موضع اردوغان در حمایت از گروه حماس با واکنش اسراییل مواجه شد + ویدیو

اردوغان درحال سخنرانی در جلسه گروه حزبش در مجلس ملی ترکیه در آنکارا. ۲۵ اکتبر ۲۰۲۳رادیو فرانسه: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه ۳ میزان/۲۵ اکتبر در واکنشی تند به تداوم حملات ارتش اسرائیل به غزه، اسرائیل را «اشغالگر» و شبه‌نظامیان حماس را «مجاهد» خواند. اردوغان همچنان در اعتراض به کشتار غیرنظامیان در غزه، گفت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از نیت‌نیک ترکیه «سواستفاده» کرده و اعلام نمود که سفر برنامه‌ریزی شده خود به تل‌آویو را لغو کرده است. وزیر خارجه اسرائیل اما سخنان اردوغان را «تحریک‌آمیز» خوانده و او را به حمایت از «سازمان تروریستی» حماس متهم کرده است.

رجب طیب اردوغان که امروز در نشست گروه حزبی خود در پارلمان ترکیه در آنکارا سخنرانی می‌کرد، سخنان تندی به آدرس اسرائیل حواله کرد و کشورهایی که از حملات پسین اسرائیل بر غزه پشتیبانی کردند را به شعله‌ورتر کردن جنگ جاری متهم نمود.

اردوغان در سخنرانی خود، پاسخ ارتش اسرائیل به «حمله تروریستی» ۷ اکتبر حماس را که دستکم ۱۴۰۰ کشته شامل غیرنظامیان درپی داشته است، «ارتکاب جنایت علیه بشریت» خواند.

اردوغان در واکنش به «تروریستی» خوانده شدن گروه حماس از سوی کشورهای غربی گفت که «اسرائیل ممکن تو چنین یک سازمانی باشی، زیرا دیگران بدهکار تو هستند، اما ترکیه هیچ بدهی به تو ندارد.»

اردوغان در ادامه سخنرانی خود شبه‌نظامیان حماس را وطن‌دوست و «مجاهد» می‌خواند که به باور او، در برابر «اشغال» سرزمین‌های خود از سوی اسرائیل، درحالت دفاع هستند.

رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به کشته شدن غیرنظامیان و کودکان در غزه، می‌گوید که اسرائیل با ذهنیتی کنونی و باوجود داشتن حمایت آمریکا، چیزی به دست نخواهد آورد.

در کنار ایران که به عنوان یکی از کشورهای منطقه‌ای، همواره واکنش‌های تندی در برابر اسرائیل داشته، اینک ترکیه، یکی از بازیگران کلیدی در خاورمیانه و از اعضای ناتو نیز موضع بی‌پرده و محکمی دربرابر اسرائیل از خود نشان داده است.
+60
رأی دهید
-20

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    این بابا یک فاشیست اسلامی کاملا شبیه افراد حماس است ولی بعنوان سیاستمدار موج سواری را خیلی خوب بلد هست و اگر ذات خودش را همه جا بروز نمیدهد چون به هر حال باید جهت روشنفکران ترکیه را هم رعایت کند
    16
    77
    ‌پنجشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    یه سوال! چرا غزه همه چیزش تموم شده الا راکتهاش؟؟
    10
    58
    ‌پنجشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    peshawaqazi - لندن، انگلستان

    بی شرف داعش، هزاران کرد بی گناه را در سوریه و عراق قتل عام کرد حالا داره حرف از شجاعت و انسانیت میزنه، اردوغان پدر داعش و تمام تروریست‌های افراطی هست
    18
    87
    ‌پنجشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    hiwa68 - رتردام، هلند

    peshawaqazi - لندن، انگلستان
    حرف شما کاملا درست است.
    10
    41
    ‌پنجشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    مواضع بیخود و سردرگم. بیشتر از سر حسادت به ایران هستش تا دفاع از مردم غیر مسلح. ترکیه تا خرخره هم آخور اسرائیل هستش بخصوص در جنگ قره باغ و به روز رسانی جنگنده ها و تسلیحاتش.
    9
    27
    ‌پنجشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    ضمنا با همین اظهار فضل ایشون بازار سهام ترکیه ٧٪؜ سقوط داشته.
    8
    31
    ‌پنجشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۰
    GORG AMERICAN - بالتیمور، ایالات متحده امریکا

    اردوغان ۱۵ سال هست به کردهای پیاده که در نهایت یک کلاشینکف دارند در کشورهای مجاور حمله هوایی می‌کند بدون اینکه اینها نفری از ترکیه بکشند و مرتبآ می‌گوید ما در مبارزه با تروریسم هستیم.شرط ورود فنلاند و سوئد به ناتو را اخراج و تحویل کرده‌ای مخالف قرار داد و امروز از ریخته شدن خون مسلمان به دست کافر بی تاب و بی امان شده.مثل خامنه ای که ۶۰۰ بچه ایرانی را در ۱ سال کشته و حالا برای جوانان غزه عزادار هست.تف به حیثیت شما و دینتان که احدی در آن استثنا نیست
    9
    35
    ‌پنجشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    2023Azadi - لینز، اتریش
    یه مشت آخ شده و غیر انسان،اینجا نظر میدنند🤦🏻‍♂️. خاک تو سره همه شما اسکول هایه انسان نما🤮
    6
    9
    ‌پنجشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.