رویارویی اسرائیل با یک «خط مقدم پنهانی» در تونل‌های زیرزمینی غزه

 یک سرباز اسرائیلی در کنار ورودی محلی است که به گفته ارتش اسرائیل یک تونل حمله فرامرزی حفر شده از غزه به اسرائیل، در سمت اسرائیلی مرز نوار غزه، است (آرشیو)صدای آمریکا: منابع امنیتی می‌گویند آن چه در کمین نیروهای زمینی اسرائیل در غزه خواهد بود، شبکه‌ تونل‌های حماس به طول صدها کیلومتر و عمقی تا هشتاد متر است.

منابع غربی و اهل خاورمیانه آگاه به موضوع می‌گویند که این گروه اسلامگرای فلسطینی انواع مختلفی از تونل‌ها را در زیر نوار ساحلی ۳۶۰ کیلومتر مربعی و مرزهای آن دارد. حماس از این شبکه تونل‌ها برای حمله، قاچاق، انبار، و لانه‌های عملیاتی استفاده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام آمریکایی می‌گوید که ایالات متحده معتقد است که نیروهای ویژه اسرائیل در غزه با چالشی بی‌سابقه مواجه خواهند شد. آنها باید ضمن مبارزه با شبه‌نظامیان حماس، تلاش کنند تا از کشتن گروگان‌هایی که در زیر زمین نگهداری می‌شوند، جلوگیری کنند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، خاطرنشان می‌کند که نبرد ۹ ماهه در عراق برای بازپس‌گیری شهر موصل از داعش ممکن است ساده‌تر از آنچه باشد که اسرائیلی‌ها در غزه با آن مواجه می‌شوند. به گفته او احتمالاً نیروهای اسرائیلی با بمب‌های دستی، تله‌های انفجاری، و فعالیت‌های پرزحمتی روبرو می‌شوند.

اگرچه اسرائیل سرمایه‌گذاری زیادی برای کشف تونل‌ها انجام داده است، از جمله ایجاد یک مانع زیرزمینی مجهز به حسگر که آن را «دیوار آهنی» می‌نامد، اما گمان می‌رود که حماس هنوز تونل‌های فعال زیادی به جهان خارج دارد.

یحیی السنوار، از رهبران حماس در غزه، پس از درگیری‌های قبلی در سال ۱۴۰۰، گفت: «آنها گفتند که ۱۰۰ کیلومتر از تونل‌های حماس را تخریب کردند. من به شما می‌گویم، تونل‌هایی که ما در نوار غزه داریم از پانصد کیلومتر فراتر می‌رود. روایت آنها درست است، ولی آنها فقط ۲۰ درصد تونل‌ها را تخریب کردند.»

اظهارات السنوار، که گمان می‌رود پیش از حمله زمینی مورد انتظار اسرائیل در زیر زمین پنهان شده باشد، تایید نشده است. اما بسیاری از کارشناسان باور دارند به‌رغم این که طول این نوار ساحلی محاصره شده فقط ۴۰ کیلومتر است، صدها کیلومتر تونل زیرزمینی در غزه وجود دارد.
یک تونل حمله فرامرزی حفر شده از غزه به اسرائیل، در سمت اسرائیلی مرز نوار غزهبا تسلط کامل اسرائیل بر مسیرهای هوایی و دریایی غزه و ۵۰ کیلومتر از مرزهای زمینی ۷۲ کیلومتری آن با مصر در ۱۳ کیلومتری جنوب، این تونل‌ها از معدود راه‌های حماس برای وارد کردن سلاح، تجهیزات، و نیرو است.

در حالی که این سازمان و دیگر گروه‌های فلسطینی در مورد این شبکه تونل‌ها مخفی‌کاری می‌کنند، یوچوود لیفشیتز ۸۵ ساله، گروگان اسرائیلی که به تازگی توسط حماس آزاد شده است، با اشاره به این که تونل‌ها مانند «تار عنکبوت» هستند، می‌گوید که آنها - یعنی گروگان‌ها - کیلومترها زیر زمین راه رفتند.

حماس معتقد است که با برتری نظامی هوایی و زرهی اسرائیل، این تونل‌ها راهی برای کاهش بخشی از این مزیت نظامی است و سربازان اسرائیلی را وادار می‌کند در زیرزمین‌های تنگی که جنگجویان حماس آنها را به خوبی می‌شناسند، حرکت کنند.

سخنگوی ارتش اسرائیل پنجشنبه ۴ آبان گفت که در مورد این که چند کیلومتر تونل‌ وجود دارد توضیح بیشتری نمی‌دهد، اما «تعداد آنها زیاد است و در زیر مدارس و مناطق مسکونی ساخته شده است.»

محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطینی، با درخواست از شورای امنیت سازمان ملل برای مداخله، خواستار توقف فوری «تجاوز» به غزه و حرکت به سمت «راه‌حل سیاسی به جای راه‌حل‌های نظامی و امنیتی» شده است.

اسرائیل متعهد شده است که حماس را که کنترل نوار غزه را در دست دارد نابود کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته است که هرگونه بحث در مورد آتش‌بس در غزه تنها در صورتی ممکن است که حماس تمامی گروگان‌هایی را که در حمله ۱۵ مهر از اسرائیل ربوده شده‌اند، آزاد کند.

آمریکا، اتحادیه اروپا، و ژاپن گروه شبه‌نظامی حماس را، که تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارد، به عنوان یک گروه تروریستی شناسایی کرده‌اند.
+18
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    قوقولی مقولی - مادرید، اسپانیا
    تمام این تونل‌ها سیستم تهویه دارن و تهویه نیاز به برق ، موتور برق هم پر از سر و صدا و نیاز به سوخت کافیه اسرائیل تصمیم بگیره همه رو اون زیر خفه کنه
    1
    12
    شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    پول همه این‌ها را آخوند‌ها داده. فکر نکنید کار خود حماس است.از حقوق کارگر گرفته تا بلدوزر.آشپز. مصالح. حماسی‌ها اهل این چیز‌ها نیستند. مفتخور هستند مثل بسیجی‌‌ها خودمان."ری." وسط ریش و سیبیل اون ۵۰ نفری که گفتند. سر مار را نزنید. گفتند. این کجا مار است. ؟ این طاووس است.ببینید چقدر زیبا است؟ آنقدر باجناق آخوند‌ها شده که نه تنها گشاد و تنبل شده که مثل ۵۷ انقلاب خلقی کنند. بلکه کور هم شده.
    0
    12
    شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.