم وجدان چیست؟ این ها با تنفر متولد شده و با تنفر میمیرند. عشق و انسان دوستی و تفاهم که اصلا در این ها وجود ندارد
    4
    23
    شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    iran1 - آرلون، بلژیک
    اول که تسلیت به خانوادش، دل آدم از دیدن این خبر به درد میاد، حالا اسم کشور رو نیارید فقط برای یکی تعریف کنید که در جایی از دنیا اگر روسری سرت نکنی کشته میشی ولی اگر با چادر چند تا جمله عربی بخونی میتونی تا صبح زیر ده نفر بخوابی همین کافیه که بگه اونجا یک آشغالدونیه نه یک کشور
    1
    7
    شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    iran1 - آرلون، بلژیک
    اول که تسلیت به خانوادش، دل آدم از دیدن این خبر به درد میاد، حالا اسم کشور رو نیارید فقط برای یکی تعریف کنید که در جایی از دنیا اگر روسری سرت نکنی کشته میشی ولی اگر با چادر چند تا جمله عربی بخونی میتونی تا صبح زیر ده نفر بخوابی همین کافیه که بگه اونجا یک آشغالدونیه نه یک کشور
    2
    5
    شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۰
    تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک
    فرض رو بر این بگیرید که این نوجوان بهوش میامد و میگفت که منو هل دادند و سرم با لبه سکو برخورد کرد اونوقت چی میشد پس آیا بهتر نبود در کما نگهش دارند تا آب از آسیاب بیفته و بعد خلاصش کنند
    2
    11
    شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    چقدر ظلم و بی عدالتی ، لعنت به این رژیم اهریمنی
    4
    12
    شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۰
    تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک
    سرزمین اریا - کویت ، کویت
    کویتی از اونجا که می‌دونم امثال تو به هیچ چیز جز پول اعتقاد ندارند امیدوارم که این تجربه تلخ رو مزه مزه کنی
    2
    10
    شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    صدای خسته - بروج، بلژیک
    آرمیتا گراوند در نگذشت .بلکه بدست رژیم نا مشروع جمهوری کثیف آخوندی اسلامی به شهادت رسید. لعنت بر مردم ایران که در مقابل ظلم سکوت کردند.
    1
    5
    یکشنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۴:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    آرمیتای اَزیز یادت گرامی! حیف که زود تیغ جلاد خشکت کرد.ولی چه بحتر دیرتر می رفتی تا آقایان از اسراییل بر میگشتن! چون شما تاموقعی در کُما بودین، اونا دنبال مَحسای اسراییلی میگشتن!
    2
    4
    یکشنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    چند بار بهت بگیم که بعد از مصرف حشیش کامنت ننویس؟ با سایبری های حکومت مسابقه چرند نویسی گذاشتی؟
    2
    1
    یکشنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    Sag Sibil - وین، اتریش
    لعنت بر هر ایرانی که به نوعی در صف و خط خاکستری و خاموش قرار گرفته با وجود این همه جنایت و تحقیر...با پوزش از عزیزان و عاشقان و مبارزان آب و خاک ایران.
    0
    0
    یکشنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    ببین! همانقدر تو حق نزر داری من حم حمینطور! بنابراین چکار به من داری؟مگه اسمی از تو بردم؟ دست از این پاچه گیری ات بردار. اسم سلطنت طلبا رو الکی خراب نکن.حالا بِحت گفتم!
    0
    0
    دوشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.